کد خبر: 359494
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۷:۵۰:۰۰
| |

منظور آیت‌الله سیستانی از واژه «رفتاری دیگر» در صورت عدم پاسخ مثبت به مطالبات مردم عراق چیست؟

آیت‌الله سیستانی ستون تعادل در عراق/ آیت‌الله سیستانی مستقیماً رودرروی نیروهای فاسد سیاسی عراق قرار خواهد گرفت؟

یک منبع آگاه عراقی خبر داد آیت‌الله سیستانی از واژه «رفتاری دیگر» برای تفسیر اقدام مرجعیت در صورت عدم پاسخ مثبت به خواست مردم استفاده کرده است.

آیت‌الله سیستانی ستون تعادل در عراق/ آیت‌الله سیستانی مستقیماً رودرروی نیروهای فاسد سیاسی عراق قرار خواهد گرفت؟
کد خبر: 359494
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۷:۵۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک منبع آگاه عراقی خبر داد آیت‌الله سیستانی از واژه «رفتاری دیگر» برای تفسیر اقدام مرجعیت در صورت عدم پاسخ مثبت به خواست مردم استفاده کرده است.

بی‌تردید هیچ طرفی نمی‌تواند نقش محوری آیت‌الله العظمی سیستانی را در ثبات عراق انکار کند. نقشی که بارها در بدترین شرایط توانسته است کشتی توفان‌زده این کشورِ همواره در بحران را به ساحل آرامش نزدیک کند.

این بار هم، در حالی که اعتراضات مردم علیه فساد حاکم بر ساختار سیاسی این کشور، همچنان لرزه بر اندام مسئولان فاسد آن می‌اندازد، نماینده سازمان ملل متحد با هدف یافتن راه‌حلی برای استقرار این کشور، راه نجف را در پیش گرفت و به خانه کوچک آیت‌الله سیستانی رفت.

به اعتقاد تحلیلگران، وقتی آیت‌الله سیستانی از در پیش گرفتن رفتاری دیگری سخن می‌گوید به این معنی است که تظاهرات‌کنندگان به رغم تمامی اقدامات صورت‌گرفته، به خانه بازنخواهند گشت و اگر لازم باشد، مرجعیت هم رودرروی نیروهای فاسد سیاسی قرار خواهد گرفت.

به گفته کارشناسان امور عراق، موضع مرجعیت در قبال ساختار فاسد سیاسی در عراق- که پیش از انتخابات قبل، با توصیه به رأی‌دهندگان برای عدم آزمایش کسانی که در آزمون مردود شده‌اند (آزموده را آزمودن خطاست)، آغاز شده بود- امروز با حمایت از خواست تظاهرات‌کنندگان که به طور حتم خشونت‌طلبی جزیی از آن نیست، به نقطه اوج خود رسیده است.

شکی نیست امروز مرد شماره یک عراق نه برهم صالح است و نه عبدالمهدی، نه ترامپ است و نه مقتدی صدر و نه هیچ‌کس دیگری جز آیت‌الله سیستانی که از سال 2003 تا به امروز از داخل خانه محقرش در نجف اشرف سکان توازن و نه هدایت عراق را در اختیار خود دارد.

او در سال 2004 پل بریمر را مجبور کرد جمعیت ملی‌ای انتخاب کند تا مامور تدوین قانون اساسی عراق شوند. پس از آن نیز شهر نجف و حرم مطهر امام‌علی را از حمله آمریکا و ایاد علاوی در همان سال به بهانه سرکوب مقتدی صدر نجات داد.

سپس در سال‌های بعد زمینه تشکیل ائتلاف ملی عراق را از درون گروه‌های مختلف سیاسی شیعه عراقی فراهم کرد.

همچنین بعد از این اقدامات، با اعلام آن فتاوی تاریخی جهاد کفایی خویش، عراق و تمام منطقه را در سال 2014 از سقوط و فروپاشی رهایی داد.

آیت‌الله سیستانی امروز حمایت خود را از مبارزه مردم با ساختار حاکم بر عراق اعلام می‌کند تا همه رشته‌های طرف‌های مختلف سیاسی و نظامی، چه عراقی و چه خارجی، را برای سمت و سو دادن به این جریان در راستای منافع خویش پنبه کند.

این اولین باری نیست که مرجعیت جهان تشیع در بزنگاه‌های خاص نجات‌بخش جامعه می‌شوند.

اما این بار جهانی در انتظار نظرات این مرجعیت است و حضور نماینده سازمان ملل در نجف هم گواهی بر این مدعی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها