کد خبر: 358159
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۰:۳۷:۵۱
| |

صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

انتشار 100هزار کتاب در سال‌جاری/ حوادث اخیر خللی در ارتباطات ایران و عراق به‌وجود نمی‌آورد/ فرهنگ اقوام ایرانی عرضه می‌شود/ موسیقی بومی محلی اولویت دولت

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معتقد است که حوادث اخیر در شهرهای مختلف عراق،خللی در ارتباطات مردم ایران و عراق به‌وجود نمی‌آورد.

انتشار 100هزار کتاب در سال‌جاری/ حوادث اخیر خللی در ارتباطات ایران و عراق به‌وجود نمی‌آورد/ فرهنگ اقوام ایرانی عرضه می‌شود/ موسیقی بومی محلی اولویت دولت
کد خبر: 358159
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۶ ۱۰:۳۷:۵۱

اعتمادآنلاین| سیدعباس صالحی در دیدار با آیت الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان که با حضور آشناگر استاندار سمنان انجام شد اظهار کرد: عمق روابط دینی و فرهنگی مردم ایران و عراق به گونه ای است که این‌گونه حوادث خللی در ارتباطات بین مردم بوجود نخواهد آورد.

وی به مشترکات دو کشور اشاره و خاطرنشان کرد: امسال بیش از سه میلیون ایرانی در حماسه عظیم اربعین حسینی شرکت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حوزه‌های مختلف کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:اولین حوزه کاری این وزارتخانه،مباحث دینی است که در این بخش ، سازمان حج و زیارت فعالیت خاص و پر شکوهی دارد.

وی با بیان اینکه امسال بیش از 80 هزار زائر بیت‌الله‌الحرام در حج تمتع شرکت کردند افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه از دیگرسازمان‌هایی است که در حوزه دین و وقف فعالیت دارد.

صالحی با اذعان به اینکه وقف این روزها در حوزه‌های مختلف فعال است ادامه داد: خوشبختانه فرهنگ وقف به‌عنوان یک موتور محرک در حوزه توسعه فرهنگی مطرح گردیده است.

وی از عضویت بیش از دو میلیون نفر در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد خبر داد و گفت: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد از مراکز فعال و موثر در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

این عضو کابینه بر لزوم بهره‌گیری از ظرفیت‌های هنری در حوزه‌های دینی تاکید و خاطرنشان کرد: جشنواره آیات در حوزه هنر در حال انجام است که با هدف ترکیب هنر و مباحث دینی انجام می شود.

‌وی از فرهنگ به عنوان دومین حوزه فعالیت در این وزارتخانه نام برد و با اشاره به برنامه‌های وزارتخانه متبوع خود در حوزه فرهنگ مکتوب افزود: امسال بیش از10 هزار عنوان کتاب در سطح کشور چاپ و راوانه بازار کتاب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز خرسندی از فعالیت‌های گسترده در حوزه کتابخانه‌سازی گفت: در حوزه کتابخانه‌ها به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم حوزه فرهنگی، اقدامات زیادی در سطح کشور صورت گرفته و در سال 92 بیش از 1000 کتابخانه در استان‌های مختلف احداث شد.

وی با بیان اینکه بخش سوم حوزه فعالیت این وزارتخانه رسانه است و مجوزهای فعالیت های مختلف رسانه ای از طریق این وزارت خانه صادر می شود. اضافه کرد: رابطه خوبی بین دولت و رسانه‌ها از حیث صیانت از منافع ملی وجود دارد.

صالحی از هنر به عنوان یکی از ماموریت‌های ذاتی این وزارتخانه نام برد و اظهار کرد: حوزه دیگر فعالیت وزارتخانه، هنر و فعالیت‌های هنری است و در این حوزه نیز فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدامات‌ مختلفی در حوزه های مختلف نمایشی ، تجسمی ، آوایی و ... به انجام رسانده است.‌

این عضو کابینه افزود: تلاش ما بر این است که در حوزه های مختلف به گونه ای پیش رویم که در مسیر مصوب انقلاب و کشور باشد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های وسیعی در استان سمنان وجود دارد گفت: استان سمنان سابقه فرهنگی بسیار غنی در حوزه‌های مختلف فرهنگی هنری، دینی و...دارد.

وزیر ارشاد اسلامی بابیان اینکه عرضه موسیقی و همچنین فرهنگ اقوام ایرانی یکی از تأکیدات دولت است، گفت: وزارت ارشاد در راستای ثبت فرهنگی اقوام تلاش دارد.


عباس صالحی همچنین صبح پنج‌شنبه در بدو ورود به استان سمنان برای سفر یک‌روزه، در حاشیه دیدار با آیت الله شاهچراغی نماینده ولی فقیه در استان، در جمع خبرنگاران بیان کرد: ایران سرزمین فرهنگ‌ها و اقوام است، موضوعی که کمک می‌کند همان‌طور که ایران ازنظر طبیعی چند اقلیمی دیده شود، از لحاظ فرهنگ و تمدنی هم چند اقلیمی است، لذا این فرهنگ‌ها فرصت قابل‌توجهی است هم در فضای داخلی به دلیل جذب گردشگر و همچنین گردشگران خارجی لذا باید از آن بهره برد.

وی بابیان اینکه سمنان یکی از استان‌هایی است که درزمینهٔ تنوع بومی و محلی دارای ظرفیت‌های خوب محسوب می‌شود، ابراز کرد: یکی از اهداف سفر امروز ما به این استان حضور در جشنواره فرهنگی و بومی ایل سنگسر است که با توجه به فضاهای تاریخی و فرهنگی این ایل، قاعدتاً برگزاری این رویداد به ما کمک می‌کند تا بتوانیم ظرفیت‌های فرهنگی این منطقه را به ایرانیان و حتی گردشگران خارجی بشناسانیم.

وزیر ارشاد اسلامی بابیان اینکه عمق فرهنگ و تنوع فرهنگی ایران اسلامی می‌تواند در جشنواره سنگسر شناسانده شود، گفت: وزارت ارشاد در حوزه فرهنگ اقوام تلاش‌های گسترده‌ای دارد که ثبت و ضبط آن‌ها یکی از زمینه‌هایی است که از طریق اسناد مکتوب و تاریخ شفاهی مدنظر این وزارت‌خانه قرار دارد.

صالحی بابیان اینکه در حوزه موسیقی و آواز، فرهنگ اقوام نیز در مجموعه وزارت ارشاد اسلامی کارهای خوبی انجام‌ داده است، ابراز کرد: برای اینکه بتوانیم موسیقی و آوازهای بومی و محلی ایران اسلامی را عرضه کنیم، تلاش‌های خوبی در سطح وزارتخانه صورت گرفته که برای مثال می‌توان عرضه موسیقی نواحی کرمان را نام برد که از امروز آغازشده است تا بتوانیم موسیقی اقوام ایرانی را در یک فضای روشن، ثبت و عرضه کنیم.

وی افزود: عرضه فرهنگ اقوام در فضای بیرونی کشور نیز یکی از تأکیدات وزارت‌خانه است که حضور در جشنواره‌های فرهنگی و هنری با این نگاه صورت می‌گیرد.

وزیر ارشاد درباره پروژه سالن مرکزی سمنان نیز گفت: این پروژه با تاخیراتی روبرو بوده که امیدواریم با پیگیری‌ها و همچنین مسیری که استانداری تبیین کرده، شاهد تکمیل آن باشیم.

صالحی گفت: ما شاهد پروژه‌های نیمه تمام زیادی هستیم که با توجه به منابعی که سازمان برنامه دارد، تکمیل آن‌ها کمی مشکل است و از سوی دیگر در تخصیص اعتبارات هم جابجایی هایی به نفع پروژه های بالای 70 درصد پیشرفت فیزیکی صورت می‌گیرد تا ابتدا آن‌ها اولویت داشته باشد لذا این مشکل در ارتباط با تالار سمنان در سال 96 وجود داشت که البته پیگیری‌های آن صورت گرفته است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها