کد خبر: 359443
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۱۳:۲۰:۰۰
| |

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، در گفت‌و‌گو با «اعتمادآنلاین»:

بگوییم مجمع تعطیل مصلحت، نه مجمع تشخیص مصلحت/ بعضی از اعضای مجمع تشخیص جناحی رفتار می‌کنند/ تصمیم بد، بدتر از بی‌تصمیمی است/ لایحه FATF نزدیک به یک سال است که در کشوهای مجمع خاک می‌خورد

محمد مهاجری، فعال رسانه‌ای اصولگرا، گفت: گاهی دیر ابلاغ شدن یک قانون آن را از حیز انتفاع خارج می‌کند و ممکن است دیگر به درد نخورد. وقتی قانونی دیرهنگام تصویب شود ممکن است نوشداروی قبل از مرگ باشد.

بگوییم مجمع تعطیل مصلحت، نه مجمع تشخیص مصلحت/ بعضی از اعضای مجمع تشخیص جناحی رفتار می‌کنند/ تصمیم بد، بدتر از بی‌تصمیمی است/ لایحه FATF نزدیک به یک سال است که در کشوهای مجمع خاک می‌خورد
کد خبر: 359443
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۱۳:۲۰:۰۰

اعتمادآنلاین| رد یا تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از ابهام‌هایی است که به عنوان سوالی بدون جواب در چند ماه اخیر بلاتکلیف مانده، تا جایی که غلامرضا مصباحی‌مقدم یکی از اعضای مجمع در گفت‌وگویی صریحاً اعلام کرد: «FATF را نه رد می‌کنیم نه تایید.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: متاسفانه روند تصمیم‌گیری در کشور، چه در مجلس و چه در مجمع تشخیص مصلحت، بسیار کند است. علاوه بر کند شدن این روند، تزاحم‌ها هم بیشتر شده است. پیش از این روالی وجود داشت که طرح‌ها و لایحه‌ها توسط مجلس تصویب می‌شد و اگر شورای نگهبان ایرادی بر این قوانین داشت، به مجلس بازمی‌گشت. بعد از آن اگر این دو نهاد بر نظر خود پافشاری می‌کردند، این قوانین به مجمع تشخیص مصلحت می‌آمد و در آنجا نظر نهایی توسط مجمع داده می‌شد.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: به نظر می‌رسد از ابتدا باید تدبیری اندیشیده می‌شد تا موضوعاتی که بحث روی آنها وجود دارد به راحتی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع نشود. وقتی شما یک فیلتر برای قانون‌گذاری در کشور اضافه می‌کنید، خودبه‌خود چنین فیلتری زمان‌بر است. اساساً در هر سیستمی اضافه کردن فیلتر باعث کاهش سرعت تصمیم‌گیری می‌شود. به همین دلیل فکر می‌کنم وقتی زنجیره تصویب قوانین و زنجیره تصمیم‌گیری در حوزه قانون‌گذاری افزایش پیدا می‌کند، باعث به وجود آمدن تاخیرهای جدی می‌شود.

مهاجری افزود:‌ عمده افرادی که در مجمع تشخیص حضور دارند، چهره‌های جناحی هستند. انتظار طبیعی این است که وقتی افراد حاضر در یک نهاد وابسته به جناحی هستند، به هر حال در تصمیمات آنها تاثیر بگذارد. به خصوص درباره لوایح چهارگانه تصور من این است که برخی از چهره‌های مجمع نتوانسته‌اند علقه‌های سیاسی خود را کنار بگذارند و در یک فضای بی‌طرفانه با موضوع برخورد کنند.

این منتقد اصولگرا اظهار کرد: حتی تصمیم بد بهتر از بی‌تصمیمی است. اگر مجمع تشخیص مصلحت یک تصمیم غلط و بد بگیرد به مراتب از بلاتکلیفی بهتر است. من این امر را یک زنگ خطر جدی برای مجمع می‌دانم. اگر قرار باشد مجمع به عنوان یک ترمز در مقابل تصمیم‌سازی کشور قرار گیرد، باعث می‌شود که مجلس راه‌ها و روش‌هایی انتخاب کند که به این اندازه گرفتار دردسرهای مجمع تشخیص مصلحت نشود. این روند قطعاً برای آینده مجمع تشخیص هم خوب نیست.

مهاجری در ادامه گفت: همین الان برخی از اعضای مجمع تشخیص به گیر دادن‌های این نهاد نسبت به لوایح چهارگانه ایراد قانونی دارند. این قانون یکسال در مجمع مانده است. طبق مصوبه این نهاد، اکنون باید نظر شورای نگهبان نسبت به آن اعمال شود. اما همچنان بعد از یک سال در این زمینه اهمال می‌شود.

اوافزود: با اینکه لایحه‌ای را در کشو بگذارید و درباره آن اصلاً حرف نزنید، مشکلی حل نمی‌شود. اگر مجمع چشمانش را بر واقعیت‌ها ببندد، واقعیت‌ها از بین نمی‌رود. نهادی که تصمیمات کشور را قفل می‌کند، کار نامناسبی انجام می‌دهد.

مهاجری با انتقاد از رویه‌ای که در مجمع تشخیص مصلحت به وجود آمده گفت: آقایان به صراحت بگویند که لوایح چهارگانه را قبول ندارند و آن را رد کنند. اما متاسفانه چون آقایان نمی‌خواهند هزینه رد این لوایح را بپردازند، عملاً آن را معطل نگه داشته‌اند. این در حالی است که طبق قانون وقتی مجمع پیرامون موضوعی تصمیم نمی‌گیرد، عملاً آن را رد می‌کند. یکسال برای یک قانون مهم زمان کمی نیست. با این روشی که کار می‌کنند باید گفت مجمع تعطیل مصلحت باشد نه مجمع تشخیص مصلحت!

مهاجری در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: گاهی دیر ابلاغ شدن یک قانون آن را از حیز انتفاع خارج می‌کند و ممکن است دیگر به درد نخورد. روزی یک نفر از همسایه خود به خاطر ریختن برف در حیاط خانه‌اش شکایت کرده بود. دادگاه در مردادماه برگزار شد و رأی به این داد که همسایه متخلف برف خانه شاکی را پارو کند، آن هم در شرایطی که برف‌ها خیلی وقت پیش آب شده بودند! وقتی قانونی دیرهنگام تصویب شود ممکن است نوشداروی قبل از مرگ باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها