کد خبر: 358321
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۰۶:۰۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری در آذربایجان شرقی گزارش می‌دهد:

6 فوتی و 584 نفر زخمی در مناطق‌ زلزله‌‌زده/ امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است/ مشکل تردد در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است/ پیش‌بینی دمای زیر صفر در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی/ اسامی فوت شدگان زلزله آذربایجان شرقی اعلام شد

بامداد امروز جمعه 17 آبان‌ماه زلزله‌ای به بزرگی 5/9 ریشتر مناطقی از آذربایجان شرقی را لرزاند. این زمین‌ لرزه تا به حال 6 کشته و 584 نفر زخمی داشته است.

6 فوتی و 584 نفر زخمی در مناطق‌ زلزله‌‌زده/ امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است/ مشکل تردد در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است/ پیش‌بینی دمای زیر صفر در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی/ اسامی فوت شدگان زلزله آذربایجان شرقی اعلام شد
کد خبر: 358321
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۰۶:۰۵:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ زلزله‌ای به بزرگی 5/9 ریشتر مناطقی از استان آذربایجان شرقی را لرزاند. این زلزله تا به حال منجر به فوت 6 نفر و زخمی شدن 586 نفر شده‌اند که 17 نفر از زلزله زده‌ها در بیمارستانها بستری شده‌اند.

همچنین از 80 روستای زلزله زده در آذربایجان شرقی، وضعیت 78 روستا ارزیابی شده که در آن پی آن خسارت 500 واحد مسکونی گزارش شده است. در میان روستاهای خسارت دیده، روستای ورنکش و ورزقان بیشترین خسارت را دیده است. گاز همه مناطق زلزله زده به جز یک روستا وصل شده است.

34 تیم عملیاتی در منطقه برای کمک به خسارت دیدگان فعال هستند.

بامداد امروز زلزله‌ای با قدرت 5.9 ریشتر شمال‌غربی کشور را لرزاند

ساعت 02:17:03 بامداد امروز (17 آبان ماه) زلزله‌ای در عمق دوکیلومتری زمین با طول جغرافیایی: 47.64 درجه و عرض جغرافیایی: 37.76 درجه حوالی "ترک" در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از خبرگزاری‌ها، نزدیک‌ترین شهرها به کانون این زمین‌لرزه، "ترک" در 19 کیلومتری (آذربایجان شرقی)، "سراب" (آذربایجان شرقی) در 22 کیلومتری و "ترکمانچای" (آذربایجان شرقی) در29 کیلومتری آذربایجان شرقی هستند.

بر اساس اعلام مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نزدیکترین مراکز استان‌ها به کانون این زمین‌لرزه، اردبیل در 79 کیلومتری و تبریز در 123 کیلومتری کانون زلزله هستند.

استان­‌های آذربایجان­ شرقی و اردبیل از نظر موقعیت تکتونیکی، در شرق دریاچه ارومیه با ارتفاع متوسط بیش از دو هزار متر از سطح این دریاچه، یک فلات را تشکیل می‌­دهند که "فلات آذربایجان­ شرقی" نامیده می شود.

حدوده­ ی این فلات به غیر از مرزهای استانی بوده و در واقع بین افتادگی دریای خزر در شرق و افتادگی دریاچه ارومیه در غرب و از طرف دیگر در جنوب قفقاز کوچک قرار گرفته که از سمت جنوب نیز از طریق مرز گسلی "گسل شمال تبریز" با ایران مرکزی و یا به عبارت دیگر از فروافتادگی شمال زنجان فاصله پیدا کرده است.

این فلات با چهار گسل مهم و بزرگ که از نوع گسل­های امتدادلغز هستند، از جمله در بخش شمال با گسل ارس، در شرق با گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب با گسل تبریز و در جنوب و جنوب­شرق با گسل فیروزآباد یا "گسل میانه- اردبیل" مشخص شده­ است.

علاوه بر این گسل ­ها که بخش ­های مرزی فلات آذربایجان­ شرقی را تشکیل داده ­اند، گسل­ های دیگری نیز در بخش داخلی فلات وجود دارند.

ارزیابی 65 روستای زلزله‌زده در میانه/ شروع اسکان اضطراری در ورنکش

مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر اعلام کرد: از بامداد امروز 30 تیم عملیاتی در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی مشغول امداد رسانی به هم‌وطنان هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این باره گفت: در پی زلزله 5.9 ریشتری در بامداد امروز در آذربایجان شرقی، 30 تیم عملیاتی در منطقه مشغول امدادرسانی هستند. دو بالگرد در منطقه آماده به کار هستند تا ارزیابی بیشتری را داشته باشند.

وی با بیان اینکه تاکنون 65 روستا ارزیابی شده است، ادامه داد: 7 روستا بیشترین خسارت را داشته‌اند. مطابق ارزیابی‌ها بیشترین تخریب در ورنکش با 30 واحد تخریبی گزارش شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: اسکان اضطراری در ورنکش شروع شده است؛ همچنین تغذیه اضطراری همزمان با اسکان اضطراری شروع می‌شود. اقلام زیستی شامل چادر، ‌پتو،‌ چراغ والور با توجه به سرمای منطقه، سبدهای غذایی 72 ساعته به منطقه اعزام شده و با آغاز اسکان اضطراری، بقیه مواد غذایی میان آسیب دیدگان توزیع می‌شود.

بر اساس گزارش سایت هلال احمر، وی افزود: دراین زمین لرزه، 6 شهر و 145 روستا تحت تاثیر بوده اند. زلزله 5.9 ریشتری تاکنون 40 پس لرزه داشته که بزرگترین آن 4.8 ریشتر بوده است. غیر از ورنکش، آسیب‌دیدگی‌ها در بقیه مناطق ترک‌خوردگی سقف و دیوارها بوده است.

هیچ مشکل تردد در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است

سرهنگ احمد خسروی، رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا ضمن تشریح آخرین وضعیت امنیتی و انتظامی در مناطق زلزله زده اعلام کرد که تاکنون گزارشی از وارد شدن خسارت به ساختمانها و ابنیه انتظامی در پی زلزله گزارش نشده است.

او در این باره گفت: دقایقی بعد از وقوع زلزله 5.9 ریشتری، عوامل انتظامی جزو اولین گروه‌هایی بودند که در محل حاضر شده و اقدام به تامین امنیت در محل و نیز امدادرسانی به زلزله زدگان کردند.

وی ادامه داد: عوامل پلیس راهنمایی و رانندگی نیز بلافاصله در مسیرها و معابر منتهی به مناطق زلزله‌زده حاضر شده و نسبت به تسهیل تردد در این معابر اقدام کردند که خوشبختانه در نتیجه این اقدامات تاکنون هیچ مشکل تردد در محورهای منتهی به مناطق زلزله‌زده گزارش نشده است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا با بیان اینکه آماده باش پلیس در مناطق زلزله زده به طور کامل ادامه دارد، درباره وضعیت امنیتی این مناطق نیز گفت: امنیت کامل در این مناطق برقرار است و تاکنون گزارشی از وقوع ناامنی به دست ما نرسیده است ضمن اینکه تیم های سواره و پیاده پلیس نیز مشغول گشت زنی در مناطق زلزله زده هستند.

خسروی در مورد اینکه آیا آسیبی به بناها و اماکن پلیس در پی این زلزله وارد شده هم گفت: تا به این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر وارد شدن آسیب جدی به اماکن و ابنیه نیروی انتظامی در این مناطق داده نشده و پلیس در حال ارائه خدمات به شهروندان و ساکنان مناطق زلزله زده است.

به گفته وی، مأموران پلیس علاوه بر تأمین امنیت، در امدادرسانی و کمک به زلزله زدگان نظیر توزیع اقلام امدادی، حضور متخصصان معاونت بهداد و دیگر اقدامات نیز در هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها وارد شده‌اند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی ناجا در پایان از شهروندان خواست که از تردد و سفر غیرضروری به مناطق زلزله‌زده خودداری کنند تا شرایطی فراهم شود که خودروها و دستگاه‌های امدادی با سرعت بیشتری در این مناطق تردد کنند.

پیش بینی دمای زیر صفر در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی


صادق ضیائیان، مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از سرد شدن دمای هوا در روستاهای زلزله زده کشور استان آذربایجان شرقی خبر داد.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی درباره وضعیت جوی مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: آسمان استان آذربایجان شرقی طی دو روز آینده صاف و غبارآلود با حداقل دمای 1 و حداکثر دمای 16 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه طی روزهای ابتدایی این هفته پدیده جوی خاصی در کشور نخواهیم داشت، تصریح کرد: غالب روستاهای مناطق زلزله زده روزهای پایانی این هفته آسمانی صاف تا قسمتی ابری خواهند داشت.

مدیرکل پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ادامه داد: با وجود صاف بودن آسمان، دمای هوا در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی غالبا سرد و زیر صفر پیش بینی می‌شود. از جمله حداقل دما در روستای سراب طی دو روز آینده بین 4- تا 5- درجه سانتیگراد و در روستای بستان آباد دمای هوا بین 2- تا 3- درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ضیائیان در پایان تاکید کرد که به دلیل برودت هوا در این مناطق دستگاه‌های ذیربط لازم است که نسبت به استقرار تجهیزات گرمایشی در این مناطق تمهیداتی را به عمل آورند.

اسکان موقت تمام زلزله‌زدگان تا امشب

رئیس جمعیت هلال احمر از اسکان موقت حدود60 درصد از زلزله‌زدگان غرب کشور خبر داد و نوشت: این مرحله تا امشب کامل می‌شود.

زلزله آسیبی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نکرده است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی گفت: بر اساس ارزیابی‌­های صورت گرفته تاکنون و طبق گزارش­های رسیده، زلزله بامداد امروز خسارتی به بناهای تاریخی آذربایجان شرقی وارد نکرده است.

مرتضی آبدار گفت: با توجه به شدت قابل توجه زلزله بامداد امروز و اهمیت آثار و بناهای تاریخی شهرستان های واقع در مرکز و همسایگی کانون زلزله، از اوایل صبح کارشناسان میراث فرهنگی و عوامل یگان این اداره کل اقدام به پایش و بررسی ابنیه تاریخی کردند.

چرا زلزله شدید میانه تلفات زیادی به بار نیاورد؟

مهدی زارع، استاد پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله اظهار کرد: زمین لرزه با بزرگای 5.9 ساعت 2:17 بامداد جمعه 17 آبان در محدوده روستای ترک در 25 کیلومتری شمال میانه را به لرزه درآورد. زلزله شمال میانه تا ساعت 11:20 صبح جمعه 7 پس لرزه با بزرگای بیش از 3.5 داشته است که بزرگترین آنها با بزرگای 4.3 در ساعت 3:02 بامداد روی داده است.

وی با اشاره به مشخصات زمین شناسی محل رخ داد زلزله بیان کرد: گسل شاخص در این منطقه گسلی فعال با راستای شمال شرق - جنوب غرب است که به عنوان گسل بزقوش - گرمرود شناخته می‌شود. سازوکار این زلزله، امتداد لغز و گسل مسبب با شیبی به سوی شمال‌غرب و ژرفای آن حدود 18 کیلومتر برآورد شده است.

او همچنین از احتمال آزاد شدن تدریجی انرژی موجود در بافت زمین محل رخداد زلزله میانه و وقوع لرزه های بزرگتر خبر داده است.

60 تخته چادر در روستای ورنکش کمپ زده شد

حامد سجادی، معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر در حاشیه بازدید از روستای زلزله زده ورنکش میانه بیان کرد: اقلام غذایی 72 ساعته و یک ماهه نیز به منطقه اعزام می شود که بخشی از آن در اختیار مردم قرار گرفته و سایر اقلام از جمله چادر، موکت، چراغ والور و مایحتاج غذایی نیز در اختیار مردم زلزله زده قرار می‌گیرد.

سجادی با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای آسیب دیده، اظهار کرد: طبق بازدیدهایی که از سوی جمعیت هلال احمر به عمل آمد روستای ورنکش و دو روستای دیگر بیشترین آسیب را در زلزله بامداد امروز دیدند.


وی با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از وقوع زلزله، نیروهای عملیاتی آذربایجان شرقی از مرکز و شهرستانهای هم جوار 24 تیم عملیاتی را برای ارزیابی و کمک رسانی به منطقه اعزام داشتند، تصریح کرد: بعد از ارزیابی های لازم مشخص شد که سه روستا بیشترین آسیب را دیدند و در این بین روستای ورنکش دچار آسیب بیشتری شد زیرا این روستا تعداد پنج نفر فوتی داشته است.

معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر کشور با بیان اینکه بیشترین آوار در خانه های خشتی گلی روی داده است، متذکر شد: ترک خوردگی های زیادی در دیوار منازل و نیز مراکز دامداری در این روستاها وجود دارد.

آسیب دیدگی500 واحد مسکونی در زلزله آذربایجان شرقی

اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله زده حدود 500 واحد مسکونی دچار آسیب دیدگی شدند.

در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله زده در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در پی زمین لرزه 5.9 ریشتری که در ساعت 2:17 بامداد امروز محدوده ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند متاسفانه پنج تن جان خود را از دست داده و بیش از 300 نفر نیز مصدوم شدند که اکثر این افراد خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده و نیمی از آنان نیز به دلیل ترس ناشی از زلزله دچار مصدومیت سطحی شدند.

نجار با تاکید بر این که آماده باش در این استان و استان‌های مجاور همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های غذایی 72 ساعته به مناطق زلزله زده اعزام شده و اقلام زیستی نظیر چادر، پتو، چراغ، والور و غیره نیز در حال توزیع در میانه زلزله زدگان است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: عملیات اسکان اضطراری زلزله زدگان نیز آغاز شده و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد.

شمار جانباختگان زلزله تغییر نکرده‌ است/ توزیع 455 چادر میان زلزله‌زدگان

محمدباقر هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی درباره شمار کشته‌شدگان و مصدومان زلزله‌ای که ساعت 2:17 دقیقه بامداد امروز (17 آبان) در حوالی "ترک" از توابع استان آذربایجان شرقی به وقوع پیوست،‌ گفت: تاکنون در شهرستان میانه 15نفر بستری شده‌اند و مابقی مصدومان اعلام شده دچار عوارض ناشی از رعب و وحشت پس از وقوع زلزله شده‌ بودند که به صورت سرپایی مداوا شده و مرخص شدند.

وی درباره نحوه امدادرسانی و اسکان اضطراری زلزله زدگان،‌ اظهار کرد: تاکنون 315 نفر در چادرها اسکان اضطراری داده شده‌اند. همچنین 455 چادر میان افراد توزیع شده است که البته احتمال افزایش این تعداد وجود دارد.

هنربر با اشاره به اینکه عمده‌ی خسارات در چهار روستا به بار آمده است، تصریح کرد: خسارت‌های بالای 50درصد در منازل روستایی اتفاق افتاده است و در شهرها تنها شاهد تخریب کوچک دیوارها و شکستگی شیشه‌ها بوده‌ایم.

وی در پایان گفت: کارگروه‌ها در حال امدادرسانی در مناطق زلزله زده هستند.

اسامی فوت شدگان زلزله آذربایجان شرقی اعلام شد

اسامی و هویت فوت شدگان زلزله دیشب آذربایجان شرقی در شهرستان میانه به شرح زیر است:

زهرا عابدی فرزند اصغر متولد 1388، ریحانه قربانی فرزند غلامرضا متولد 1385، اسرافیل محمدزاده ورنکش فرزند لطفعلی متولد 1349، گلی جلیلی فرزند محمد متولد 1351و خاتون رضازاده فرزند عباسعلی متولد 1320.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها