مخالفان استعفای کاظم جلالی؛

جلالی نمی‌تواند سفیر خوبی باشد/ او مرکز پژوهش‌ها را ضعیف اداره کرد

جمعی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مخالفت خود را با استعفای نماینده مردم تهران مطرح کردند.

جلالی نمی‌تواند سفیر خوبی باشد/ او مرکز پژوهش‌ها را ضعیف اداره کرد
کد خبر: 358962
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۰۹:۵۶:۲۹

اعتمادآنلاین| جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مخالفت خود با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس را مطرح کردند.

جبار کوچکی نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در این باره اظهارداشت: با توجه به اینکه از عمر این دولت صرفا دو سال باقی مانده است، معلوم نیست که دولت بعدی هم آیا با ادامه کار کاظم جلالی در سفارت روسیه موافقت کند یا خیر.

وی با بیان اینکه سفیر دو ساله بودن مناسب نیست، ادامه داد: طبق گفته برخی از نمایندگان چون رحیمی، کاظم جلالی رفتارهای اصلاح‌طلبی دارد و از آنجایی که به احتمال زیاد دولت بعدی، دولت اصولگرایان است، احتمال ادامه فعالیت وی در سفارت روسیه کمرنگ می شود، مگر آنکه وی به اعتقادات سیاسی قبلی اش بازگردد تا شاید بتواند به عنوان سفیر روسیه باقی بماند اما اینکه وی صرفا دو سال سفیر روسیه باشد، آسیب بزرگی به مجلس است.

حاجی دلیگانی: مدیریت جلالی در مرکز پژوهش ها ضعیف بود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر نیز در مخالفت با استعفای جلالی گفت: کاظم جلالی در مرکز پژوهش های مجلس عملکرد قابل قبولی نداشت و قطعا به عنوان سفیر ایران در روسیه هم عملکرد خوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: اگر امروز مجلس در برخی از محورها مورد سؤال قرار می گیرد، به دلیل ضعف مرکز پژوهش هاست.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس متذکر شد: در گذشته نمایندگان مستندات اظهارات خود را از مرکز پژوهش ها دریافت می کردند اما در زمان مدیریت جلالی بر این مرکز، شاهد این مسئله نبودیم.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اگر در موضوع برجام دچار مشکل شدیم، صرفا به این دلیل بود که مرکز پژوهش ها گزارش جامع و شفافی در این باره به مجلس ارائه نکرد و برجام به حدی برای کشور ناگوار بود که عراقچی معاون وزیر امور خارجه اخیرا گفته است که از برجام هیچ چیز به ما نرسید که بخشی از این کار به دولت برمی گردد و بخشی از مشکل هم به مرکز پژوهش ها بازمی گردد؛ چرا که به مجلس چراغ راه را نشان نداد.

وی بیان کرد: همچنین در خصوص موضوع FATF، مرکز پژوهش ها گزارش روشنی به مجلس ارائه نکرد و بر این اساس ما به مدیریت جلالی در مرکز پژوهش ها نقد داریم و اگر آنان به درستی تصمیم می گرفتند، تا این حد هزینه برای کشور ایجاد نمی شد.

موسوی لارگانی: دولت درباره انتصاب جلالی به عنوان سفیر روسیه از مجلس نظرخواهی نکرد

همچنین سیدناصر موسوی لارگانی در این باره اظهار داشت: دولت درباره انتخاب کاظم جلالی به عنوان سفیر ایران در روسیه از مجلس نظرخواهی نکرد و ابتدا تصمیمش را گرفت و استوارنامه وی در شهریورماه امضا شد و سپس مجلس در این باره باید نظر خود را ارائه دهد.

وی ادامه داد: انتظار ما این بود که مرکز پژوهش های مجلس درباره مسائل مهمی چون برجام و FATF پیگیری های لازم را انجام می داد و نظرات شفاف خود را به نمایندگان اعلام می کرد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تصریح کرد: در صورتی که با استعفای جلالی موافقت شود، عملا مردم استان تهران از یکی از نمایندگان خود محروم می شوند، چرا که تا پایان دوره مجلس دهم چندین ماه باقی مانده است.

موسوی لارگانی گفت: همچنین در آستانه بررسی لایحه بودجه 99 هستیم که وظیفه مرکز پژوهش ها در این زمینه بسیار مهم است و در شرایطی که رئیس این مرکز، سفیر روسیه شود، شاید توجه لازم به لایحه بودجه کشور نشود.

قاضی پور: جایگاه مجلس بالاتر از سفیر است

همچنین نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در این باره اظهارداشت: اینکه یک نماینده تأثیرگذار و رئیس به اصطلاح فراکسیون مستقلین مجلس را سفیر می کنند، جای تأمل دارد، چرا که جایگاه مجلس بالاتر از سفیر است و نقش مرکز پژوهش های مجلس هم بسیار چشمگیر است.

وی ادامه داد: توصیه بنده به جلالی این است که حواسش باشد که به چه کشوری دارد می رود و باید وصیت نامه امام خمینی (ره) که بارها تأکید کرده اند «نه شرقی، نه غربی» و همچنین فرمایشات مقام معظم رهبری را مورد توجه جدی خود قرار دهد.

لاهوتی: روحانی در حق جلالی جفا کرد

در ادامه جلسه، مهرداد لاهوتی درباره موضوع مذکور اظهارداشت: ضرورت وجود کاظم جلالی در مجلس شورای اسلامی بسیار حائز اهمیت است و از نظر تشکیلات اداری، رده سفیر در حد استاندار است اما نماینده در حد وزیر است.

وی ادامه داد: اگر روحانی به جلالی اعتقاد داشت، چرا در کابینه دولت از وجود وی به عنوان وزیر و معاون رئیس جمهور استفاده نکرد؟

سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس تصریح کرد: رئیس جمهور در حق جلالی جفا کرده است و باید در کابینه از وجود وی استفاده می کرد و به اعتقاد بنده، این سمت برای جلالی نه تنها ارتقا نیست، بلکه موجب تنزل وی می‌شود.

رحیمی: جلالی باید در داخل کشور خدمت رسانی کند

همچنین علیرضا رحیمی درباره موضوع مذکور گفت: کاظم جلالی در حوزه دفاع از منافع ملی رویکردهای افراطی نداشت و مواضع خود را به صورت مستقل مطرح می کرد.

وی ادامه داد: خاستگاه رأی کاظم جلالی در مجلس اصلاح طلبی بود، اگر چه وی در تشکیل فراکسیون مستقلین مجلس موفق بود و از پختگی لازم هم برخوردار بود.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: سؤال بنده این است که آیا صلاح است که در مرکز پژوهش های مجلس در شرایط فعلی یک سرپرست گذاشته شود؟ چرا که ممکن است ساختار مرکز پژوهش ها تضعیف شود. بر این اساس ترجیح ما این است که از خدمات جلالی در داخل کشور بهره ببریم.

در ادامه مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در اخطار قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: انتظار ما از هیئت رئیسه این است که به آیین نامه داخلی مجلس توجه کند چرا که هیچ یک از نمایندگان مخالف با استعفای کاظم جلالی از نمایندگی مجلس، مخالفت جدی خود را مطرح نکرده اند، در حالیکه باید درباره موضوع صحبت کنند.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها