کد خبر: 359464
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۴:۵۷:۵۰
| |

روزنامه سعودی: جریان‌های سیاسی عراق در حمایت از نخست‌وزیر یکصدا هستند

یک سیاستمدار عراقی گفت: فرصت‌طلبی آشوب‌طلبان از اعتراضات عراق برای نابودی نظام حاکم بر این کشور جریان‌های سیاسی را متقاعد کرد که از اصلاحات واقعی توسط دولت کنونی حمایت کنند.

روزنامه سعودی: جریان‌های سیاسی عراق در حمایت از نخست‌وزیر یکصدا هستند
کد خبر: 359464
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۴:۵۷:۵۰

اعتمادآنلاین| یک سیاستمدار عراقی تاکید کرد: هوشیار شدن جریان‌های سیاسی اصلی در عراق در قبال برنامه‌هایی برای نابود کردن نظام حاکم بر این کشور تحت پوشش اعترضات مردمی، موجب شد این جریان‌ها درباره حمایت از عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق، با هدف اصلاح امور و تحقق خواسته‌های مردمی متحد شوند.

این سیاستمدار عراقی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط گفت، دولت و پارلمان عراق در مدت گذشته سعی کردند با تظاهرات‌کنندگان وارد مذاکره شوند تا خواسته‌های مشروع آنها را محقق کنند. در این راستا قوای مجریه و مقننه برای اینکه نشان بدهند پای قولشان هستند، بسته‌های اصلاحی ارائه دادند، اما همه این تلاش‌ها برای انجام مذاکرات مقبول واقع نشد؛ چیزی که به نوبه خود قابل توجه بود.

این سیاستمدار عراقی با بیان اینکه ابعاد و شکل و سیاق اعتراضات در عراق به شیوه‌هایی که به نظر می‌رسید برنامه‌ریزی شده باشد رشد کرده بود، گفت: کار تا جایی پیش رفت که عده‌ای اقدام به آسیب زدن به پل‌ها، بانک‌ها و بنادر کردند و به هر طریقی درصدد مختل کردن زندگی مردم برآمدند. از جمله اینکه خیابان‌ها را مسدود کردند و به نافرمانی و اعتصاب عمومی دعوت کردند.

او ادامه داد: این اتفاقات دولت عراق را در برابر وضعیتی جدید قرار داد که می‌بایست بداند چگونه با آن برخورد کند. بخصوص که آنهایی که در پس تظاهرات‌ها بودند شروع کردند سقف خواسته‌های معترضان را بالا بردند تا جایی که به برکناری دولت و تغییر نخست وزیر اکتفا نکردند و خواهان سرنگونی کامل نظام سیاسی حاکم بر عراق شدند.

سیاستمدار عراقی گفت: همین امر احزاب سیاسی را بر آن داشت با اتخاذ موضعی یکپارچه از دولت و ایجاد اصلاحات اساسی حمایت کنند.

سیاستمدار عراق در پاسخ به شایعات مربوط به ورود ایران برای کمک به حل بحران عراق از طریق متحد کردن گروه‌های سیاسی برای حمایت از دولت عراق گفت: صرف نظر از اینکه چه کسی برای حصول این توافق کمک کرده باشد حتی فراکسیون‌های سیاسی پارلمان هم در ملاقات‌هایشان با یکدیگر در داخل پارلمان بر سر این قضیه اتفاق نظر داشتند و همه آنها از ماندن عبدالمهدی در قدرت حمایت کردند.

به گفته این سیاستمدار عراقی حمایت جریان‌های سیاسی اصلی در عراق از عبدالمهدی به دلیل علاقه شخصی به او نبوده، بخصوص که خواسته اولیه بسیاری از آنها برکناری عبدالمهدی از قدرت بود. حمایتشان به این دلیل است که اگر اعتراضات به برکناری عبدالمهدی منجر شود، مسئله به همین امر محدود نمی‌شود و در دوره بعدی، همه نظام سیاسی حاکم بر عراق مورد هدف قرار می‌گیرد.

سیاستمدار عراقی افزود: مقتدی الصدر، رهبر جریان صدر هم که با قدرت خواهان برکناری عبدالمهدی بود و فراکسیون پارلمانی حامی جریان صدر یعنی «سائرون» به همین منظور تحصن بازی در داخل پارلمان برپا کرده بود، مدتی است مکث کرده است. ائتلاف النصر به رهبری حیدر العبادی هم که به نظر می‌رسد حامی برکناری عبدالمهدی بود موضع رسمی در قبال تحولات جدید نداشته است.

او درباره اینکه آیا دولت عراق تصمیمی برای پایان دادن به تظاهرات‌ها دارد، گفت: دولت عراق موضع صریح خود را در قبال اعتراضات مسالمت آمیز نشان داده و اعلام کرده که از آن حمایت خود می‌کند، زیرا این اعتراضات طبقه سیاسی را به تجدید نظر در همه سیاست‌های اشتباه خود در طول شانزده سال گذشته ترغیب کرد.

سیاستمدار عراقی در عین حال گفت: اما بر اساس بیانیه‌های سخنگوی نظامی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق و همچنین شورای عالی قضایی این کشور کسانی که اقدام به مسدود کردن پل‌ها می‌کنند یا زندگی مردم را مختل می‌کنند، مطابق قانون مبارزه با تروریسم دستگیر و مجازات می‌شوند.

این مقام عراقی تاکید کرد: هدف دولت محدود کردن مکان‌های برپایی تظاهرات است و مثلا در مورد پایتخت، میدان التحریر برای تجمع تظاهرات‌کنندگان مشخص شده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها