کد خبر: 357583
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۷:۴۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

عراق؛ عبور از بحران و شطرنجی سه جانبه

با وجود آنکه عادل عبدالمهدی از بهبود شرایط امنیتی در عراق سخن گفت وضعیت میدانی چیز دیگری را نشان می دهد .

عراق؛ عبور از بحران و شطرنجی سه جانبه
کد خبر: 357583
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- با وجود آنکه عادل عبدالمهدی از بهبود شرایط امنیتی در عراق سخن گفت وضعیت میدانی چیز دیگری را نشان می‌دهد.

به اعتقاد کارشناسان از اغتشاشات کربلا که با تهاجم به کنسولگری کشورمان در این شهر به نقطه اوج خود رسید و انتشار خبر رویترز در رابطه با کشته شدن 5 نفر در بغداد، خروج برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق، از بغداد و حضور در منطقه شمال عراق نیز بر ابهامات اوضاع افزود.

گرچه گفته می‌شود برهم صالح برای حضور در نشست احزاب کرد و بررسی اوضاع عراق به این منطقه نسبتاً باثبات‌تر رفته، اما به هر شکل بعد از اتهامات یکی از رهبران عراقی مبنی بر هدایت اغتشاشات از سوی پایگاه موساد در این منطقه سوالات و پرسش‌های زیادی درباره این خروج مطرح شده است.

در همین راستا یک نماینده مجلس عراق نیز از شرایط سرنوشت‌ساز 72 ساعت آینده سخن گفت. این نماینده تاکید کرد 72 ساعت آینده لحظات سرنوشت‌سازی برای آرام کردن اوضاع خواهد بود و قرار است برای این منظور گام‌های مختلفی از جمله حل‌وفصل مساله نخست‌وزیری عراق برداشته شود تا زمینه استعفای عادل عبدالمهدی بعد از شکست تمامی تلاش‌ها برای بازگرداندن مردم به خانه‌هایشان فراهم شود.

در این حال یک منبع آگاه عراقی به شبکه تلویزیونی السومریه خبر داد: تلاش‌هایی برای قانع کردن جریان‌های سیاسی خواهان برکناری عادل عبدالمهدی جهت اعطای فرصت شش ماهه به او در حال انجام است تا بتوان زمینه توافق بر سر جانشین او را فراهم کرد.

این منبع تاکید کرد: اکثر تظاهرات‌کندگان وابسته به هیچ جناح و دسته‌ای نیستند از این‌رو تلاش‌ها برای آرام کردن مردم از دو مسیر موازی در حال انجام است. اولین مسیر از طریق ایجاد بستر توافق سیاسی بر سر گام‌های آرامش‌بخش است تا زمینه تغییر نخست‌وزیر فراهم شود. دومین مسیر هم از طریق تلاش برای کاستن از شتاب اعتراضات خیابانی و تبدیل آنها از روزانه به هفتگی است.

این طرح‌ها و امیدواری‌ها در حالی مطرح می‌شود که اخبار رسیده از عراق همچنان از جنگ و گریز مردم با نیروهای امنیتی و گسترش آن به مناطق مختلف بغداد حکایت دارد.

باید دید شطرنج سه جانبه مردم معترض، دولت حاکم و طرف‌های آشوبگر به چه سر انجامی کشیده خواهد شد.

چند روز پیش عمار حکیم یکی از اولین رهبران عراقی که پرچم انتقاد از دولت عبدالمهدی را بر افراشت با انتشار چند تصویر از تظاهرات آن را زیبایی‌های دموکراسی عراق توصیف کرد، اما ظاهراً امروز مخالفان دموکراسی عراق از همین نقطه قوت به دنبال ضربه زدن به کل ساختار این کشور هستند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها