درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این سازمان پس از جمع‌بندی‌های نهایی مجدد تاکید کرد که با حذف فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی مخالف است و در جلسه‌ای ایران خودرو دیزل و سایر همکاران را توجیه کردیم که حتما «فیلتر جاذب دوده» را در خودروهای سنگین نصب کنند.

درخواست خودروسازان برای حذف فیلتردوده به کجا رسید؟
کد خبر: 357825
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۵ ۰۸:۰۱:۴۲

اعتمادآنلاین| حدود دو ماه گذشته بود که یکی از خودروسازان درخواستی مبنی بر توقف نصب «فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال کرد. هر چند که بهانه این شرکت خودروساز تحریم‌ها و مشکلات مالی بود اما آن‌ها پیش از تحریم‌ها نیز زیر بار اجرای نصب «فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی نمی‌رفتند. دولت نیز ابتدا با این پیشنهاد خودروسازان همراهی کرد و اسحاق جهانگیری - معاون اول رییس جمهوری - به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که با توجه به شرایط تحریم این موضوع بررسی و برای مدتی مجوز صادر شود اما با مخالفت‌های سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت جهانگیری مجددا اظهار کرد که اصل بر استفاده از فیلتر دوده در خودروهای دیزلی است ولی از رییس سازمان حفاظت محیط زیست خواست تا در جلسه‌ای با حضور مسئولان ذیربط این درخواست شرکت ایران خودرو دیزل را مورد بررسی قرار دهند.

حالا پس از برگزاری جلسات کارشناسی سازمان حفاظت محیط زیست همچنان مخالف حذف «فیلتر دوده» روی خودروهای دیزلی است و وزارت بهداشت نیز به دولت اعلام کرده است که با حذف «فیلتر دوده» همچنان مخالف است. محمد مهدی میرزایی قمی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست -گفت: نصب «فیلتر جاذب دوده» روی خودروهای دیزلی دو جایگاه قانونی مشخص دارد؛اول اینکه در قانون هوای پاک ذکر شده است که خودروهای دیزلی چنانچه با استاندارد یورو 4 تولید می‌شوند باید روی آن‌ها «فیلتر جاذب دوده» نصب شود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مصوبه هیات وزیران در سال 93 تردد وسایل نقلیه دیزلی را منوط به نصب «فیلتر دوده» کرده است بنابراین نصب فیلتر دوده روی دیزلی‌ها جایگاه قانونی محکمی دارد و حذف آن به راحتی صورت نمی‌گیرد.

میرزایی قمی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست در نامه‌ای خطاب به معاون اول رییس جمهوری اعلام کرد که با حذف «فیلتر جاذب دوده» و پیشنهاد ایران خودرو دیزل مخالف است، تصریح کرد: ما مجددا موضوع حذف «فیلتر جاذب دوده» را با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط بررسی و پس از تصمیم‌گیری نهایی، ایران خودرو دیزل و سایر همکاران را توجیه کردیم که حتما «فیلتر جاذب دوده» را در خودروهای سنگین نصب کنند.

فیلتر دوده وسیله‌ای است که ذرات و دوده حاصل از احتراق موتورهای دیزلی را از بین می‌برد. این فیلترها در سیستم اگزوز اتومبیل‌های دیزلی 85 تا 90 درصد از دوده‌های خروجی یا کربن سیاه را حذف می‌کنند. کربن سیاه نیز بخشی از ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون است که اندازه اولیه آن حدود 20 تا 100 نانومتر است ولی هنگامی‌ که در جو قرار می‌گیرد و آلاینده‌های دیگر روی آن تجمع پیدا می‌کنند اندازه آن به یک تا دو میکرون می‌رسد و به همین دلیل به‌راحتی می‌تواند وارد ریه و جریان خون و سبب ایجاد بیماری‌های مختلف از جمله سرطان‌ شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها