کد خبر: 357008
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

سیاست چماق بزرگ چیست؟

سیاست چماق بزرگ به اعمال روش‌های قدرتمندانه در برابر مسائل داخلی و خارجی اشاره دارد.

حجم ویدیو: 4.16M | مدت زمان ویدیو: 00:01:33 دانلود ویدیو
کد خبر: 357008
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیاست چماق بزرگ به اعمال روش‌های قدرتمندانه در برابر مسائل داخلی و خارجی اشاره دارد.

تئودور روزولت (1901-1909) سیاست خارجی جدیدی بنا گذاشت که گفته می‌شود بر اساس یک ضرب‌المثل محبوب آفریقایی است: «نرم سخن بگو، اما یک چماق با خودت داشته باش.»

روزولت با به کار بستن سیاست چماق بزرگ توانست با استفاده از تهدید مشروع زور، ایالات متحده را از درگیری‌های نظامی دور نگه دارد.

نکته مهم سیاست خارجی روزولت تهدید پنهانی آن بود. روزولت معتقد بود با توجه به پیروزی‌های نظامی ایالات متحده، نیازی به استفاده از زور برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی نیست.

روزولت این سیاست را در برخورد با آمریکای لاتین به کار می‌بست. او بیش از هر رهبر ایالات متحده استدلال می‌کرد که سیاست‌های دیپلماتیک مقتدرانه و فرودهای گه‌گاهی نیروهای آمریکایی در آمریکای لاتین به ویژه در منطقه کارائیب و آمریکای مرکزی برای حفظ منافع استراتژیک ایالات متحده و در راستای تامین امنیت زندگی و اموال خارجی‌ها، زمانی که دولت‌های ملی توان یا تمایلی برای انجام تعهدات خود ندارند، ضروری است.

استراتژی روزولت به خوبی در آمریکای لاتین کار کرد، جایی که ایالات متحده از حضور نظامی قوی برخوردار بود و می‌توانست به سرعت و به آسانی در مقابل هرگونه تهدید نظامی عمل کند. بنابراین تهدید به زور روزولت در آن منطقه معتبر بود و او می‌توانست آن را به طور موثری به کار گیرد.

اما در آسیا، ایالات متحده حضور نظامی کمتری داشت و در عوض روزولت در آنجا درصدد حفظ موازنه قدرت برآمد که در آن کشورهای آسیایی همدیگر را تحت کنترل قرار دهند و هیچ بازیگر سیاسی واحدی قدرتمندتر از دیگران نشود. این موضوع به ویژه با شروع جنگ روسیه و ژاپن در سال 1904 آشکار شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها