کد خبر: 359133
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

محمدصادق قاضی‌طباطبایی، همرزم آیت‌الله طالقانی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مصدق می‌گفت فاطمی طراح ملی شدن نفت است/ فاطمی روز عاشورا به دنیا آمده بود/ پدر عبدخدایی به فاطمی نامه نوشت و گفت هر شب در حرم امام رضا برای سلامتی‌ات دعا می‌کنم/فاطمی هنوز هم مظلوم است

محمدصادق قاضی‌طباطبایی گفت‌: دکتر فاطمی به قدری انسان شریف و خوشنامی بود که پدر محمدمهدی عبدخدایی - که فاطمی را ترور کرد - در روزهای پس از ترور به او در نامه‌ای می‌گوید من هر روز به حرم مطهر امام رضا می‌روم و برای سلامتی‌ات دعا می‌کنم. این نشان می‌دهد آن مرحوم چه شخصیت بزرگی بود.

مصدق می‌گفت فاطمی طراح ملی شدن نفت است/ فاطمی روز عاشورا به دنیا آمده بود/ پدر عبدخدایی به فاطمی نامه نوشت و گفت هر شب در حرم امام رضا برای سلامتی‌ات دعا می‌کنم/فاطمی هنوز هم مظلوم است
کد خبر: 359133
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید شمس - سید حسین فاطمی که از نزدیکان و همراهان خاص دکتر مصدق بود، بعد از کودتای 28 مرداد مخفی شد و چند باری خانه عوض کرد. مخفی‌ بودن او حدود هفت‌ ماهی به درازا کشید تا اینکه صبح روز 22 اسفند شایعه دستگیری‌اش دهان‌ به‌ دهان چرخید.

همه در کنجکاوی درستی و نادرستی خبر بودند که فرمانداری نظامی اطلاعیه‌ای منتشر کرد که حکایت از تایید دستگیری داشت: «بدین‌ وسیله به اطلاع عموم می‌رسد که دکتر حسین فاطمی ساعت 9 صبح امروز به‌ وسیله سرکار سروان حبیب‌الله جلیلوند، افسر اداره انتظامی شهربانی و مامورین فرمانداری نظامی، پس از تجسسات طولانی در یکی از کوچه‌باغ‌های تجریش دستگیر و تحویل فرماندار نظامی گردید.»

در نهایت چهارشنبه نوزدهم آبان 1333، در ساعت چهار و هفت دقیقه، تیمور بختیار و «آزموده»، دادستان ارتش، حکم اعدام دکتر فاطمی را به او ابلاغ کردند.

در مراسم اعدام هشت گلوله از اسلحه چهار مامور شلیک شد. «زنده‌باد مصدق» آخرین کلامش شد و جان باخت تا برای همیشه در تاریخ به عنوان نماد دفاع از آرمان‌های وطن در ذهنِ ایرانیان باقی بماند.

در همین رابطه به سراغ سید محمدصادق قاضی طباطبایی، فرزند آیت‌الله حاج سیدحسین قاضی طباطبایی(ره) از دوستداران امام خمینی و همرزم آیت‌الله طالقانی درباره ویژگی‌های فاطمی و خاطرات او گفت‌وگو کردیم.

مصدق، فاطمی را افتخار ملی شدن می‌دانست

محمدصادق قاضی‌طباطبایی به مناسبت سالروز شهادت دکتر حسین فاطمی به اعتمادآنلاین گفت: اسم دکتر فاطمی را حسین گذاشته بودند به این خاطر که آن مرحوم روز عاشورا به دنیا آمده بود.

فرزند بزرگ آیت‌الله سید‌حسین قاضی طباطبایی در ادامه سخنانش یادآور شد: دکتر فاطمی به قدری انسان شریف و خوشنامی بود که پدر محمدمهدی عبدخدایی - که فاطمی را ترور کرد - در روزهای پس از ترور به او در نامه‌ای می‌گوید من هر روز به حرم مطهر امام رضا می‌روم و برای سلامتی‌ات دعا می‌کنم. این نشان می‌دهد آن مرحوم چه شخصیت بزرگی بود. به طوری که مرحوم دکتر مصدق گفته بود که اگر ملی شدن نفت افتخاری دارد، متعلق به کسی جز دکتر فاطمی، به عنوان طراح این اتفاق مهم، نیست.

قاضی‌طباطبایی ادامه داد: حتی شعبان بی‌مخ هم که در کلانتری به او چاقو زد، چون شخصیت والای دکتر فاطمی را به خوبی می‌شناخت، بعدها به کل رفتار بد خود را منکر می‌شد تا مثلاً از بدنامی خلاص شود.

محمدصادق قاضی‌طباطبایی در پایاین سخنانش گفت: تاسف‌‌آور است که فاطمی هنوز هم مظلوم است. در واقع نام میدان فاطمی را جهاد گذاشته‌اند تا کسی دکتر فاطمی را به یاد نیاورد. متاسفانه برخی از تنگ‌نظرها برای اینکه فقط اسم و رسم خودشان در میان باشد، به راحتی به شخصیت‌های ارجمند بی‌اعتنایی می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها