چربی‌های ترانس خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند

بیماری آلزایمر، یک بیماری مغزی پیشرونده است که موجب اختلال در حافظه و نهایتا اختلال در روند برنامه‌ریزی، استدلال، زبان، و شناخت می‌شود.

چربی‌های ترانس خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهند
کد خبر: 357310
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محققان به مدت 10 سال 1600 زن و مرد ژاپنی را که 60 سال به بالا سن داشتند و مبتلا به زوال عقل نبودند بررسی کردند.

محققان مشاهده کردند افرادی که دارای بالاترین میزان چربی های ترانس در خون شان بودند 75 درصد بیشتر با خطر ابتلا به آلزایمر و سایر انواع زوال عقل مواجه بودند.

دکتر «هووارد کریستال»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «افزایش سن فاکتور پرخطر ابتلا به بیماری آلزایمر است. حدود 15 درصد افراد بالا 65 سال با این مشکل مواجه هستند اما این رقم در افراد بالا 85 سال به 50 درصد افزایش می‌یابد.»

به گفته کریستال، «ریسک بیماری آلزایمر با وجود فشارخون بالا، دیابت، بیماری قلبی، ژنتیک، سابقه آسیب تروماتیک مغز، سندروم داون، و احتمالا افزایش کلسترول خون نیز افزایش می‌یابد.»

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، اما درمان‌های فعلی به کاهش یا کُند شدن روند پیشرفت علائم بیماری آلزایمر کمک می‌کند.

از آنجائی که فشارخون بالا، دیابت، و بیماری قلبی از فاکتورهای پرخطر بیماری الزایمر هستند، به نظر می رسد داشتن سبک زندگی سالم موجب کاهش این خطرات می‌شود. پزشکان داشتن رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن سالم بدن، ورزش منظم، و مصرف داروهای تجویزی پزشک را راهکار مناسبی برای پیشگیری از زوال عقل می دانند.

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، چربی‌های ترانس ریسک بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می‌دهند. از این‌رو محققان بر محدودکردن مصرف غذاهای فرآوری‌شده تاکید دارند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها