قیمت هر کیلو مرغ 13 هزار و 800 تومان/ افزایش چندبرابری قیمت واکسن در صنعت مرغداری

برومند چهارآیین، عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 9 هزار و 200 تومان است

قیمت هر کیلو مرغ 13 هزار و 800 تومان/ افزایش چندبرابری قیمت واکسن در صنعت مرغداری
کد خبر: 359185
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۹ ۱۶:۴۰:۵۲

اعتمادآنلاین| برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از ثبات نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری 9 هزار و 200 تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها 13 هزار و 500 تا 13 هزار و 800 تومان است.

چهار آیین گفت: افزایش 3 تا 4 برابری قیمت واکسن، دارو و مکمل‌ها نسبت به ابتدای سال و نبود کیفیت لازم پاشنه آشیل صنعت مرغداری به شمار می‌رود.

وی افزود: با توجه به شرایط کنونی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند ثبات قیمت تا پایان هفته در بازار استمرار یابد و تنها ممکن است قیمت مرغ زنده به مرز 9 هزار و 500 تومان و مرغ گرم به 14 هزار تومان در بازار برسد که طبق تمامی محصولات میوه و تره بار، این نوسانات قیمت امری طبیعی است.

چهار آیین مصرف روزانه مرغ در کشور را 6 هزار و 800 تن اعلام کرد و گفت: با وجود آنکه در یک روز 8 میلیون قطعه و در روز دیگر 6 میلیون قطعه جوجه ریزی صورت گرفته است، از این رو به سبب میزان متفاوت عرضه، قیمت با نوساناتی در بازار روبروست.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه قیمت جوجه یکروزه روبه کاهش است، بیان کرد: هم اکنون قیمت هر قطعه جوجه یکروزه 3 هزار و 500 تومان است که به سبب کاهش جوجه ریزی و افزایش سن مرغ مادر احتمال افت قیمت جوجه به مرز 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 700 تومان در بازار وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی از شرایط مساعدی برخوردار است، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و 700 تومان و کنجاله سویا 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

چهار آیین با بیان اینکه مشکلی در خصوص بازار کنجاله سویا وجود ندارد، گفت: این در حالی است که هم اکنون پشتیبانی امور دام، ذرت را با نرخ بالاتر از قیمت مصوب به مرغداران عرضه می‌کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی در شرایط مساعدی به سر می‌برد، بیان کرد: هم اکنون هر کیلو ذرت با نرخ یک هزار و 700 تومان و کنجاله سویا 2 هزار و 300 تا 2 هزار و 400 تومان در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.


چهار آیین ادامه داد: هم اکنون قیمت مصوب هر کیلو ذرت یک هزار و 350 تومان و کنجاله سویا یک هزار و 450 تا یک هزار و 470 است، در حالیکه پشتیبانی امور دام حداقل هر کیلو ذرت را با نرخ یک هزار و 600 تومان درب انبار‌های پشتیبانی و با احتساب کرایه حمل و نقل یک هزار و 650 تومان به تولیدکننده عرضه می‌کند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت شیوع بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغداری اظهار کرد: براساس رصد استان ها، تلفات بیماری نیوکاسل در واحد‌های مرغداری حداقل 2 تا 3 برابر مدت مشابه سال قبل است.

وی با اشاره به اینکه تلفات بیماری نیوکاسل تاثیر چندانی در عرضه ندارد، بیان کرد: این در حالی است که تلفات بیماری نیوکاسل بر افزایش 7 تا 8 درصدی قیمت مرغ در بازار تاثیر گذاشته است.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به چالش‌های پیش روی مرغداران گفت: علی رغم جمع‌آوری 10 میلیون تخم‌مرغ نطفه‌دار، اما به دلیل بیماری‌ها، نبود واکسن‌های کیفی، گران شدن غیر منطقی و ایجاد بازار سیاه واکسن، دارو، مکمل‌های خوراکی و آنتی بیوتیک‌ها چند برابر قیمت واقعی بدون صدور فاکتور به تولیدکنندگان عرضه می‌شود که نسبت به ماه‌های اخیر به طور متوسط 70 تا 80 درصد و در برخی موارد 100 تا 150 درصد رشد داشته است، امیدواریم با اعمال نظارت‌های کافی از سوی نهاد‌های ناظر این مشکلات مرتفع شود تا تولیدکنندگان مجبور نباشند به هر قیمتی اقدام به خرید نهاده و مواد اولیه در بازار کنند.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت واکسن، دارو و مکمل‌ها در بازار بیان کرد: بنابر آمار قیمت واکسن، دارو و مکمل‌ها نسبت به ابتدای سال 3 تا 4 برابر رشد یافت که این امر پاشنه آشیل صنعت مرغداری به شمار می‌رود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی ادامه داد: قیمت واکسن از 106 هزار تومان تیرماه به 480 هزار تومان در مهر رسیده است، در حالیکه سازمان حمایت از تولید کننده و کننده هیچگونه توجهی به این موضوع ندارند و به سبب لحاظ نشدن آن در قیمت تمام شده، مرغداران با مشکلات متعددی روبرو هستند.

چهار آیین در پایان تصریح کرد: علی رغم افزایش چند برابری قیمت واکسن و دارو‌ها نسبت به ابتدای سال، نبود کیفیت مناسب مشکلات متعددی برای مرغداران ایجاد کرده است که امیدواریم تدابیری اندیشیده شود تا هر چه سریع‌تر این مشکلات مرتفع شود.

منبع:‌ باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها