کد خبر: 359399
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

حجت‌الاسلام علی زندقزوینی، استاد حوزه علمیه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

مطرح کردن ایام محسنیه را نمی‌توان مناسبت‌سازی قلمداد کرد/ افراطی‌گری در عزاداری به هر شکلی غلط است/ در قم سه دهه برای حضرت فاطمه عزاداری‌ می‌کنند،‌ مردم تهران به روز شهادت بسنده می‌کنند

حجت‌الاسلام علی زندقزوینی گفت: عده‌ای می‌گویند عزاداری لازم نیست و گروهی هم دائماً در قالب عزادار می‌مانند که باید اذعان کرد هر 2 گروه مرتکب اشتباه شده و رویکردی افراطی دارند.

مطرح کردن ایام محسنیه را نمی‌توان مناسبت‌سازی قلمداد کرد/ افراطی‌گری در عزاداری به هر شکلی غلط است/ در قم سه دهه برای حضرت فاطمه عزاداری‌ می‌کنند،‌ مردم تهران به روز شهادت بسنده می‌کنند
کد خبر: 359399
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۶ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مطرح شدن بحث ایام محسنیه باعث شد گروهی نسبت به مناسبت‌سازی دینی معترض شوند و این نوع کارها را دون شأن مذهب و شخصیت‌های برجسته دینی عنوان کنند.

حجت‌الاسلام علی زندقزوینی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به بحث‌هایی که درباره مناسبت‌سازی‌های دینی طرح می‌شود، گفت: روزهای مذهبی در دین اسلام 2 نوع هستند. در واقع در بعضی از روزها موضوعیت زمانی ملاک است و در برخی از روزها هم نه؛ مثلاً شب قدر خودش موضوعیت دارد.

او ادامه داد: اما درباره روز ولادت یا شهادت حضرت علی اتفاقی که افتاده است اهمیت دارد؛ به عنوان مثال روزی که به ولادت حضرت معصومه شناخته می‌شود دقیق نیست و سند معینی درباره تاریخ ولادت ایشان در دست نیست. در واقع آن روز را به عنوان سمبول و بزرگداشت ایشان گرامی می‌داریم. مهم این است که با برگزاری بزرگداشت از کلمات حضرت معصومه بهره ببریم.

استاد حوزه علمیه در ادامه سخنانش گفت: بعضاً در محافل صداهایی اعتراضی درباره مناسبت‌سازی شنیده می‌شود. لازم می‌دانم تاکید کنم که مثلاً مطرح کردن ایام محسنیه را نمی‌توان مناسبت‌سازی قلمداد کرد. همچنین درباره دهه‌های فاطمیه بحث‌های اینچنینی مطرح می‌شود که باید دقت کرد تعیین زمان عزاداری موکول به عرف متشرعه است؛ یعنی اصطلاحاً از کار فقیه را بیان حکم می‌گویند.

او توضیح داد: اصل عزاداری اتفاقی خوب و مستحب است، اما تعیین زمان عزاداری موکول به عرف است. به همین دلیل حتی چهره‌هایی همچون آقایان مکارم شیرازی و وحید خراسانی هم باید به عرف توجه نشان بدهند؛ یعنی عرف اگر 2 روز عزاداری کرد یا یک دهه یا یک ماه، همه باید به آن احترام بگذارند. اساساً زمان عزاداری و کیفیت عزاداری موکول به عرف متشرعه است، لذا بحث‌هایی درباره ایام محسنیه، روز رحلت مادر امام زمان و حتی ایام فاطمیه پیش می‌آید.

این روحانی اظهار کرد: در واقع زمان عزاداری‌ها را مومنان بر اساس شرایط و منطقه جغرافیایی خود تعیین می‌کنند؛ مثلاً در قم سه دهه برای حضرت فاطمه عزاداری‌ عمومی برگزار می‌شود،‌ در حالی که مردم تهران فقط به عزاداری در روز شهادت که اتفاقاً تعطیل رسمی است بسنده می‌کنند و اکثریت‌شان به وجود 2 دهه اعتقادی ندارند.

شیخ علی زندقزوینی در پایان سخنانش گفت: عده‌ای می‌گویند عزاداری لازم نیست و گروهی هم دائماً در قالب عزادار می‌مانند که باید اذعان کرد هر 2 گروه مرتکب اشتباه شده‌ و رویکردی افراطی دارند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها