با ثبت اطلاعات ۲۷۰هنرمند؛

بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای سنتی راه‌اندازی شد

بانک اطلاعات هنرمندان با هدف اعتلای سطح دانش و ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی در حوزه هنرهای‌سنتی توسط گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، راه‌اندازی و تا کنون اطلاعات مربوط به 270 هنرمند از استان‌های تهران، مازندران و اصفهان در این بانک ثبت شده است.

بانک اطلاعات هنرمندان هنرهای سنتی راه‌اندازی شد
کد خبر: 357783
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۴ ۱۷:۲۱:۱۹

اعتمادآنلاین| سید عبدالمجید شریف‌زاده، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه، گفت: این بانک به شناسایی، ثبت و ضبط آثار و شرح احوال هنرمندان به منظور اشاعه فنون تجربی و سنتی آن‌ها به صورت علمی پرداخته است.

وی ضرورت راه اندازی این بانک اطلاعاتی را کمبود منابع مکتوب و همچنین عدم جمع‌آوری مدون اطلاعات تصویری و شفاهی در بسیاری از رشته‌های هنرهای سنتی دانست که با راه اندازی بانک اطلاعات می‌توان تا حدودی این کمبودها را برطرف کرد.

او با مهم برشمردن پژوهش‌ و شناسایی دانش تجربی ‌و غیرمکتوب که در قالب روش ‌استاد- شاگردی و به عنوان گنجینه‌ای از نیاکان گذشته به ارث رسیده، بر اهمیت مسئولیتِ امروز مسئولان هنری و فرهنگی برای انتقال این میراث به نسل آینده تاکید کرد و افزود: با توجه به این مهم، جمع‌آوری و حفظ و ثبت هنرهای فراموش شده‌ای که اغلب توسط هنرمندان گمنام خلق شده می‌تواند به حیات، صیانت و هویت ملی و ایرانی این هنرهای متعالی و انتقال آن کمک قابل توجهی کند.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید براهداف بیان شده توضیحاتی را درباره‌ی روند و چگونگی جمع‌آوری و ثبت سیستمی اطلاعات هنرمندان به صورت سیستمی ارائه کرد و گفت: به دلیل پراکندگی اطلاعات، در گام نخست اقدام به طراحی و تدوین دستورالعمل و فرم مشخصات هنرمندان در کل کشور شد و با ارسال آن به ادارات کل استان‌ها و همکاری کارشناسان، اطلاعات مقدماتی مربوط به هنرمندان و پنج رشته اصلی هنرهای سنتی شامل (معماری سنتی و تزئینات وابسته به آن، کتاب آرایی و نگارگری، کتابت و خوشنویسی، موسیقی مقامی و نواحی، نمایش های سنتی و آیینی) و هنرهای صناعی(نساجی سنتی، صنایع وآرایه‌های فلزی، صنایع وآرایه‌های چوبی) جمع‌آوری شد.

او افزود: تعداد زیادی از هنرمندان سال‌های متمادی به صورت تخصصی در رشته‌هایی مانند نگارگری و سفال مشغول به فعالیت و خلق آثار بی‌بدیل هنری هستند و بانک اطلاعات گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه که از ابتدای سال 1396 آغاز به فعالیت کرده، توانسته است 410 هنرمند برجسته را در سراسر کشور شناسایی کند که در این قالب اطلاعات مربوط به 165 نفر از استان تهران ،84 نفر ازاستان اصفهان و 21 نفر از استان مازندران در این بانک ثبت شده است.

شریف‌زاده تاکید کرد: مصمم هستیم تا پایان سال 1398 نسبت به شناسایی و ثبت اطلاعات 50 نفر هنرمند دیگر در حوزه هنرهای سنتی و اضافه کردن آن دراین بانک اطلاعاتی اقدام کنیم.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها