قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:

آیا انقلاب کردیم که مدرسه دولتی را نابود کنیم؟/ در کجای دنیا 23 نوع مدرسه وجود دارد؟/ مقدمه برقراری عدالت اجتماعی عدالت آموزشی است/ مگر امروز چند فرزند شهید وجود دارد که مدارس شاهد هستند؟/ وجود مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی، نمونه دولتی، سما و غیره چه فا

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با طرح این پرسش که در کجای دنیا 23 نوع مدرسه وجود دارد، گفت: وضعیت به گونه‌ای رسیده که شاهد نابودی مدارس دولتی هستیم؛ آن هم چون پدر فرزند ما نماینده مجلس و یا وزیر بوده که می‌خواستیم او در مدرسه دیگری درس بخواند. اینها با شعار جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد.

آیا انقلاب کردیم که مدرسه دولتی را نابود کنیم؟/ در کجای دنیا 23 نوع مدرسه وجود دارد؟/ مقدمه برقراری عدالت اجتماعی عدالت آموزشی است/ مگر امروز چند فرزند شهید وجود دارد که مدارس شاهد هستند؟/ وجود مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی، نمونه دولتی، سما و غیره چه فا
کد خبر: 358527
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۷ ۱۲:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در واکنش به انتقادات از طرح مجلس شورای اسلامی برای ادغام مدارس و تبدیل مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی، اظهار کرد: چرا باید آموزش و پرورش موافق تنوع در مدارس باشد چه اشکالی دارد که تنها دو نوع مدارس دولتی یا غیردولتی در کشور همچون سایر کشورها وجود داشته باشد اساسا کجای دنیا 23 نوع مدرسه داریم.

وی ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان روانه مدارس شاهد می‌شوند مگر امروز چند فرزند شهید وجود دارد که مدارس شاهد هستند؟ چرا این مدارس را دولتی نمی‌کنیم؟ یا درباره‌ی مدارس سمپاد مگر باید در هر جایی مدرسه تیزهوشان وجود داشته باشد به جای این کار تیزهوشان را متمرکز کنیم و بگوییم مثلا این افراد خاص در تهران در پنج مجموعه متمرکز تحصیل کنند. این اتفاق رخ نداده نتیجه آن است که اسم تیزهوش را بر روی دانش‌آموزان این مدارس می‌گذارند که بعضا نمی‌تواند در رشته پزشکی قبول شود این تنها باعث بار منفی بر روی دانش آموزان می‌شود به جای این کار چنین مدارس را دولتی کنیم که همه از آن استفاده کنند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: وجود مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی، نمونه دولتی، سما و غیره چه فایده‌ای دارد؟ ما می‌خواهیم این وضعیت را ساماندهی کنیم تا کشور ما همچون سایر کشورها دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشد. بعد از این‌که مجلس شورای اسلامی با این موضوع موافقت کرد شنیدیم 500 نامه به شورای نگهبان برای مخالفت با این طرح زدند. معلوم است که عده‌ای که مدیرکل فلان واحد شاهد و یا سمپاد شده‌اند و برای خود یال و کوپال درست کرده‌اند نمی‌خواهند بساط‌شان جمع شود ما می‌خواهیم به سمت چابک‌سازی برویم که طبیعتا در این راه عده‌ای خوششان نمی‌آید، پست و جایگاه‌شان را از دست دهند.

احمدی لاشکی در واکنش به برخی انتقادات مبنی بر سرریز شدن دانش‌آموزان به مدارس غیردولتی با اجرایی شدن این طرح گفت: آنهایی که وضعیت مالی خوب ندارند نمی‌توانند به مدارس غیردولتی روند، از آن سو اگر شاهد افزایش حضور در مدارس غیردولتی هم باشیم اشکالی ندارد چون مقداری از بار دولت در پرداخت پول معلم، آب و برق کم می‌شود و دولت از پول باقی‌مانده می‌تواند بیشتر برای مدارس دولتی هزینه کند اکنون مدارس دولتی ضعیف شده و حتی نابود شده‌اند.

وی توضیح داد: اصلا ما مدارس دولتی نداریم آیا انقلاب کردیم که مدرسه دولتی را نابود کنیم و عده‌ای خواص شوند چون پدران‌شان نماینده مجلس شورای اسلامی و یا وزیر هستند این از رقابت‌های اقتصادی هم فراتر رفته است. ما با شعار جمهوری اسلامی ایران خود را به دنیا نشان داده‌ایم و قرار بود در مدارس‌مان هم افراد به یکدیگر نزدیک شوند چون در جامعه عده‌ای متمول آنچنانی هستند می‌خواستیم فرزندان آنها در مدارس کنار سایر دانش‌آموزان بنشینند تا بگویم فاصله زیادی بین آنها وجود ندارد، اما با این حجم تنوع مدارس آنها را از یکدیگر جدا کردیم که این کار بدی است. این مغایر با عدالت و برابری آموزشی است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر این‌که مقدمه برقراری عدالت اجتماعی عدالت آموزشی است، افزود: نباید از کسانی که در مدارس خاص تربیت یافته و آموزش دیده‌اند انتظار داشت که در بزرگسالی درد کسی که از لحاظ مالی چیزی ندارد درک کنند. براین اساس اگر با این مصوبه مجلس شورای اسلامی مخالفت شود تنها به جامعه محروم و مستضعف کم‌مهری شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها