کد خبر: 359066
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

در شهرهای بزرگ نمی‌توان با روش «سرا» کاندیدای اصلح انتخاب کرد/ سرا نقاط ضعف دارد و کارساز نیست/ در دنیا ندیده‌ام احزاب این‌گونه کاندیدا معرفی کنند

هاشم‌زایی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس، گفت: طرح سرا نقاط ضعف دارد و کارساز نیست، چون کسانی که در مورد افراد نظر می‌دهند نمی‌توانند افراد را شناسایی کنند و آنها را بشناسند.

در شهرهای بزرگ نمی‌توان با روش «سرا» کاندیدای اصلح انتخاب کرد/ سرا نقاط ضعف دارد و کارساز نیست/ در دنیا ندیده‌ام احزاب این‌گونه کاندیدا معرفی کنند
کد خبر: 359066
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عبدالرضا هاشم‌زایی، نماینده تهران و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار اعتمادآنلاین ، با اشاره به تصویب سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان در شورای عالی سیاست‌گذاری، گفت: نمی‌دانم معرفی کاندیداها به شکلی که در سرا پیش‌بینی شده کارساز است یا خیر. در دنیا ندیده‌ام احزاب این‌گونه کاندیدا معرفی کنند.

او ادامه داد: در شهر بزرگی مانند تهران چقدر افراد می‌توانند شناخته شوند که با رأی مردم بتوانیم افراد را برای شرکت در انتخاب مجلس انتخاب کنیم؟ در شهرهای کوچک هم موضوعات طایفه‌ای و مسائلی غیر از احزاب و مواضع در انتخاب افراد برای حضور در مجلس دخیل است. اما در پایتخت نمی‌توان با این روش‌ها کاندیدای اصلح و شایسته انتخاب کرد. باید به سوابق افراد، و اگر آن فرد نماینده بود، به مواضعش توجه کرد. نماینده کار اجرایی ندارد و باید برای تامین منافع ملی کشور فضاسازی کند.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به نظر من طرح سرا نقاط ضعف دارد و کارساز نیست، چون کسانی که در مورد افراد نظر می‌دهند نمی‌توانند افراد را شناسایی کنند و آنها را بشناسند.

هاشم‌زایی درباره چرایی اخذ تصمیم شورای عالی برای راه‌اندازی سرا گفت: جوان‌هایی که معمولاً ایده‌آلیستی فکر می‌کنند چنین پیشنهادهایی داده‌اند و از این ایده‌ها حمایت می‌کنند.

او در خصوص راهکار برگزاری انتخابات با مشارکت بالا گفت: شورای نگهبان حداقل یک یا 2 دوره فضای صلاحیت‌ها را تلطیف کند و از نظارت استصوابی دست بردارد. احراز صلاحیت مفهومی ندارد و احراز عدم صلاحیت باید مطرح باشد. اگر کاندیدایی پرونده دارد و در استعلام از چهار منبع رسمی کشور مشخص شد که پرونده محکومیت یا سوءاستفاده دارد، صلاحیتش نباید تایید شود. اما قابل قبول نیست که یک فرد بخواهد ثابت کند صلاحیت نمایندگی مجلس را دارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی توضیح داد: زمانی که اصلاح‌طلبان یا چپ‌های اسلامی تا شب انتخابات و 2 روز مانده به تبلیغات نمی‌توانند کاندیداهای خود را تعیین کنند، چگونه می‌توانند برای انتخابات تصمیم‌ بگیرند؟ این در حالی است که دوستان مقابل ما از همین الان می‌دانند کاندیداهایشان چه کسانی هستند، چون اطمینان دارند که رد صلاحیت نمی‌شوند. در صورتی که متاسفانه ما-اصلاح‌طلبان- این اطمینان را نداریم که دوستان‌مان تایید صلاحیت می‌شوند.

هاشم‌زایی خاطرنشان کرد: در نهایت پیشنهاد می‌کنم شورای عالی اصلاح‌طلبان نمایندگان شهرهای بزرگ مجلس دهم را ارزیابی کند. اگر نمایندگانی نمی‌خواهند در انتخابات مجلس شرکت کنند یا نظرات اصلاح‌طلبان را در اعلام مواضع تامین نکرده باشند، افراد جدیدی را جایگزین کنند. سوابق این افراد جدید باید بررسی دقیقی شود و این‌گونه نباشد که در فضای مجازی بخواهیم برای آنان رأی بگیریم.

او با اشاره به چرایی عدم اتخاذ تصمیم درست از سوی شورای عالی گفت: عوامل بیرونی هم در تصمیم‌گیری شورای عالی اصلاح‌طلبان موثر است؛ یکی از عوامل بیرونی این است که چه کسانی تایید صلاحیت می‌شوند. علت دیگر، ایده‌آلیست فکر کردن به جای عمل‌گرا بودن است. البته این نگاه ایده‌آلیستی هم خوب است! شاید ما هم اگر جوان بودیم، همین کار را می‌کردیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها