«میدل ایست آی» تحلیل کرد:

آیا اوضاع عراق به روال سابق بازمی‌گردد؟

نسل جوان عراق نسبت به ناکارآمدی سیستم و فساد در دوره بعد از جنگ عراق عصبانی هستند. در حال حاضر تقریبا 58 درصد از جمعیت عراق را جوانان زیر 24 سال تشکیل می‌دهند. طبقه سیاسی کشور چاره‌ای جز گوش دادن به خواسته‌های آنها ندارد.

آیا اوضاع عراق به روال سابق بازمی‌گردد؟
کد خبر: 358587
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۰۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| «فنار حداد» در «میدل ایست آی» نوشت: اعتراضات کنونی در عراق مهم‌ترین تهدید برای ثبات و صلح در این کشور از زمان پایان جنگ عراق در سال 2003 محسوب می‌شوند.

در ادامه این مطلب آمده است: رهبران عراق شورش‌های اخیرا را حتی در مقایسه با گروه (تروریستی) داعش تهدید بزرگتری برای کشور می‌دانند. اعتراضات مردمی در بغداد و دیگر استان‌های جنوبی کشور به طور کامل بقای تشکیلات سیاسی کشور را به خطر انداخته‌اند.

طبقه سیاسی حاکم موفق به اداره صحیح کشور نشده‌اند و هیچ کس از سقوط سیستم کنونی ناراحت نخواهد شد. با وجود این، در حال حاضر باید به این سوال پاسخ داده شود که چه آینده‌ای در انتظار کشور خواهد بود.

واکنش دولت نسبت به اعتراضات اخیر منعکس‌کننده بدترین جنبه‌های ساختاری حاکمیت است. عدم مسئولیت پذیری رهبران کشور نسبت به مشکلات مردم عواقب خونینی به دنبال داشته است. تاکنون 250 نفر از معترضان کشته شده اند و 10 هزار نفر نیز در درگیری‌های اخیر زخمی شدند.

آمار تلفات و خسارات وارد شده به شهرهای کشور نشان می دهد که این اعتراضات موجب نگرانی شدید حلقه های سیاسی در مورد حفظ جایگاه خود در آینده عراق شده اند. علاوه براین، از زمان شروع بحران این واقعیت بر همه آشکار شد که تصمیم‌گیری متمرکز در عراق وجود ندارد و قدرت سیاسی و نظامی بین گروه‌ها و شاخه های مختلف تقسیم شده است. به همین خاطر آقای عادل عبدل المهدی، نخست وزیر کشور در بیانیه رسمی خود کشته شدن معترضان را به وجود اوباش و تک تیراندازهای ناشناس در بین نیروهای امنیتی نسبت داده است. اظهارات نخست وزیر کفایت او به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور را زیر سوال برده اند.

خشونت‌های اخیر همچنین نشان‌دهنده بی‌توجهی رهبران سیاسی و امنیتی کشور به حقوق بشر و کاربرد بیش از حد زور هستند. البته باید اشاره کرد که همه گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای امنیتی حکومت نقش برابری در خون‌ریزی‌های غیرضروری و توجیه‌ناپذیر نداشته اند.

عناصر ناشناس

رهبران کشور انگشت اتهام را به سمت پلیس ضدشورش، نیروهای عملیات ویژه و عناصر ناشناس بین آنها نشانه گرفته اند. فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که نیروهای امنیتی سیاه‌پوش و تک‌تیراندازهای ناشناس در حال هدف قرار دادن تظاهرکنندگان هستند.

هم‌زمان، برخی شاخه‌های تشکیلات امنیتی شامل عناصری از نیروی ضدتروریسم، پلیس و ارتش عراق با معترضان ابراز همدردی کرده اند. بحران اخیر به خوبی آشفتگی ساختاری در حاکمیت عراق را به نمایش گذاشته است.

در ابتدا برخی بخش های ائتلاف حاکم از معترضان حمایت کرده بودند. برخی مقامات کشور نیز شورش های اخیر را توطئه قدرت های خارجی برای نابودی عراق توصیف کرده اند. اما در نهایت حضور گسترده و فعال مردم در اعتراضات کل طیف سیاسی کشور را وادار کرد که از خواسته های مشروع معترضان حمایت کنند.

در واقع پیام های متناقض سیاست مداران در روزهای اخیر منعکس کننده ماهیت سیستم سیاسی عراق است. دولت عراق از سال 2003 از همه شاخه‌های سیاسی مهم در کشور تشکیل شده است. با وجود اختلافات سیاسی، همه مقامات رسمی مدعی شده اند که عناصر خائن بین معترضان وجود دارند.

هدف قرار دادن سیستم

در طول سال‌های گذشته احزاب سیاسی مهم بعد از هر انتخابات برای حفظ قدرت و دسترسی به منابع اصلی کشور، بخش های مختلف دولت را بین خود تقسیم بندی کرده‌اند. فساد بین طبقه حاکم یکی از عوامل اصلی وخیم تر شدن جنبه های سیاسی و اقتصادی کشور بوده است.

به همین خاطر در طول این سال‌ها سیستم حاکم هدف خشم مردم قرار گرفته است. در این کشور فقط طبقه حاکم و نزدیکان آنها به منابع دسترسی دارند و اکثریت مردم در فقر و محرومیت به سر می برند.

نسل جوان عراق نسبت به ناکارآمدی سیستمی و فساد در دوره بعد از جنگ عراق عصبانی هستند. در حال حاضر تقریبا 58 درصد از جمعیت عراق را جوانان زیر 24 سال تشکیل می‌دهند. طبقه سیاسی کشور چاره ای جز گوش دادن به خواسته‌های آنها ندارند.

حتی افراطی‌ترین عناصر در بین رهبران سیاسی کشور نیز از اعمال اصلاحات حمایت کرده‌اند. اما معترضان می‌دانند که نباید منتظر فداکاری سیستم سیاسی کشور باشند. طبقه حاکم از ادامه وضعیت کنونی نفع می برند و به طور داوطلبانه حاضر به عقب‌نشینی از منافع خود نخواهند شد. به همین خاطر مردم در هفته های اخیر خواستار اعتصاب سراسری در تمام کشور شده‌اند. معترضان حتی تلاش کرده اند که تاسیسات نفتی و بنادر کشور را به تعطیلی بکشانند. معترضان به دنبال سرنگون کردن سیستم هستند، در حالی که طبقه های سیاسی حفظ دولت کنونی یا اعمال اصلاحات محدود را ترجیح می دهند.

در حال حاضر اجماعی در بین طبقه های سیاسی کشور در مورد پاسخ دادن به خواسته های معترضان وجود ندارد. خشونت نیروهای امنیتی و عدم اعتماد مردم به دولت نیز باعث وخیم تر شدن وضعیت کشور شده است. ما از سال 2011 هر سال شاهد برگزاری اعتراضات مردمی بوده ایم. اما دولت با وجود وعده‌های مکرر هنوز دست به اصلاحات معنی‌داری نزده است.

نقشه راهی برای آینده

بسیاری از گروه‌های مردمی پیشنهاداتی را برای اعمال اصلاحات در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده اند. در برخی موارد سیاست‌مداران نیز از این ایده ها در بیانیه های رسمی خود حمایت می‌کنند. اما چند خواسته مشترک در بیشتر طرح‌های ارائه‌شده وجود دارد: استعفای دولت، انحلال پارلمان عراق و تشکیل دولتی از تکنوکرات‌های مستقل.

این دولت موقت وظیفه تشکیل یک کمیته مستقل برای اعمال اصلاحات در قانون اساسی و نوشتن قوانین جدید در ارتباط با انتخابات و احزاب سیاسی را بر عهده خواهد گرفت. در ادامه یک کمیته انتخاباتی مستقل تشکیل می شود و سیستم سیاسی کشور به یک نظام ریاستی تغییر می‌کند. همه این اصلاحات در یک بازه زمانی یک ساله اجرا می‌شوند. سپس انتخابات سراسری تحت نظارت سازمان ملل برگزاری خواهد شد. بدین ترتیب نظم سیاسی جدید در کشور به همه مردم اجازه خواهد داد که در شکل گیری آینده خود نقش داشته باشند. اخیرا نسخه ای از این نقشه راه در یکی از انتشارات معترضان به اشتراک گذاشته شد.

البته تعیین جزئیات این مراحل کار دشواری خواهد بود. این کمیته ها چگونه باید تشکیل شوند؟ چه کسی اعضای آنها را انتخاب می‌کند؟ چگونه می‌توان از دخالت رهبران سیاسی سابق در تشکیل یک دولت موقت جلوگیری کرد؟

بسیاری خواستار نظارات افراد مستقل بر تشکیل کمیته‌های اصلاحات و تعیین یک مکانیزم مشخص برای انتخاب اعضای آنها شده اند. بدون تردید بیشتر معترضان از دخالت طبقه سیاسی حاکم در اصلاحات حمایت نخواهند کرد.

اما با قاطعیت می‌توان گفت که بدون توجه به عزم و استقاومت معترضان در کشور، کسانی که از ادامه وضعیت سابق سود می‌برند به این زودی‌ها از جایگاه خود کنار نخواهند رفت.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها