گزارش «اعتمادآنلاین» از حضور نظامیان در صنعت خودرو کشور:

آیا نهادهای نظامی و دفاعی به صنعت خودروسازی ورود می کنند؟/ سردار حاجی‌زاده: جای افراد انقلابی در صنعت خودرو خالی است/ رحیم صفوی: خودروسازی یک اختاپوس است و اصلاً سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد

رحمانی گفته بود هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی‌ای بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید و بومی‌سازی کند، وزارت صنعت آن‌ تولیدکننده را مورد حمایت قرار می‌دهد و تشویقش هم می‌کند. او همچنین اظهار امیدواری کرده بود تولید قطعات خودرو به طور کامل بومی‌سازی شود.

آیا نهادهای نظامی و دفاعی به صنعت خودروسازی ورود می کنند؟/ سردار حاجی‌زاده: جای افراد انقلابی در صنعت خودرو خالی است/ رحیم صفوی: خودروسازی یک اختاپوس است و اصلاً سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد
کد خبر: 359182
|
۱۳۹۸/۰۹/۱۳ ۱۲:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک - آیا نظامیان قصد دارند تا وارد عرصه خودروسازی شوند؟این پرسش از آن جهت اهمیت دارد که اسفندماه سال گذشته رضا رحمانی، وزیر صمت، در یکی از مصاحبه‌های خود گفته بود: «از حضور وزارت دفاع و سپاه در صنعت خودروسازی استقبال می‌کنم.»

این اظهارنظر رحمانی پس از آن مطرح شد که صدای انتقاد مردم و مسئولان به کیفیت غیرقابل دفاع محصولات 2 خودروساز بزرگ بالا رفته بود و از طرفی خودروسازان هم می‌گفتند به دلیل تحریم‌ها، واردات مواد اولیه برای خودروسازان سخت شده است.

رحمانی گفته بود هر ارگان، نهاد و بخش خصوصی‌ای بتواند قطعات وارداتی صنعت خودروسازی را تولید و بومی‌سازی کند، وزارت صنعت آن‌ تولیدکننده را مورد حمایت قرار می‌دهد و تشویقش هم می‌کند. او همچنین اظهار امیدواری کرده بود تولید قطعات خودرو به طور کامل بومی‌سازی شود.

از سوی دیگر سیدجواد حسینی کیا، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس، نیز به تازگی هم‌نظر با وزیر صمت اعلام کرد: «وزارت دفاع بسیاری از قطعات خودرو را که تا چندی پیش وارداتی محض بود تولید می‌کند که با ادامه این روند قیمت خودرو کاهش می‌یابد.»

تجربه سال‌های گذشته تاکنون به روشنی نشان می‌دهد ،نهادهای نظامی نیز از حضور در فعالیت‌های اقتصادی استقبال می‌کنند.

مردم می‌خواهند سپاه به صنعت خودرو ورود کند

آذرماه سال گذشته بود که سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در اظهارنظری گفته بود: «بسیاری از مردم با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، انتظار دارند سپاه به این صنعت ورود کند و خودروهای باکیفیت بسازد.»

حاجی‌زاده برای توضیح استدلال خود درباره اینکه چرا مردم از حضور سپاه در صنعت خودروسازی کشور استقبال می‌کنند، به رفتار مدیران این صنعت در قبال نیروهای متخصص و انقلابی اشاره کرده و گفته بود: «ابتدا بنده باید از مدیران صنعت خودروسازی دفاع کنم، چون خوب نیست بگوییم آنها غرب‌گرا هستند، ولی بحثی که وجود دارد این است که آنها یک تیم همگرا، منسجم و هم‌قسم نیستند و بعضاً افراد انقلابی در بین آنها تک یا در حد چند نفر هستند.»

نیازهای صنعت خودرو را تامین می‌کنیم

روز 14 آبان‌ماه سال جاری، وقتی امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، در جلسه فراکسیون ولایی مجلس حضور پیدا کرد، درباره توان نظامیان در تامین مواد اولیه مورد نیاز صنعت خودرو اظهارنظر کرد. او درباره حضور وزارت دفاع در صنعت خودروسازی گفت: «در صنعت دفاعی آمادگی داریم در مقابله با تحریم‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خارجی، تمام نیازهای صنعت خودروسازی داخلی را مرتفع کنیم. به نظر می‌رسد وزارت دفاع عزمش را جزم کرده تا از توان و قدرت مالی خود برای تامین و واردات مواد اولیه خودروسازان استفاده کند.»

رقیب بخش خصوصی نیستیم

وزیر دفاع در جلسه کمیسیون ولایی در خلال صحبت‌هایش به نکته‌ای اشاره کرد که دغدغه بسیاری از منتقدان به حضور نظامیان در اقتصاد کشور بود. او به صراحت بیان کرد: «در این بین هرگز رقیبی برای بخش خصوصی و مانع فعالیت‌های آنها نخواهیم شد و در حال حاضر نیز همکاری تنگاتنگی با خودروسازان داریم و با عقد قراردادهایی نیازهای اعلامی آنها را برطرف ساخته‌ایم.»

برخی از دست‌اندرکاران خودرو نیز درباره حضور وزارت دفاع در صنعت خودروسازی صحبت کرده‌اند و در بسیاری از موارد موافق این روال بوده‌اند. چندی پیش، علیرضا بادکوبه، قائم‌مقام امور اقتصادی و مالی گروه سایپا، در یک نشست خبری‌ گفته بود: «وزارت دفاع به کمک قطعه‌سازی آمده است؛ مقرر شده با همکاری وزارت دفاع، در 6 ماه آینده قطعات‌ «های‌تک» مورد نیاز خودرو را داخلی‌سازی کنیم و وابستگی‌ها را به حداقل برسانیم.»

با همه این اوصاف درباره حضور نظامیان در اقتصاد اظهارنظرهای بسیار متفاوتی وجود دارد. عده‌ای از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که نظامیان باید به پادگان برگردند و اقتصاد را به مردم واگذار کنند، اما در مقابل هستند تحلیلگرانی که می‎‌گویند مثلاً هر نقطه‌ای از اقتصاد که سپاه روی آن دست گذاشت رونق گرفت. بماند که عده‌ای با رد این 2 دیدگاه می‌گویند بخش خصوصی در ایران وجود ندارد و کل اقتصاد کشور در ید نظامیان است.

امیر سرتیپ امیر حاتمی، وزیر دفاع آمادگی داریم در مقابله با تحریم‌های شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خارجی، تمام نیازهای صنعت خودروسازی داخلی را مرتفع کنیم/ رقیب بخش خصوصی نیستیم
رضا رحمانی، وزیر صمت از حضور وزارت دفاع و ‌سپاه در خودروسازی حمایت می‌کنیم
سرلشکر رحیم صفوی، دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا خودروسازی یک اختاپوس است و اصلاً سپاه را به بدنه خود راه نمی‌دهد
سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بسیاری از مردم با توجه به کیفیت خودروهای داخلی، انتظار دارند سپاه به این صنعت ورود کند
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها