کد خبر: 358780
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

گزارش ویدئویی «اعتمادآنلاین» از نماد گُل‌ روی لباس بازیکنان و مربیان لیگ برتر انگلستان:

داستان شقایق سرخ روز یادبود

از سال 2012 برخی از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس با نقشی از شقایق سرخ بر لباس تیم وارد بازی می‌شوند و دیگر باشگاه‌ها و اعضای کادر فنی شقایق سرخی را بر سینه سنجاق می‌کنند. این پیراهن‌ها پس از 11 نوامبر از سوی موسسه سلطنتی لژیون بریتانیا به فروش می‌رسد و هزینه آن خرج سربازان آسیب‌دیده در جنگ و خانواده‌های آنها می‌شود.

حجم ویدیو: 9.17M | مدت زمان ویدیو: 00:03:42 دانلود ویدیو
کد خبر: 358780
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن- تصویر شقایق سرخ بر سینه مربیان لیگ برتر انگلیس و 2 دقیقه سکوت در آغاز بازی‌های هفته دوم نوامبر شاید جهانی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین تصویر از Remembrance day باشد. اما ماجرای روز یادبود و شقایق سرخ چیست؟

در یازدهمین ساعت از یازدهمین روز در یازدهمین ماه سال 1918 جنگ جهانی اول پایان یافت. نیروی نظامی 32 کشور در این جنگ حضور داشتند. بین 8.5 تا 15 میلیون سرباز کشته شدند و تعداد زخمی‌ها در حدود 21 میلیون نفر تخمین زده می‌شود. جنگ جهانی اول با بیش از 40 میلیون کشته یکی از مرگبارترین جنگ‌های تاریخ بشر است.

جرج پنجم پادشاه بریتانیا، یازدهم اکتبر 1919 در ساعت 11 صبح، از مردم خواست به یاد سربازان بریتانیایی کشته‌شده در جنگ جهانی اول 2 دقیقه سکوت کنند. این سنت از آن زمان در بریتانیا، و کشورهای مشترک‌المنافع با بریتانیا، پابرجاست. بعدها این روز «روز صلح» هم لقب گرفت.

در این روز بسیاری از بریتانیایی‌ها گل شقایق قرمز را به یاد کشته‌شدگان جنگ به سینه می‌زنند. گفته می‌شود در زمان جنگ جهانی اول زمین‌های کشاورزی و زراعی بسیاری ویران شدند و در طول سال‌های جنگ بایر ماندند، اما تنها گلی که در میان سیاهی و فاجعه جنگ می‌رویید شقایق قرمز بود.

در سال‌های ابتدایی، پول فروش شقایق‌های Remembrance day (روز یادبود) خرج آسیب‌دیدگان جنگ و بازسازی می‌شد. در حال حاضر شقایق سرخ کاغذی توسط داوطلبان در سطح شهر فروخته می‌شود.

از سال 2012 برخی از باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس با نقشی از شقایق سرخ بر لباس تیم وارد بازی می‌شوند و دیگر باشگاه‌ها و اعضای کادر فنی شقایق سرخی را بر سینه سنجاق می‌کنند.

این پیراهن‌ها پس از 11 نوامبر از سوی موسسه سلطنتی لژیون بریتانیا به فروش می‌رسد و هزینه آن خرج سربازان آسیب‌دیده در جنگ و خانواده‌های آنها می‌شود.

در سال 2017 تیم‌های انگلیس و اسکاتلند به دلیل پوشیدن بازوبندهایی با گل شقایق توسط فیفا جریمه شدند. بر طبق قوانین فیفا، استفاده از شعارها یا نمادهای شخصی، سیاسی یا مذهبی در مسابقات ممنوع است. اما پس از آن فیفا در مناقشه با فدراسیون فوتبال انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز بر سر استفاده از نماد گل شقایق روی پیراهن بازیکنان در مسابقات بین‌المللی عقب‌نشینی کرد.

بنا بر اعلام این نهاد برای یادبود یک رویداد مهم ملی یا بین‌المللی، حساسیت تیم حریف و هوادارانش و عامه مردم باید به دقت مد نظر قرار گیرد. بر این اساس، هر تیمی برای استفاده از نماد شقایق در روز یادبود باید رضایت تیم حریف را بگیرد و برگزارکنندگان مسابقه را مطلع کند.

باشگاه‌های لیگ برتر انگلیس در بازی‌های هفته دوم نوامبر مراسم روز یادبود را برگزار می‌کنند. در این فصل تیم‌هایی همچون استون ویلا، منچسترسیتی و بورنموث که در 11 نوامبر بازی‌های خارج از خانه دارند در هفته قبل از روز یادبود مراسم این روز را برگزار کردند. در بازی‌هایی همچون بازی منچستریونایتد و بورنموث و بازی لسترسیتی و کریستال پالاس هم مراسم روز یادبود با حضور نیروهای ارتش با یک دقیقه سکوت برگزار شد. این مراسم در هفته دوازدهم لیگ برتر امسال نیز برگزار خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها