جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس:

لازمه‌ی وصل شدن ایلام به شبکه ریلی کشور تعریف این پروژه در ذیل راه آهن غرب است

جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، گفت: سازمان برنامه و بودجه ردیف مستقلی برای وصل شدن ایلام به شبکه ریلی تعریف نکرده که این امر هرچند ظاهرا خوب است ما در عمل کار را دشواتر کرده است، چون این کار 700 تا 800 میلیارد تومان هزینه دارد و راه عملیاتی شدن این مهم این است که این پروژه ذیل راه آهن غرب قرار گیرد.

لازمه‌ی وصل شدن ایلام به شبکه ریلی کشور تعریف این پروژه در ذیل راه آهن غرب است
کد خبر: 358861
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۸ ۱۵:۵۸:۵۰

اعتمادآنلاین| جلال میرزایی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی، در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، در پاسخ به سوالی درباره کاهش تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام ، گفت: روحانی در رقابت‌های انتخاباتی وعده داد که برای پیگیری منافع ملی ایرانیان تلاش کند و از این رو با به ثمر نشستن برجام این وعده عملی شد اما با کارشکنی آمریکا ایران نیز این روزها گام چهارم برای کاهش تعهدات برجامی را برداشته و در واقع این کاهش تعهدات به صورت تدریجی در واقع فرصت دادن به طرف مقابل است تا به تعهدات خود عمل کند.

وی رفع بحرانی که به ناحق علیه ایران شکل گرفته بود را از نتایج برجام عنوان کرد و گفت: اگر اروپایی‌ها از فرصت کنونی استفاده نکنند مطمئنا این مسیر به خروج ایران از برجام خواهد انجامید.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه یکی از مطالبات مطرح در محافل دانشگاهی در جمع‌های بزرگان ایلام و عموم مردم استان، بهره‌گیری از ظرفیت‌های عظیم حوزه نفت و گاز استان است، گفت: باید از این ظرفیت‌ها برای توسعه استان استفاده شود و خوشبختانه این امر تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است.

میرزایی تصریح کرد: دراین ‌ارتباط با پیگیری‌های انجام‌شده در تنگه بیجار مشخص شد که یک شرکت خدماتی با 100 نفر نیرو که در حال تعدیل نیرو بوده است و البته کار پیمان این شرکت نیز پایان‌یافته، در دوره‌های گذشته با درخواست نمایندگان با اخذ اعتبار از وزارت خانه متبوع، نیروهای این شرکت برای مدت کوتاهی مجدداً مشغول فعالیت شده‌اند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، ملکشاهی، مهران، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه در پتروشیمی نیز مواردی ازاین‌دست داشتیم، گفت: ما باید به دنبال ایجاد فرصت‌های جدید در حوزه اشتغال در بخش صنعت نفت و گاز استان باشیم.

میرزایی با بیان اینکه امروز کار لرزه‌نگاری در «بانکول» که خیلی اهمیت دارد در دست اقدام است، تصریح کرد: بخشی از لرزه‌نگاری‌هایی که در استان ایلام انجام‌شده مربوط به قبل از انقلاب اسلامی است و هم‌اکنون نیاز است که با توجه با پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف تکنولوژی انجام‌شده کار لرزه‌نگاری جدید به‌منظور اکتشاف منابع جدید انجام شود که بر اساس یافته‌های آن می‌توان، پروژه‌های جدیدی در استان که موجب اشتغال جوانان این استان می‌شود، آغاز کرد.

میرزایی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از چاه‌های نفتی که درگذشته در استان ایلام حفرشده به‌صورت مطالعاتی بوده است، گفت: با پیگیری‌های انجام‌شده در سال گذشته تجهیز کارگاه لرزه‌نگاری برای اکتشاف منابع جدید در استان انجام‌شده و انتظار می‌رود تا 400 نیرو در این بخش در استان مشغول فعالیت شوند.

نماینده مردم ایلام، ایوان، ملکشاهی، مهران، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه توسعه پروژه‌های نفت و گاز منوط به حوزه مطالعات نفت و گاز در استان و لرزه‌نگاری در نقاط مختلف استان است، تصریح کرد: طرح توسعه تنگ بیجار بسیار حائز اهمیت است، اخیراً چاه‌های موجود در این منطقه، با افت فشار مواجه شده که موجب می‌شود که پالایشگاه گاز و پتروشیمی ایلام با عدم تأمین خوراک مواجه شوند و قرار است 4 چاه جدید در این منطقه با انتقال تجهیزات از خوزستان حفر شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش برای آغاز به کار عملیاتپتروشیمی هلیلان، گفت: احداث پتروشیمی در این منطقه هم‌ظرفیت و پتانسیل‌های لازم را دارد و هم موجب محرومیت‌زدایی از منطقه می‌شود، طرح محرومیت‌زدایی باید با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه تدوین شود، لوله اتیلن از این منطقه می‌گذرد و دسترسی منطقه به استان‌های کرمانشاه و خوزستان نیز دارد، همچنین با تخصیص خوراک به پتروشیمی هلیلان با نظر مساعد وزیر موافقت شده و هم‌اکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام‌شده و امید است که شرکت سرمایه‌گذار کلنگ احداث این مجتمع را قبل از سال جاری به زمین زده شود.

میرزایی بابیان اینکه توسعه فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام نیز تصویب‌شده و نیاز به پیگیری دارد، اظهار کرد: یکی از فرصت‌های پیش روی توسعه استان به‌عنوان مطالبه عمومی و نخبگان بحث اربعین است، ردیف بودجه اربعین حسینی برای استان تعریف‌شده که میزان آن 16 میلیارد تومان در سال اول، 20 میلیارد تومان در سال دوم بود و در سال سوم این مبلغ به 75 میلیارد تومان افزایش یافت.

نماینده مردم ایلام، ایوان، ملکشاهی، مهران، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نماینده بودن یک ظرفیت است اما به شرطی می‌شود از این ظرفیت استفاده کرد که از مزیت‌های بالقوه استان برای توسعه بهره برد، گفت: بحث منطقه آزاد مهران، دو بار در مجلس شورای اسلامی رد شد و درنهایت با منطقه آزاد مهران موافقت شد که متأسفانه این مصوبه با خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های جدید هم‌زمان شد و در این زمان نیز رویکرد دولت به سمت اقتصاد مقاومتی متوجه شده و باید گفت که در حال حاضر بحث منطقه آزاد مهران در چنین شرایطی در اولویت کار دولت قرار ندارد.

میرزایی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های که در استان ایلام داریم بحث سامانه گرمسیری است، گفت: هم‌اکنون حدود 240 میلیون مترمکعب از آبی که این طرح نیاز دارد، اختصاص نیافته است، و مقام معظم رهبری در زمان آغاز اجرای این طرح موافقت فرمودند که از محل صندوق توسعه ملی بیش از دو میلیارد دلار به این امر اختصاص پیدا کند.

وی بابیان اینکه برای تکمیل این طرح 200 میلیون دلار نیاز است، گفت: با توجه به اینکه این طرح ردیف بودجه‌ای ندارد، هم‌اکنون با مشکلاتی در حوزه اختصاص اعتبار مواجه است و به نظر من تنها راه این است که مجدداً اعتباری از محل صندوق توسعه ملی اختصاص به این طرح یابد و باید حتماً مجلس این درخواست را داشته باشد و تلاش می‌شود که نشستی با حضور نمایندگان و مسئولان استان‌های کرمانشاه و ایلام در مجلس شورای اسلامی و با حضور رئیس محترم مجلس برگزار شود و اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، ملکشاهی، مهران، سیروان و چرداول در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از مطالبات مطالبه مردم در برخی نقاط، تقسیمات کشوری به‌ویژه در مناطق هلیلان، چوار و آسمان‌آباد بوده که باید گفت در مورد هلیلان هم‌اکنون در دستور کار دولت قرار دارد و باید تلاش و پیگیری شود که این طرح در نوبتی زودتر در هیئت دولت مطرح گردد، همچنین با تلاش‌های انجام‌گرفته طرح ارتقای تقسیمات کشوری آسمان‌آباد و چوار نیز دنبال شده و در حال پیگیری است.

میرزایی بیان کرد: با توجه به محدودیت منابع مالی با کاهش درآمدهای نفتی، پیگیری مطالبات شخصی دشوارتر می‌شود چراکه نظارت‌های خاصی بر هزینه کرد منابع انجام می‌شود و باید نمایندگان و کاندیداهای مجلس وعده کمتری بدهند چون پاسخ به وعده‌ها با توجه به وضعیت بودجه کشور، سخت‌تر شده و بی‌نتیجه ماندن وعده‌ها باعث خدشه‌دار شدن اعتماد مردم به نمایندگان می شود.

وی درباره تلاش‌ها برای وصل شدن ایلام به شبکه‌ی ریلی، گفت: سازمان برنامه و بودجه ردیف مستقلی برای این امر تعریف نکرده که این امر هرچند ظاهرا خوب است ما در عمل کار را دشواتر کرده است، چون این کار 700 تا 800 میلیارد تومان هزینه دارد و راه عملیاتی شدن این مهم این است که این پروژه ذیل راه آهن غرب قرار گیرد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها