کد خبر: 359334
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۰:۲۹:۰۰
| |

محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران:

مدارس ابتدایی پیشوا و ورامین فردا تعطیل شد/ افزایش تاب آوری شهری با جلب مشارکت شهروندان/ مشارکت اجتماعی در مناطق جنوبی تهران بیشتر است

محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران، از تعطیلی مقاطع ابتدایی شهرستانهای پیشوا و ورامین در روز سه شنبه 21 آبانماه سال جاری خبر داد.

مدارس ابتدایی پیشوا و ورامین فردا تعطیل شد/ افزایش تاب آوری شهری با جلب مشارکت شهروندان/ مشارکت اجتماعی در مناطق جنوبی تهران بیشتر است
کد خبر: 359334
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۰:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد تقی‌زاده، معاون استاندار تهران، با تاکید بر افزایش شاخص کیفیت هوا در شهرستانهای ورامین و پیشوا گفت: با توجه به اخذ گزارش کیفیت هوا از شهرستانهای استان تهران دو شهرستان پیشوا و ورامین شاخص بالایی داشتند و 150 را رد کرده بودند بر همین اساس مقرر شد مقطع ابتدایی در این دو شهرستان فردا تعطیل شوند.

وی ادامه داد: تا بعد از ظهر امروز گزارش های کیفیت هوا در سطح استان جمع آوری می شود و در صورت صعودی بودن شاخص کیفیت تصمیمات دیگری اتخاذ و به اطلاع عموم شهروندان خواهد رسید.

افزایش تاب آوری شهری با جلب مشارکت شهروندان/مشارکت اجتماعی در مناطق جنوبی تهران بیشتر است


معاون عمرانی استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت هایش یکی از راهکارهای افزایش تاب آوری شهری در تهران را افزایش مشارکت شهروندان دانسته و با اشاره به بیشتر بودن مشارکت اجتماعی در مناطق جنوبی تهران، آن را ظرفیتی برای افزایش تاب آوری در مقابل حوادث می داند.

محمد تقی زاده در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح روند تلاش برای افزایش تاب آوری شهری در استان تهران گفت: شهر باید در مقابل حوادث و شرایط غیرمعمول واکنش لازم را نشان دهد و پایداری لازم را در ابعاد مختلف داشته باشد.

وی افزود: هرچند که تاب آوری در حوزه بازآفرینی به ویژه در جنبه‌های کالبدی دنبال می‌شود؛ اما تاب آوری در ابعاد مختلف از جمله اقتصادی، اجتماعی و نهادی به معنای ایجاد هماهنگی بین بخشی میان دستگاه های مختلف در حوزه مدیریت شهری حائز اهمیت است تا در مقابل حوادث واکنش مناسب را نشان دهیم.

تقی زاده ادامه داد: تاب آوری را در هر حوزه می‌توان با مثال‌های بسیاری تشریح کرد مثلا در اقتصاد شهری اگر شهر با ایجاد اشتغال مناسب توانمند شود قطعا دچار آسیب‌های اجتماعی همچون پدیده زباله گردی نخواهد شد و در بحران ها نیز واکنش مناسب را نشان خواهد داد. در حقیقت تاب آوری شهر در حوزه اقتصاد مانع از بروز اختلال در بحران های اقتصادی خواهد شد.

وی تاکید کرد: افزایش مشارکت شهروندان در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌های مختلف نقش بسزایی دارد؛ اما در حوزه اجتماعی می‌گوییم باید مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف به گونه‌ای باشد که در امور شهر به ویژه در هنگام حوادث مشارکت موثر داشته و از قبل آموزش دیده باشند. به این ترتیب شهروندان با داشتن حس تعلق خاطر و مشارکت اجتماعی در هنگام بروز حوادث در همکاری با مدیریت شهری بسیاری از معضلات را پشت سر خواهند گذاشت لذا نیاز است این حس مشارکت تقویت شود.

معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به اینکه مناطق 19 و 20 شهر تهران در میان سایر مناطق 22 گانه مشارکت بیشتری دارند افزود: با نگاهی به آمارها در حوزه مشارکت اجتماعی متوجه خواهید شد که مناطق شمالی شهر در مشارکت اجتماعی در رتبه های اخر قرار دارند در حقیقت به نوعی مشارکت در مناطق جنوبی تهران بیشتر است.

وی ادامه داد: هنگامی که این همبستگی و مشارکت اجتماعی به شکل اورگانیک در شهر وجود دارد باید آن را هدفمند کرد و در عرصه های مختلف از جمله افزایش تاب آوری شهری از آن بهره گرفت و این ظرفیت را در خدمت کمک به مدیریت شهری ساماندهی کرد البته بی تردید این کمک ها باید از طریق ارائه آموزش‌ها هدفمند شود تا در هنگام بروز حوادث از آن بهره گرفت و حتی پیش از بروز حوادث برای افزایش تاب آوری نسبت به تامین زیرساخت ها و تجهیزات لازم اقدام کرد.

تقی زاده تاکید کرد: آنچه که در تاب آوری شهری دنبال می شود این است که شهر در همه مواقع به نحوی باشد که شهروندان آن احساس آرامش کنند و تاب آوری با ایجاد مدیریت و شهروندان مسئولیت پذیر، انعطاف پذیری در مقابل حوادث را افزایش می‌دهد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها