حکم دادگاه عالی هند در مورد مسجد «بابری» صادر شد:

مسلمانان در محل دیگری مسجد بسازند

دادگاه عالی هند در حکمی اعلام کرد معبد رام در زمین مورد اختلاف بین مسلمانان و هندوها در شهر ایودها در ایالت اوتارپرادش ساخته خواهد شد و به مسلمانان نیز زمینی دیگر برای ساخت مسجد تعلق خواهد گرفت.

مسلمانان در محل دیگری مسجد بسازند
کد خبر: 358768
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۳:۰۳:۱۲

اعتمادآنلاین| نشریه «هندو» روز شنبه نوشت: مسجد بابُری نام مسجدی در شهر آیودیا (آیودهیا یا آجودهیا) در بخش فیض آباد در ایالت اوتارپرادش هند در یکصد کیلومتری شرق لکنهو در ایالت اوتار پرادش است که برفراز تپه‌ای به‌ نام «رام کوت» به معنی «قلعه رام» وجود داشت. این مسجد که در اوایل سده دهم هجری/ شانزدهم میلادی به دستور ظهیرالدین محمد بابُر بنا شده بود، در سال 1992 یا 1371 شمسی توسط هندوهای افراطی تخریب شد. این افراد معتقدند که مسجد در محل زادگاه خدای آنها راما بنا شده بود و پیش‌تر معبدی در آن مکان قرار داشته که در زمان بابر تخریب شده است.

بر اساس این حکم دادگاه عالی هند، 2.77 هکتار زمین در آیودها برای ساخت معبد رام در اختیار هندوها و همچنین پنج هکتار برای ساخت مسجدی جدید در منطقه ای دیگر در اختیار مسلمانان قرار خواهد گرفت.

دادگاه عالی هند به دولت هند سه ماه مهلت داده است تا مکانیسم اجرایی کردن این دستور را معرفی کند.

روز شنبه پیش از صدور دادگاه عالی در این خصوص، بیش از 20 هزار نیروی امنیتی هند در ایالت اوتار پرادش مستقر شدند تا از بروز ناآرامی و خشونت جلوگیری کنند. همچنین محدودیت‌های رفت‌و‌آمد در دهلی نو ایجاد شده است.

دادگاه عالی هند امروز در حکم خود اعلام کرد که شواهد تاریخی نشان می‌دهند که پیش از ساخته شدن مسجد بابری، این منطقه یک محل مقدس برای هندوها بوده است.

از زمان تسلط انگلیسی‌ها بر شبه‌قاره هند تاکنون مسجد بابری موضوع درگیری‌های خونین میان هندوها و مسلمانان بوده است. پیش از تخریب مسجد، خشونت بر سر این اختلاف هر از گاهی فوران می‌کرد و مقامات مدنی آن را با وعده ساخت معبد یا استفاده از این مسجد به عنوان محل عبادت فرو می‌نشاندند اما با تخریب مسجد بابری ناآرامی‌ها و درگیری‌های متعدد و شدیدی آغاز شده که ابعاد مذهبی، اجتماعی، سیاسی و حقوقی پیدا کرده است؛ تاکنون حدود 2000 نفر که بیشتر آنان مسلمان هستند در این درگیری‌ها جان باخته‌اند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها