کد خبر: 359506
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۰۸:۴۵:۰۰
| |

جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اروپا بازنده اصلی برجام است/ اروپایی‌ها به جای خرده گرفتن بر ترامپ که از برجام خارج شد، از ایران انتقاد می‌کنند/ دست اروپا خالی است و با ما مبادلات تجاری، بانکی و سوئیفت ندارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی گفت: مواضع اروپا نشان می‌دهد در برجام تقسیم‌کاری بین اروپا و آمریکا انجام شده بود و اروپایی‌ها به جای اینکه بر ترامپ خرده بگیرند که چرا از برجام خارج شده است، از ایران که به همه تعهداتش پایبند بوده و خویشتنداری کرده انتقاد می‌کنند. بنابراین اروپا بازنده اصلی این ماجراست.

اروپا بازنده اصلی برجام است/ اروپایی‌ها به جای خرده گرفتن بر ترامپ که از برجام خارج شد، از ایران انتقاد می‌کنند/ دست اروپا خالی است و با ما مبادلات تجاری، بانکی و سوئیفت ندارد
کد خبر: 359506
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۰۸:۴۵:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره کاهش تعهدات برجامی و اینکه آیا می‌توان امیدوار بود که اروپا به برجام برگردد، گفت: موضع‌گیری اروپایی‌ها نسبت به برجام نشان می‌دهد اروپا و آمریکا درباره ایران و برجام تقسیم‌کاری انجام داده بودند تا ایران را با برجام محدود و کنترل کنند.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هرچه ما اعلام می‌کنیم اروپایی‌ها به 11 شرطی که خودشان در برجام تعیین کردند پایبند باشند، اما از مواضع ترامپ حمایت می‌کنند و مباحث موشکی را پی می‌گیرند و این نشان می‌دهد آنها قصد داشتند برجام را داشته باشند تا ما را متوقف کنند، بعد به سراغ مسائل دیگر بروند.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: الان هم به جای اینکه بر ترامپ خرده بگیرند که چرا از برجام خارج شده است، از ایران که به همه تعهداتش پایبند بوده و خویشتنداری کرده انتقاد می‌کنند.

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: وقتی بوریس جانسون آن مواضع را گرفت ترامپ اظهار خوشحالی کرد و مکرون خواستار اعمال فشارهای بیشتر بر ایران شد و با توجه به این اقدامات، هیچ نشانه‌ای از اینکه اروپایی‌ها بخواهند در برجام بمانند و کوتاه بیایند وجود ندارد.

نماینده مردم فسا در خانه ملت اظهار کرد: به نظر می‌رسد همان‌طور که غربی‌ها تا وقتی سطح غنی‌سازی را افزایش نداده بودیم به سراغ برجام نیامدند، الان هم باید اقدامات عملی کاهش تعهدات برجامی را پیش بگیریم.

او توضیح داد: دست اروپا خالی است و با ما مبادلات تجاری و بانکی و سوئیفت ندارد و حتی اجازه نمی‌دهد هواپیماهای ما آنجا بنشینند، حتی نفت ما را هم نمی‌خرد. بنابراین از نظر سیاسی هم شورای امنیت یکدستی سابق را ندارد که هر بلایی خواستند سر ما بیاورند.

جمالی نوبندگانی تاکید کرد: اروپایی‌ها در این موضوع بازنده شدند و این نشان داد از حل مسائل در منطقه عاجز هستند و با خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، این اتحادیه به شدت تضعیف خواهد شد.

او گفت: البته در صورتی که تعهدات ما در برجام هم صفر شود دیگر ذیل ماده 7 منشور سازمان ملل قرار نمی‌گیریم و تحریم‌های قبل برنمی‌گردد. اما تحریم اقتصادی و دارو و فنی را اعمال کرده‌اند و ما باید آمادگی داشته باشیم و مدیریت تحریم انجام دهیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: البته این موضوع باعث شد بودجه ما به نفت کاهش بیشتری پیدا می کند و توانسته ایم تهدید ها را به فرصت تبدیل کنیم که جای امیدواری دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها