کد خبر: 358812
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۴:۲۷:۱۰
| |

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس:

اروپا نمی‌خواهد هزینه بدهد/ اگر عقل دارند تحریم‌ها را بردارند/ واکنش‌های ادامه‌دار نمایندگان مجلس به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران

اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: اینکه آمریکا و اروپا می‌خواهند ایران را پای میز محاکمه ببرند بدون اینکه تحریم‌ها را بردارند در چنین وضعیتی مذاکره به معنای تسلیم است.

اروپا نمی‌خواهد هزینه بدهد/ اگر عقل دارند تحریم‌ها را بردارند/ واکنش‌های ادامه‌دار نمایندگان مجلس به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران
کد خبر: 358812
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۴:۲۷:۱۰

اعتمادآنلاین| اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی، در خصوص برداشتن گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی و تأثیر این اقدام، گفت: حرف این بوده است که با امضای برجام تمام طرف‌های قرارداد به تعهدات خود عمل کنند، ایران به تعهدات خود عمل کرد، آمریکا از برجام خارج شد و اروپا هم به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرد. بنابراین تصمیم نظام اسلامی بر این است که ایران هم باید واکنش مناسبی نشان دهد و آرام آرام تعهدات خود در برجام را کاهش دهد.

وی افزود: ایران هنوز پایبند به برجام است و آمریکا و اروپا باید به این نتیجه برسند که یک فکر اساسی در خصوص برجام کنند. این مراحل ادامه پیدا می‌کند تا اروپایی‌ها عکس‌العمل مطابق میل ایران را نشان دهند هرچند این موضوع قابل پیش‌بینی نیست.

نماینده مردم فریدن و چادگان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اینکه آمریکا و اروپا می‌خواهند ایران را پای میز محاکمه ببرند بدون اینکه تحریم‌ها را بردارند در چنین وضعیتی مذاکره به معنای تسلیم است. راه اصولی ایران ادامه دارد تا ببینیم اروپا و آمریکا چه زمانی سر عقل می‌آیند. اگر سر عقل آمدند ایران گام‌های بعدی در کاهش تعهدات برجامی را بر نخواهد داشت.

ترکی گفت: اسرائیل اعلام کرده است با این اقدامات، ایران قصد دارد ما را نابود کند. بنابراین اگر بخواهند با زبان زور با ایران صحبت کنند مردم ایران و حاکمیت زیر بار نخواهند رفت. اگر عقلانیت به خرج دهند که ندارند باید تحریم‌ها را بر طبق برجام بردارند تا ایران گام‌های مؤثر را بردارد.

اروپا اراده‌ای برای انجام تعهدات خود ندارد

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرایی شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی کشورمان، گفت: شورای عالی امنیت‌ملی در زمینه گام‌های کاهش تعهدات برجامی تصمیم‌گیری می‌کند که رئیس مجلس نیز از مجلس در این جلسات حضور پیدا می‌کند.

وی با اعلام اینکه نظر ما بر این بود که اقدامات ایران در کاهش تعهدات برجامی باید قاطعانه و در یک مرحله انجام شود اما تصمیم‌گیرنده در این باره دولت است و سیاست دولت در کاهش تعهدات برجامی هم تاکنون به این شکل بوده که تدریجی و گام‌ به گام حرکت کند، عنوان کرد: سیاست دولت بر این است که در هر گام از کاهش تعهدات برجامی، فرصتی به اروپا دهد تا آنان در تصمیمات و سیاست‌های خود بازنگری کنند.

ذوالنور با بیان اینکه وزارت امور خارجه اعلام کرده است که اروپایی‌ها نمی‌توانند به تعهدات خود در برجام عمل کنند، ادامه داد: این گفته مسئولان دستگاه دیپلماسی خلاف واقع است و اگر اروپایی‌ها بخواهند به تعهدات خود عمل کنند به راحتی می‌توانند این اقدامات را انجام دهند.

نماینده مردم قم در مجلس تصریح کرد: اروپایی‌ها می‌خواهند یک برجام بی‌خاصیت و مضر برای ایران وجود داشته باشد که هزینه‌ای برای آن پرداخت نکنند، آنها اراده‌ای برای انجام تعهدات خود در برجام ندارد چون اگر اینگونه بود قطعاً خواستن، توانستن است.

تعلل اروپایی‌ها ایران را مجبور به کاهش تعهدات برجامی کرده است

همچنین جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برداشتن گام چهارم کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران، گفت: دولت آقای روحانی علی رغم تمام مخالفت های داخلی پا به میدان گذاشت و به منظور اعتماد سازی و اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران توافق برجام را با اروپا و آمریکا امضا کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: ایران قصد داشت با لغو تحریم ها و بهره گیری از مزایای اقتصادی برجام گامی در راستای تامین منافع ملی بردارد اما متاسفانه خروج آمریکا از برجام و تعلل اروپایی ها در اجرای تعهدات برجامی شرایط را برای دولت و مدافعان برجام، سخت کرده است.

نماینده مردم ایلام در مجلس تصریح کرد: اگر ایران از مزایای اقتصادی برجام نتواند بهره مند شود قطعا ایران به سمت کاهش بیشتر تعهدات برجامی خواهد رفت. اگر اروپایی ها همچنان بخواهند مسائل را به دست زمان بسپارند ایران محدودیت های برجامی خود را یکی پس از دیگری کنار خواهد زد.

میرزایی در پایان تاکید کرد: سیاست امروز و فردای دولت های اروپایی شرایط را برای حفظ برجام سخت تر کرده و با ادامه این روند دولت یکی پس از دیگری محدودیت های برجامی که پذیرفته است را کنار زده و در صورت رخ دادن اقدامی متقابل برجام از میان خواهد رفت و این امر به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها