تلویزیون، ترور آیت‌الله هاشمی را سانسور کرد

شبکه افق سیمای جمهوری اسلامی ایران در برنامه‌ای به مناسبت 13 آبان و درباره دخالت‌ها و اقدامات آمریکا، ترورهای گروه فرقان را نیز به این کشور نسبت داد.

تلویزیون، ترور آیت‌الله هاشمی را سانسور کرد
کد خبر: 358858
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۵:۵۱:۳۹

اعتمادآنلاین| در این برنامه که ظهر روز جمعه 17 آبان 1398 از شبکه افق، پخش شد و با صدای داوود نماینده و با تعبیر آیت‌الله خمینی به جای امام خمینی لحن مستندگونه به خود گرفته بود، به ترورهای گروه فرقان در سال 1358 اشاره شد اما پس از نام سپهبد قرنی و استاد مطهری ناگهان به مهدی عراقی و دکتر مفتح (در 27 آذر 58) رسیدند و ترور مهم هاشمی رفسنجانی در چهارم خرداد 1358 در دزاشیب شمیران را به عمد یا به سهو از قلم انداختند.

حال آن که ترور هاشمی از ترورهای مهم تاریخ معاصر به شمار است و اهمیت این ترور به 6 دلیل بود:

اول این که هاشمی رفسنجانی عضو ارشد شورای انقلاب و از نردیکترین کسان به امام و از پایه‌گذاران حزب جمهوری اسلامی بود و بعد از قرائت حکم مهندس بازرگان در مدرسه علوی و نطق مراسم شهید مطهری در حضور امام در مدرسه فیضیه و حمله به کمونیست‌ها مشهور شده و جامعه به نزدیک بودن او با رهبر فقید انقلاب پی برده بود.

دوم به این خاطر که امام پس از اطلاع از این ترور پیام بسیار گرمی فرستاد و او را به سید حسن مدرس تشبیه کرد و گفت: «هاشمی زنده است چون نهضت زنده است». علاقه امام به او به حدی بود که برای بهبود هاشمی نذر کرد و دستور داد حفاظت از او از آن پس به صورت ویژه انجام شود.

دلیل سوم اما که می‌توانست در این برنامه مورد اشاره قرار گیرد، این است که روز قبل هاشمی در راه‌پیمایی علیه سنای آمریکا سخنرانی کرده بود. سنای آمریکا مشخصا به اعدام امیرعباس هویدا و حبیب‌الله القانیان رییس انجمن کلیمیان تهران اعتراض کرده بود.

چهارم هم البته این که از این ترور جان سالم به در برد و در واقع همسرش -عفت مرعشی- با فداکاری جان او را نجات داد.

پنجم هم این که این ترور باعث غیبت یک ماهه هاشمی در جلسات شورای انقلاب شد و در غیبت او بود که شورای انقلاب طرح‌های مهمی چون ملی شدن بانک‌ها و صنایع را تصویب کرد و سال‌ها بعد هاشمی گفت اگر من بودم نمی‌گذاشتم.

ششم به این سبب که ضارب به رغم زنده ماندن آقای هاشمی، اعدام شد.

رسانه

فرقان البته به جز قرنی، مطهری، هاشمی رفسنجانی، مهدی عراقی و مفتح ترورهای دیگری هم انجام داد و آنها را هم از قلم انداختند: مانند ترور آیت‌الله سید رضی شیرازی از نوادگان میرزای شیرازی و امام جماعت مسجد شفا در یوسف آباد و گمان می‌کنم به ترور آیت‌الله قاضی طباطبایی در تبریز هم اشاره نشد.

برخی هم معتقدند ترور آیت‌الله خامنه‌ای در ششم تیر 1360 در مسجد ابوذر تهران کار فرقان بوده نه مجاهدین خلق.

به دو دلیل: یکی نوشته‌ای که درون ضبط صوت تعبیه کرده بودند (هدیه به جمهوری اسلامی ایران، گروه فرقان) و دیگری این که با توجه به نقشه عملیات فردای آن روز در هفتم تیر 1360 و در دفتر حزب جمهوری اسلامی مسؤولان امنیتی هوشیار می‌شدند و آیت‌الله خامنه‌ای هم طبعا در جلسه شرکت می‌کردند و آنجا به هدف خود می‌رسیدند. نوع ترور هم با گروه فرقان بیشتر تناسب داشت تا منافقین که پیچیده و از راه نفوذ و بمب‌گذاری ترور می‌کردند.

به بهانه این سانسور می‌توان گفت استفاده از تعابیری چون آیت‌الله خمینی به جای امام خمینی و تصاویر تازه از آرشیو بیرون آمده پس از استفاده «من و تو» از آرشیوهای دیجیتالی شده سازمان و صدای گوینده‌ای مانند نماینده بر روی برنامه سیاسی کافی نیست. تاریخ را باید درست و بی‌کم و کاست روایت کرد.

چرا که بیننده می‌پرسد اگر هاشمی رفسنجانی و ترور او در خرداد 1358 را در فهرست ترورهای فرقان نیاورند روایت‌های دیگر را چگونه می‌توان باور کرد؟

منبع: عصر ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها