کد خبر: 359519
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۸:۱۸:۱۰
| |

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان:

صحبت از محاکمه برجامیان تشویش اذهان عمومی است

خرمشاهی گفت: اگر کسی که تریبون دارد بدون آگاهی از قوانین حرفی بزند و از این طریق بر افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد یا موجب ایجاد فضای منفی در جامعه شود، رفتار او مصداق تشویش اذهان عمومی و حتی نشر اکاذیب بوده و این روش عقل نیست که در حیطه‌ای که تخصصی نداریم ورود کنیم.

صحبت از محاکمه برجامیان تشویش اذهان عمومی است
کد خبر: 359519
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۰ ۱۸:۱۸:۱۰

اعتمادآنلاین| عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان درباره صحبت از محاکمه برجامیان بیان کرد: طرح سخنانی مبنی بر این که «برجامیان باید محاکمه شوند» یک ادعای بی‌پایه و اساس است؛ چرا که بر طبق قانون تنها و تنها کسانی محاکمه می‌شوند که مرتکب جرم شده باشند و این جرم در قانون مجازات اسلامی تصویر شده باشد. در قانون مجازات اسلامی هر فعل یا ترک فعلی که مستوجب مجازات باشد، عنوان مجرمانه پیدا می‌کند. کسی که چنین اظهاراتی داشته باید دلیل و مدرک قانونی داشته باشد که فرد مورد ادعا مرتکب جرم شده و بر آن اساس نیز باید محاکمه و مجازات شود. در قوانین کشور و قانون مجازات اسلامی به کدام ماده قانونی استناد می‌کنند که از لزوم محاکمه سخن سر می‌دهند؟ سیاست امری نظری است و با قواعد ایستا و ثابت نظیر آنچه در ریاضی می‌گوییم 2+2 برابر با 4 است، قابل سنجش نیست. دولت و مجموعه نهادهایی که بر آمده از رأی مردم هستند، بر اساس خرد جمعی و مصالح عمومی تصمیم می‌گیرند تا یک قراردادی را امضا کنند و مردم نیز موافق امضای این قرارداد هستند. این تصمیم دولت بوده و طی مراحلی قانونی اجرا شده، حال اگر ایشان سلیقه متفاوتی دارند یا معتقدند تصمیم دولت اشتباه بوده، حق ندارند عنوان مجرمانه به آن ببندند و از محاکمه سخن بگویند.

وی افزود: این که کسی بگوید «هرکس شورای نگهبان قانون اساسی را قبول ندارد، مفسد فی الارض بوده و باید اعدام شود» اظهار نظری شخصی است و نه حقوقی. مفسد فی الارض در قانون مجازات اسلامی یا در فقه جزایی اسلام تعریف به خصوصی دارد و این که کسی به نهادی یا شخصی انتقادی می‌کند، دلیل بر مفسد فی الارض بودن نیست. چه بسا انتقادات زیادی وجود داشته باشد و افراد بخواهند این انتقادات را به طور علنی یا غیرعلنی مطرح کنند و به صرف انتقاد کسی نمی‌تواند حکم «مفسد فی الارض» صادر کند و خواهان اعدام شهروندان یا فعالان سیاسی شود.

این وکیل دادگستری تصریح کرد: چه خوب می‌شد اگر بی‌گدار به آب نمی‌زدیم و بدون مطالعه قوانین در زمینه ‌های قضایی اظهار نظر نمی‌کردیم. اظهار نظر در حوزه قضایی در حوزه اختیارات و علم کسانی است که حقوق خوانده‌اند، از قوانین آگاهی دارند و به زیر و بم این امور آشنایند. آن‌ها هستند که می‌توانند بگویند شخصی با گفتار یا رفتار خود مصداق جرم خواهد بود یا خیر.

خرمشاهی در پایان گفت: دخالت سیاسیون در امور حقوقی نظیر آنچه ذکر شد، بد آموزی دارد. اگر کسی که تریبون دارد بدون آگاهی از قوانین حرفی بزند و از این طریق بر افکار عمومی تأثیر منفی بگذارد یا موجب ایجاد فضای منفی در جامعه شود، رفتار او مصداق تشویش اذهان عمومی و حتی نشر اکاذیب بوده و این روش عقل نیست که در حیطه‌ای که تخصصی نداریم ورود کنیم. به خصوص کسانی که مسئولیت دارند یا تریبون‌های عمومی در اختیار آنان قرار می‌گیرد باید بسیار بیشتر از دیگران جانب احتیاط را نگه دارند.

منبع: خط اعتدال

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها