علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس:

نظام باید به اجرای طرح تحول سلامت مفتخر باشد

علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت:‌ اجرای طرح تحول سلامت، آن هم در زمان تحریم کار عظیمی است که در دولت تدبیر و امید انجام شده و نظام باید به آن مفتخر باشد و امروز نیز به آن افتخار می‌کنم.

نظام باید به اجرای طرح تحول سلامت مفتخر باشد
کد خبر: 357490
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۴:۲۲:۳۷

اعتمادآنلاین| علی نوبخت، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، صبح دوشنبه در آیین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت که با حضور معاون اول رئیس جمهور در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به سوابق خود در وزارت بهداشت، گفت:‌ در اواخر دهه 60 که من به عنوان معاون درمان وزارت بهداشت فعالیت می‌کردم، تفکرمان این بود که مردم در مراجعه به بیمارستان‌های دولتی و دانشگاهی نباید دچار "چه کنم چه کنم" شوند.

وی افزود: در این راستا تمامی مدیران را توجیه کرده بودیم که کسی حق ندارد به مردم بگوید پول نداریم؛ این در حالی است که مدتی است عده‌ای راه افتاده‌اند و کاسه گدایی در دست گرفته و می‌گویند که پول نداریم.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ادامه داد:‌ از مجموعه وزارت بهداشت می‌خواهم که اجازه ندهد معاونان این وزارت خانه به مردم بگویند که پول نداریم چرا که آخرین فردی که باید این حرف را به زبان بیاورد وزیر بهداشت است. این که زمانی که کار به یک قران و دوزار می‌رسد از کارگر و کارمند به همدیگر می‌گویند که پول نداریم، آبرویی برای دولت و نظام نمی‌گذارد؛ امروز پول هست کما این که در زمانی که قصد اجرای طرح بیمه سلامت را داشتیم بسیاری از نمایندگان می‌خواستند مصاحبه کنند و بگویند پول نیست؛ به آنها می‌گفتیم که پول هست و خوبش هم هست، اگر پول نداشتیم خودمان می‌گوییم.

نوبخت خاطرنشان کرد: در آن زمان هیچ مدیر بیمارستانی حق نداشت که هنگام مراجعه بیمار به جز حق فرانشیز پول دیگری دریافت کند. ما در آن سالها به دنبال انجام کاری ماندگار بودیم و در همین راستا نیز لایحه قانون بیمه همگانی خدمات درمانی را به مجلس فرستادیم و مجلس نیز در سال 73 آن را تصویب کرد.

وی با انتقاد از حاکم شدن برخی از جریانات در کشور و عواقب ناشی از این اتفاق گفت: متاسفانه در سالهایی جریاناتی در کشور اتفاق افتاد که جسد ملت بزرگوار ایران را در بیمارستانهای دولتی به گروگان می‌گرفتند و می‌گفتند تا پول ندهی، جسد را آزاد نمی‌کنیم؛ این در حالی بود که این بیماران از خانواده‌های مظلوم و محرومی بودند که اساسا وجود و بروز انقلاب اسلامی کمک به آنها و محرومین بوده است.

وی ادامه داد:‌ این اتفاقات با شأن جمهوری اسلامی منطبق نبود لکن من در اعتراض با آن فضا که در بخش بهداشت و درمان کشور حاکم بود، تمام خدمات دولتی را رها کردم.

نوبخت با اشاره به روی کار آمدن دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد:‌ زحمانی که در قبل انجام شده بود، همه به باد رفته بود تا این که آقای روحانی اراده کردند جلو بیایند. ایشان در مشورتی که با من داشتند از من درخواست کمک کردند و من هم گفتم که اگر شما کمک کنید و سهم سلامت از جی‌ دی پی (تولید ناخالص داخلی)را افزایش دهید، من هم در خدمت شما خواهم بود. و در نهایت با دستور ایشان و کمکهای آقای جهانگیری و وزارت بهداشت طرح تحول سلامت اجرا شد.

نوبخت با اشاره به نیاز طرح تحول سلامت به انجام اصلاحاتی گفت: پس از اجرای این طرح دیدیم که نیت آن خیر است اما اشتباهی بزرگ در حال انجام است؛ یک مرتبه به میلیون‌ها انسان و هزاران پزشک گفتند که هر کاری که دلتان می‌خواهد انجام دهید و صورت حساب آن را به بیمه‌ها بفرستید؛ در آن زمان در کمیسیون بهداشت دیدیم که این کار امکان پذیر نیست. و سازمان بیمه سلامت، یک مرتبه با هزاران میلیارد تومان بدهی مواجه شد.

رئیس کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به اصلاحات انجام شده و طرح تحول سلامت، خاطرنشان کرد:‌ اجرای چنین طرحی آن هم در زمان تحریم کار عظیمی است که در دولت تدبیر و امید انجام شده و نظام باید به آن مفتخر باشد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها