قصد «یوجی یامادا» برای ادامه فیلمسازی تا 100 سالگی

کارگردان نامدار ژاپنی با رونمایی از پنجاهمین فیلمش از داستان‌های تورا-سان گفت تا 100 سالگی به فیلمسازی ادامه می‌دهد.

قصد «یوجی یامادا» برای ادامه فیلمسازی تا 100 سالگی
کد خبر: 357552
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۳ ۱۶:۰۰:۲۸

اعتمادآنلاین| یوجی یامادا که سال 1931 در اوساکا به دنیا آمد، سال 1954 در اوج عصر طلایی سینمای بعد از جنگ ژاپن وارد استودیو شوچیکو شد.

او سال 1961 نخستین تجربه کارگردانی خود را با فیلم کمدی «غریبه‌های طبقه بالا» انجام داد و بعد از آن در این ژانر متخصص شد.

در سال 1969 او نخستین فیلم از مجموعه‌ای از 48 فیلم کمدی را ساخت که با تمرکز بر مردی ولگرد به نام توراجیرو کوروما که همه او را با نام تورا-سان می‌شناسند، شکل گرفت.

داستان فیلم‌های تورا-سان که بر پایه یک سریال تلویزیونی ساخته شده بودند که یامادا آن را کارگردانی کرده و فیلمنامه‌اش را نوشته بود، در شهر شیباماتا که زادگاه قهرمان ماجرا بود اتفاق می‌افتاد. قهرمان داستان با نقش‌آفرینی کیوشی آتسومی مردی پرانرژی و هیجان‌زده دور خانواده و همسایه‌ها و فردی خجالتی اطراف زنان بود.

با وجود اینکه تورا-سان همیشه در عشق شکست می‌خورد، تبدیل به یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های ژاپن شد و توانست تا حتی یک دهه بعد از اینکه آخرین فیلم در سال 1995 منتشر شد هم به درآمدهای استودیو شوچیکو کمک کند.

سال بعد آتسومی از سرطان درگذشت و بعد از ساختن فیلمی در سال 1997 در یادبود او، یامادا شخصیت محبوبش را به بازنشستگی فرستاد.

اما بعد از یک مسیر کاری موفق که شامل نامزدی دریافت جایزه اسکار برای درام «سامورائی گرگ‌ومیش» سال 2002 و مجموعه موفق «چه خانواده فوق‌العاده‌ای!» هم می‌شود، حالا یامادا با فیلم «تورا-سان، ای کاش اینجا بودی» که پنجاهمین فیلم در این مجموعه 50 ساله است به فستیوال فیلم بین‌المللی توکیو بازگشته است. این فیلم که برای افتتاح فستیوال هم انتخاب شد، حول محور خواهرزاده تورا-سان می‌گردد.

یامادا در سخنان خود در کلوپ فیلمسازان خارجی ژاپن گفت: وقتی فیلم نهایی را دیدم متوجه شدم که برای ساختن آن به 50 سال زمان احتیاج داشتم. فوق‌العاده است که در 88 سالگی می‌توانم چنین فیلمی بسازم.

او قصد دارد به کارش ادامه بدهد. این کارگردان گفت: در ایالات متحده کلینت ایستوود هنوز دارد سخت کار می‌کند و کارگردان‌هایی مانند کانتو شیندو و مانوئل دو الیویرا از پرتغال تا وقتی 100 ساله بودند فیلم می‌ساختند بنابراین برای من هم هنوز امید هست.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها