سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن مطرح کرد؛

نبود بازار مانعی بزرگ برای رونق معادن

سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران گفت: مشکل اساسی و بنیادی معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس نداشتن بازار است.

نبود بازار مانعی بزرگ برای رونق معادن
کد خبر: 359390
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۱:۵۶:۵۰

اعتمادآنلاین| سعید صمدی، رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران، با بیان اینکه حدود 80 درصد معادن کوچک مقیاس هستند، گفت: مدتیست که دولت در بحث معادن کوچک مقیاس تحقیقاتی انجام می‌دهد و طرح‌هایی برای راه‌اندازی این معادن دارد؛ معادنی که 15 درصد تولید را پوشش می دهند.

او ادامه داد: معدن، زمانی راه‌اندازی می‌شود که بتوان داخل آن سرمایه‌گذاری کرد، بدین معنا که باید محصول آن، بازار داشته باشد تا حاشیه سود حداقلی را برای معدنکار پوشش دهد در غیر این صورت هیچ معدنی راه‌اندازی نمی‌شود.

صمدی افزود: مشکل اساسی و بنیادی معدن به خصوص معادن کوچک مقیاس نداشتن بازار است و دولت به جای اینکه شرایط بازار را مهیا و این معادن را فعال کند، به سراغ معلول رفته است.


رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران بیان کرد: مهم‌ترین دلیلی که بحث معدن کوچک مقیاس را کمرنگ کرده، این است که بخش قابل توجهی از این معادن مختص مصالح ساختمانی مثل سنگ تزئینی، نما، لاشه، شن و ماسه است که اگر در نظر بگیریم 60 درصد این معادن مختص این کالا‌ها هستند، اما بیشتر آن‌ها به دلیل کاهش ساخت و ساز افت کرده است و باید بحث ساخت و ساز رونق پیدا کند تا این معادن از رکود خارج شود.

او تشریح کرد: بخشی از معادن فلزی، صادرات محور هستند که بازار صادراتی دارند و باید مازاد تولید را صادر کنند. بخش قابل توجهی از معادن دچار بحران شدند که تحت تأثیر سیاست دولت و تحت عنوان عوارض صادراتی هستند.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران افزود: در شرایطی که کشور مشکل ارزی دارد همه باید تلاش کنند که بخشی از صادرات نفت با تولیدات غیر نفتی پوشش داده شود، اما متأسفانه در معدن عکس این موضوع رخ می‌دهد.

صمدی بیان کرد: دولت به انواع معدن‌ها عوارض صادرات اختصاص داده است که موجب تعطیلی این معادن می‌شود، چرا که قیمت مواد معدنی این معادن در بازار پایین است که به هیچ عنوان بُعد اقتصادی ندارد.

او ادامه داد: ممکن است یک معدن بزرگ بتواند با هر قیمتی مواد تولید کنند، اما در معادن مقیاس کوچک این کار امکان‌پذیر نیست، چرا که قیمت تمام شده برای این دسته از کالا‌ها بالاست.

رئیس کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران با اشاره به اینکه دولت برای راه‌اندازی معادن باید موانع آن‌ها را بردارد، گفت: یکی از موانع برای راه‌اندازی معدن بحث اقتصادی است، که اگر مشکلات اقتصادی آن‌ها حل شود عملا معادن به سمت تولید خواهند رفت.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها