محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مطرح کرد:

آخرین وضعیت برنامه وزارت‌راه برای خانه‌دار شدن کارمندان و کارگران

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: برای خانه‌دارشدن کارمندان دولت تفاهنامه‌هایی را با وزارت دفاع، آموزش‌و پرورش و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) امضا کردیم و تفاهنامه‌هایی نیز با بنیاد مستضعفان و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای احداث مسکن کارگران در مرحله امضا قرار دارد.

آخرین وضعیت برنامه وزارت‌راه برای خانه‌دار شدن کارمندان و کارگران
کد خبر: 359053
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۲:۳۸:۳۶

اعتمادآنلاین| معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی یکبار دیگر سیاست‌های طرح اقدام ملی مسکن و هم‌چنین برنامه این وزارتخانه برای خانه دار شدن کارمندان دولت را تشریح‌کرد.

«محمود محمودزاده» اعلام‌کرد: به غیر از برنامه اقدام ملی مسکن، وزارت راه و شهرسازی، تفاهم نامه‌هایی را امضا کرده ایم که این تفاهم‌نامه‌ها با وزارت دفاع برای احداث 100 هزار واحد مسکونی نیروهای مسلح، با آموزش‌و پرورش برای فرهنگیان و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) برای احداث 50 هزار واحد است.

وی ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ها با بنیاد مستضعفان و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز برای احداث مسکن کارگران در شرف امضا قرار دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تولید مسکن را جریانی دائمی برشمرد و گفت: برای اینکه تولید مسکن به جریانی پایدار تبدیل شود برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدتی در دست طراحی و تدوین قرار دارد.

جامعه هدف طرح اقدام ملی مسکن

محمودزاده با تاکید بر اینکه دهک‌های یک، دو و سه مورد هدف اقدام ملی نیست، گفت: دهک‌های چهار تا هفت درآمدی دهک‌های مورد هدف طرح اقدام ملی است.

وی گفت: دهک چهار، پنج و شش کارمندان متوسط به بالا و دهک هفت افرادی به شمار می روند که مورد هدف طرح اقدام ملی هستند.

محمودزاده، آورده متقاضیان برای طرح اقدام ملی تولید مسکن را 30 درصد عنوان کرد و گفت: آورده متقاضیان همراه با تسهیلات با توجه به پیشرفت پروژه به سازنده پرداخت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ثبت نام طرح اقدام ملی را به صورت مرحله ای برشمرد و اعلام کرد: سامانه tem.mrud.ir از 18 آبان فعال شده است. در مرحله اول ثبت نام چهار استانِ سیستان و بلوچستان، قم، خراسان شمالی و خراسان جنوبی آغاز شد. سه روز کاری بعد استان‌های دوم یعنی کردستان، گلستان و کهگیلویه و بویر احمد و سه روز کاری بعد از آن نیز استان‌های یزد، همدان و چهارمحال و بختیاری ثبت‌نام مسکن طرح اقدام ملی برای آنها انجام می‌شود.

ثبت نام اقدام ملی مسکن در کلانشهرها تا سه هفته دیگر

معاون وزیر راه و شهرسازی زمان آغاز ثبت‌نام در شهرهای جدید را که مورد هدف کلانشهرها در طرح اقدام ملی است از سه هفته آینده اعلام کرد.

به گفته محمودزاده، سیاست وزارت راه و شهرسازی سوق دادن متقاضیان مسکن در تهران و کلانشهرها به سمت شهرهای جدید است.

وی یادآور شد: برای دهک‌های اول، دوم و سوم که به عنوان مسکن محرومان شناخته می‌شود، وزارت راه و شهرسازی، زمین در اختیار نهادهایی همچون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار می‌دهد و دستگاه‌های حمایتی از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و کمیته امداد امام خمینی نیز کمک می‌کنند.

محمودزاده گفت: بر اساس تفاهمات انجام شده قرار است تا آن دستگاهها و نهادهای حمایتی سهم آورده را بیاورند. آن طرح جداگانه است و گروه‌های هدف آن نیز مشخص است که دستگاه‌های حمایتی باید با آنها همکاری داشته باشند.

وضعیت طرح اقدام ملی در بافت فرسوده

معاون وزیر راه و شهرسازیدر خصوص مطالعات نوسازی بافت‌های فرسوده و محلات هدف طرح اقدام ملی، گفت: حدود 2700 محله مصوب در 543 شهر داریم. در برنامه ششم توسعه، 135 شهر و 486 محله توسط قانونگذار تعیین شده تا وزارت راه و شهرسازی برای آنها کار انجام دهد.

محمودزاده با اشاره به اینکه در اجرای طرح بازآفرینی شهری مطالعات چندجانبه باید انجام شود، گفت: اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بافت فرسوده سه دسته است. دسته اول تامین خدمات و زیربناهاست که دولت عدد قابل ملاحظه ای که معادل یکهزار و 500 میلیاردتومان به آن اختصاص داده و دسته دوم نمونه‌سازی است، بر این اساس، در مناطقی که دولت زمین دارد نمونه‌های توسعه‌ای ساخته می‌شود در برخی از شهرها این طرح ها به صورت محله‌سازی در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه بیش از 30 پروژه نمونه‌ای در بازآفرینی شهری انجام شده یا درحال انجام است، ادامه داد: 30 پروژه نمونه‌سازی در برنامه شرکت بازآفرینی شهری برای سال 98 و 99 تعریف شده است.

محمودزاده دسته سوم اقدامات وزارت راه و شهرسازی در بافت‌های فرسوده را اصلاح بافت‌های فرسوده از محل تسهیلات یارانه‌دار و بسته‌های حمایتی برشمرد.

وی گفت: کمک خوبی در بافت‌های فرسوده توسط شهرداری‌ها و شوراهای شهر انجام می‌شود که البته مطالبات آن را دولت پرداخت می‌کند و آن نیز ارایه تخفیف عوارض صدور پروانه در تهران تا 100 درصد است.

محمودزاده میانگین تخفیف صدور پروانه در کشور را 80 درصد عنوان کرد و گفت: به تازگی در هیات پنج نفره استان تهران مصوبه‌ای را گذراندیم تا سازمان نظام مهندسی اعلام کند کسانی که می‌خواهند در بافت فرسوده فعالیت کنند خدمات مهندسی با 50 درصد تخفیف ارایه شود.

به گفته وی، وام بافت‌های فرسوده، وام ترکیبی است بدین‌معنا که برای هر واحد در تهران و کلانشهرها تا 50 میلیون تومان از محل صندوق توسعه ملی و بقیه تا 100 میلیون تومان از منابع داخلی بانک مسکن پرداخت می‌شود که این وام، قابل فروش اقساطی نیز هست.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها