یک لوکوموتیوران قطارهای باری و مسافربری:

همسرانمان باید نقش پدر را هم ایفا کنند/ حقوق یک لوکوموتیوران نسبت به سختی کارش کم است

حسن مرندی، لوکوموتیوران قطارهای باری و مسافربری، گفت: حقوق یک لوکوموتیوران نسبت به سختی کارش کم است.

همسرانمان باید نقش پدر را هم ایفا کنند/ حقوق یک لوکوموتیوران نسبت به سختی کارش کم است
کد خبر: 358732
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۱:۴۲:۳۶

اعتمادآنلاین| می گوید شش یا هفت ساله که بودم، دست مادرم را می گرفتم و گریه سر می دادم که مرا به ایستگاه ببرد. گاهی موفق می شدم و گاهی شکست می خوردم. یک سال برای تولدم کادویی برایم آوردند که شب ها باید کنارم بود تا خوابم می برد. بهترین تفریح دوران کودکیم همان شام و لقمه خوردن های در پارک ایستگاه بود. سال ها گذشت و درسم تمام شد، قبولی در آزمون استخدامی شد راه رسیدنم به آرزوی دوران کودکی و اکنون من یک لوکوموتیوران هستم!

حسن مرندی، یک لوکوموتیوران قطارهای باری و مسافربری، با بیان اینکه از کودکو علاقه شدیدی به شغل لوکوموتیورانی داشتم و به همین علت در طول زندگیم مطالعاتی در مورد این شغل انجام دادم که سبب شدت یافتن علاقه ام نسبت به این شغل شد.


وی در خصوص نحوه ورود به این شغل، تصریح کرد: با مدرک کاردانی برق قدرت وارد این شغل و حرفه شدم که اتفاقا مدرک مورد نیاز برای ثبت نام در آزمون ورودی لوکوموتیورانی کاردانی یا کارشناسی برق و مکانیک است.


مرندی افزود: ورود به این حرفه دارای چندین مرحله است که مرحله ابتدایی قبولی در آزمون استخدامی و سپس انجام معاینات پزشکی توسط پزشکان متخصص صورت می گیرد و در پایان قبولی از مصاحبه تخصصی و دیگر مراحل استخدامی مربوط.


این لوکوموتیوران با بیان این که با پایه کاریمان مرتبط است، ادامه داد: شیفت و ساعات کاری در شغل لوکوموتیورانی بستگی به پایه ای دارد که در آن کارمی کنیم، اگر به صورت شیفتی باشد 12 ساعت کار و 24 ساعت استراحت و اگر در برنامه قطار باری یا مسافری باشد بعد از هر برنامه سیر باری یا مسافری 24 ساعت استراحت الزامی است البته این زمان ممکن است بیشتر هم باشد و بستگی به برنامه دپو دارد.

شرایط استخدام یک لوکوموتیوران


مرندی در خصوص شرایط استخدام در این شغل و حرفه، بیان کرد: شرایط استخدامی با توجه به حساسیت این شغل و معیارهای خاص مدنظر برای آن نسبتا دارای مراحل طولانی است. علت آن این است که افرادی که قصد ورود به این شغل را دارند باید از هر لحاظی اعم از سلامت کامل جسمی، هوشی و رفتاری برخوردار باشند.


این لوکوموتیوران اضافه کرد: هر لکوموتیورانی که از دوره و کلاس های مخصوص لوکوموتیورانی فارغ التحصیل می شود از کارورز مانور شروع به کار کرده که بعداز توقف و قبولی در آزمون تئوری به پایه کارورز مسافری ارتقاء می یابد، بعد از گذشت یک سال توقف و قبولی در آزمون تئوری سالیانه و آزمون عملی توسط آموزگار، لوکوموتیوران به پایه سه (مانور) ارتقاء یافته و در این پایه دوسال توقف و بعد از دو بار قبولی در آزمون تئوری سالیانه توسط آموزگار، از لوکوموتیوران آزمون عملی برای پایه دو (باری) گرفته می شود که در صورت قبولی در این آزمایشات دو سال نیز در پایه دو توقف دارند. بعد از دو بار قبولی در آزمون تئوری سالیانه و قبولی در آزمایشات عملی توسط چندین آموزگار لوکوموتیوران در پایه یک (مسافری) به فعالیت خود ادامه می دهد.

مهارت و توانمندی های یک لوکوموتیوران چیست


مرندی در پاسخ به سوالی، مبنی بر" مهارت و توانمندی های مورد مورد نیاز یک لوکوموتیوران، چه مهارت هایی هستند؟ " عنوان کرد: مهارت و توانمندی هایی که یک لوکوموتیوران برای هدایت قطار خود باید داشته باشد در کلاس های دوره مخصوص لوکوموتیورانی توسط اساتید تدریس می شوند و همچنین همکاران لوکوموتیوران در طول خدمت تجربه هایی رو کسب می کنند که در حقیقت غیر قابل توصیف است.
وی ادامه داد: در اصل لوکوموتیوران زبده و با تجربه باید این قابلیت رو داشته باشند که بهترین و به موقع ترین عمل و عکس العمل را در کوتاه ترین زمان انتخاب و به آن عمل کند. زیرا عمل لوکوموتیوران در هدایت قطار تاثیر مسقیم داشته و میتواند جلوی سوانح را بگیرد.


مرندی وظایف یک راننده قطار را دشوار دانست و افزود: اگر بخواهم به طور مختصر و مفید وظایف یک لکوموتیوران را برایتان توضیح دهم باید بگویم که در زمان توقف مسئولیت قطار با رییس قطار بوده اما در زمان حرکت تمام مسئولیت قطار در امر سیر و حرکت، متوجه لوکوموتیوران خواهد بود. اموری چون دیده بانی در مسیر حرکت، سیر سلامت قطار، رعایت سرعتی که برای هر خط با توجه به مشخصات فنی ریل و سازه و ابنیه تعریف شده است، توقف به جا و عبور از مکان هایی که تقلیل سرعت برای آن ها تعریف شده است؛ همه موارد یادشده متوجه لوکوموتیوران و کاروز لوکوموتیوران است. لازم به ذکر است که دو لوکوموتیوران در این امر مسئولیت مشترکی دارند.


این لوکوموتیوران اشاره کرد: بازار کار این شغل بر حسب نیاز شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و با توجه به انحصاری بودن این شغل مجوز استخدامی صادر می شود.


وی همچنین در خصوص تفاوت های ورود و استخدام رانندگان قطار در سایر کشورها عنوان کرد: در اکثر کشورهای دارای راه آهن پیشرفته مراحل و وضعیت استخدامی این شغل به یک صورت انجام می‌پذیرد و بعداز انجام مراحل استخدامی دوره مخصوص لوکوموتیورانی را طی کرده و بعد از فارغ التحصیلی شروع به کار می کنند.

همسران ما لوکوموتیورانان باید نقش مرد و پدر را ایفا کنند


مرندی دوری از خانواده را یکی از معایب این شغل دانست و افزود: در شرایط موجود در شغل لوکوموتیورانان همراهی خانواده و همسر بسیار مهم است، همسران ما لوکوموتیورانان دائما باید در غیاب مرد خانواده نقش مرد و پدر را ایفا کنند. با این حال باید مدیریت قوی باشد تا کمبودی در این شرایط حس نشود و لوکوموتیوران در سیر با خیالی آسوده فعالیت خود را انجام دهد.


این لوکوموتیوران تصریح کرد: در کابین لوکوموتیوران اکثر تجهیزات کلیدی بوده، هر اهرم یا کلید وظیفه خاصی داشته و در هدایت قطار تاثیر گذار هستند. کابین لکوموتیو یک اتاق کار زیبا است که هر لوکوموتیورانی که با علاقه وارد این شغل شده است علاقه خاصی به آن دارد. لوکوموتیوهای جی ام با توجه طراحی پنجاه سال پیش آسایش و رفاهش نسبت به لوکوموتیوهای زیمنس کمتر بوده و همه چیز با دست کنترل می شود، در کل ما رانندگان قطار یک اتاق کار خاص و بی نظیری داریم.

اضطراب برخورد با عابر یا احشام یا وسایل نقلیه جاده ای همواره وجود دارد


مرندی بیان کرد: در لوکوموتیو همزمان دو لکموتیوران وجود دارد یکی لوکوموتیوران و دیگری کارورز لوکوموتیوران یا همان کمک لوکوموتیوران نام دارد و هر یک وظایفی را بر عهده دارند.


وی در خصوص تصادفات، حوادث و سوانح احتمالی در ریل قطار افزود: در بعضی از نقاط راه آهن در مناطق مسکونی و به ویژه کرج و تهران آمار خودکشی با قطار زیاد است، زیرا خط ترمز قطار برای صفر کردن قطار با سرعت زیاد طولانی بوده، همین امر سبب می شود اضطراب برخورد با عابر یا احشام و یا وسایل نقلیه جاده ای همواره همراه ما لوکوموتیورانان باشد. البته لازم به ذکر است که راه آهن دارای حریم بوده و هیچ فرد یا شیئی حق ورود به این حریم را ندارد. اگر اتفاقی برای شخصی در این حریم بیفتد مقصر خود آن شخص استو در صورت برخورد باید پلیس راه آهن در صحنه حضور یابد و بعداز تنظیم فرم، قطار به سیر خود ادامه می دهد.

حقوقمان نسبت به سختی کار و وضعیت اقتصادی کشور کم است


این لوکوموتیوران قطارهای باری و مسافری، ادامه داد: حقوقمان نسبت به سختی کاری که داریم و نسبت به وضعیت اقتصادی کشور کم است، لازم به ذکر است که همه همکاران لوکوموتیوران بدون هیچ چشم داشتی از جانشان مایه گذاشته و مشغول جابه جایی بارها و مسافران در سطح کشور هستند.


مرندی در خصوص سختی ها و معایب این کار بیان کرد: استرس زیاد و سخت و زیان آور بودن این شغل، دوری از خانواده، بیخوابی و کم خوابی بخشی از سختی های موجود در این شغل هستند.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر" یک راننده قطار باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ " افزود: لوکوموتیوران باید خونسرد و دارای عکس العمل بالاباشد، تیز بین بوده و مانند تمام همکاران لوکوموتیورانم مهربان و دارای قلبی بزرگ باشد، لوکوموتیوران‌ها همیشه با فداکاری تمام بی خوابی را تحمل می کنند تا مسافران عزیز پیر و جوان، بزرگ و کوچک با خاطری آسودی و در امنیت کامل مقصد برسند.

با وجود تمام سختی ها، خانواده ام همراهم قدم بر می دارند


این لوکوموتیوران درخصوص نقش و همراهی خانواده برای ثابت قدم ماندن در این شغل تصریح کرد: وقتی خانواده ام را می بینم که همواره تشویقم می کنند و با وجود تمام سختی ها همراه من قدم بر می دارند ناخودآگاه از سویشان تشویق می شوم. خانواده نقش مهمی در امر لوکوموتیورانی دارد، یک لوکوموتیوران وقتی با ذهنی آرام و آسوده به سیر برود می تواند تمام تمرکز خود را در این راه گذاشته و سیری ایمن و سلامت را داشته باشد.

داستان آتش گرفتن قطار در مسیر تبریز_مشهد


مرندی در خصوص قطار آتش گرفته در مسیر تبریز_مشهد گفت: در این حادثه که تقریبا حوالی ساعت هفت صبح اتفاق افتاده بود ساعت کاری کشیک کنترل قبلی تمام شده و ‌هنگام تعویض شیفت با همکار باید تمام اتفاقات حوزه استحفاضی خود را گزارش می کرد که متاسفانه این کار را انجام نداده بود و قطار مانده در راه(به علت یخ زدن هوای ترمز قطارتبریز به مشهد) گزارش نکرده و دستگاه اِی تی سی قطار سمنان اخطار ماندن وسیله ای روی خط را داده و قطار به صورت اتوماتیک متوقف شده بود. لوکوموتیوران قطار سمنان علت را جویا شده و در جواب کنترلر تازه به کشیک آمده اعلام کرده است کشیک قبلی هیچ گزارشی ارائه نداده است و حتما دستگاه اِی تی سی لوکوموتیو سمنان مشکل پیدا کرده است، دستگاه را خاموش و به سیر خود ادامه دهید. با این عمل قطار سمنان به راه خود ادامه داده که لکوموتیوران زمان رسیدن به محل ایست قطار تبریز به مشهد قطار روی خط مانده را دیده و اقدام به ترمز سریع می کند اما به ناچار با قطار برخورد کرده و آن حادثه ناگوار و تلخ رخ داد.

متاسفانه عده ای جلوی قطار در حال حرکت سلفی می گیرند


وی در پایان گفت: افرادی که محل سکونت آن ها در نزدیکی ریل قطار بوده و یا اقدام به رد شدن از روی ریل قطار را دارند به هیچ عنوان اقدام به شوخی، عبور از روی ریل بدون در نظر گرفتن زمان عبور قطار و همچنین گرفتن عکس های مثلا هنری از خود و قطار نکنند. متاسفانه عده ای جلوی قطار در حال حرکت سلفی می گیرند که کار بسیار خطرناکی است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها