کد خبر: 359060
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۲:۵۰:۵۲
| |

معاون حجتی:

اجازه کاهش تعرفه برای محصولات لبنی را نداده‌ایم/ محدودیت واردات از بلاروس به دلیل واقعه چرنوبیل

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: فرصت تجاری پیش آمده برای تجارت با اتحادیه اوراسیا در عالی‌ترین سطح از موافقت‌نامه‌های بین المللی برای توسعه صادرات است.

اجازه کاهش تعرفه برای محصولات لبنی را نداده‌ایم/ محدودیت واردات از بلاروس به دلیل واقعه چرنوبیل
کد خبر: 359060
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۲:۵۰:۵۲

اعتمادآنلاین| علی‌اکبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در همایش آشنایی با فرصت‌های تجاری بخش کشاورزی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تاکید بر اینکه کشاورزی ما در حال گذر از سنتی به صنعتی است اظهار کرد: یکی از ملزومات کشاورزی صنعتی توسعه بازارهای صادراتی و بین المللی است.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم در پیمان‌های تجاری بین المللی حضور داشته باشیم و پیمان اوراسیا که شامل پنج کشور منطقه با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت است می‌تواند زمینه‌ساز حضور ما در بازار بین المللی باشد.

مهرفرد با تاکید بر اینکه فرصت به وجود آمده برای تجارت با اتحادیه اوراسیا عالی‌ترین سطح موافقت‌نامه‌های بین المللی است افزود: بر خلاف تصور برخی بر اساس این موافقت‌نامه ایران عضو اتحادیه اوراسیا نشده و تنها موافقت‌نامه تجارت ترجیحی با اعضای این اتحادیه به امضا رسانده است.

وی درباره جزئیات این پیمان‌نامه اضافه کرد: بر اساس آن طی ایران می‌تواند طی مدت سه سال با کشورهای عضو تجارت ترجیحی را به تجارت آزاد تبدیل کرده و در برخی محصولات تعرفه‌ها را به صفر برسانیم.

مهرفرد ادامه داد: در بخش کشاورزی و صنایع غذایی 124 کد تعرفه‌ای آنها و 98 کد تعرفه‌ای ما برای تخفیفات تعرفه‌ای در نظر گرفته شده که بخش صنعت نیز شامل آ‌ن می‌شود.

وی همچنین درباره اهداف امضای این موافقت‌نامه و ثمرات آ‌ن برای کشور گفت: دسترسی به توسعه بازار صادراتی و دسترسی آسان به آن و تسهیل در ورود کالاهای مورد نیاز کشور از اهداف و نتایج مثبت امضای این تفاهم‌نامه است.

مهرفرد ادامه داد: البته ما اجازه کاهش تعرفه برای همه محصولات از جمله محصولات لبنی را نداده‌ایم چرا که معتقد بودیم کاهش تعرفه برای این محصولات می‌تواند به آنها صدمه بزند.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی با بیان اینکه این موافقت‌نامه تنها محدود به کاهش تعرفه‌های تجاری نیست اظهار کرد: بهبود امور زیربنایی نیز در تجارت میان دو کشور مورد توجه قرار گرفته است ضمن اینکه راهروی سبز گمرکی و تعیین پایه ارزش گمرکی کالاهای مختلف دو اقدا م دیگر در پی امضای این تفاهم نامه است.

مهرفرد یادآور شد: در گذشته با توجه به اینکه ارزش کالاهای گمرکی ایرانی به درستی تعیین نمی‌شد کشورهای وارد کنند خود قیمتی برای ورود کالاهای ما تعیین می‌کردند اما در شرایط جدید ارزش تعیین شده توسط گمرک ایران ملاک عمل قرار می‌گیرد.

وی از نتایج این امر را کاهش هزینه‌های صادرات عنوان کرد.

مهرفرد با اشاره به شرایط آب و هوایی کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اظهار کرد: در بسیاری از ماه‌های سال کشورهای عضو امکان تولید محصولات کشاورزی به دلیل سرما و یخبندان را ندارد که این امر می‌تواند زمینه‌ساز صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا باشد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی با اشاره به طرح‌های وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید محصول از جمله افزایش سطح گلخانه‌ها گفت: تا پایان دولت سطح گلخانه‌ها به دو برابر افزایش پیدا می‌کند که افزایش تولید محصولات کشاورزی و امکان توسعه صادرات را فراهم می‌کند.

مهر فرد ادامه داد: در حوزه صنایع کشاورزی نیز شرایط برای توسعه صادرات فراهم است و در این زمینه در تفاهم‌نامه اوراسیا به صورت آینه‌ای عمل کرده و متعهد شده‌ایم تا سه سال آینده تعرفه‌های گمرکی در محصولات صنایع غذایی مانند شیرینی و شکلات تغییری نداشته باشد.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی درباره واردات از کشور بلاروس با توجه به واقعه چرنوبیل و آلودگی منطقه به اورانیوم اظهار کرد: از این کشور تنها محصولاتی وارد خواهیم کرد که تحت نظارت کامل باشند و توسط سامانه‌های این کشور مشخص و سلامت آنها تایید شده باشد.

مهرفرد افزود: بلاروس تمایل به صادرات محصولات به ایران دارد اما با توجه به اینکه امکان رقابت با کشورهایی مانند برزیل ندارد هنوز از این کشور محصولی وارد ایران نشده است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها