کد خبر: 359547
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از سابقه و اهداف انتشار شب‌نامه در مجلس گزارش می‌دهد:

زیر یک خم روحانی با فن شب‌نامه‌نویسی/ داریوش قنبری: هدف شب‌نامه‌پراکنی تخریب است/ شب‌نامه‌پراکنی با شایعه‌سازی و ایجاد جریان‌های خبری کاذب در ارتباط است/ شب‌نامه‌نویسان شجاعت ندارند

شب‌نامه‌نویسی نه برای روحانی موضوع جدیدی به حساب می‌آید و نه برای مجلس؛ اما مجلس دهم به دلیل چینش و بافت معتدلی که دارد سابقه شب‌نامه‌نویسی را در کارنامه خود ندارد. اولین بار روز دوشنبه 20 آبان، به همت نماینده مخالف دولت و نزدیک به جبهه پایداری، این تجربه نصیب مجلس دهم هم شد. 

زیر یک خم روحانی با فن شب‌نامه‌نویسی/ داریوش قنبری: هدف شب‌نامه‌پراکنی تخریب است/ شب‌نامه‌پراکنی با شایعه‌سازی و ایجاد جریان‌های خبری کاذب در ارتباط است/ شب‌نامه‌نویسان شجاعت ندارند
کد خبر: 359547
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهتاب اسفندیاری- باز هم شب‌نامه، باز هم مخالفان دولت و اصولگرایان تندرو. این موضوعی است که حسن روحانی و دولتش برای دومین بار آن را تجربه می‌کنند. اگرچه شب‌نامه‌نویسی نه برای روحانی موضوع جدیدی به حساب می‌آید و نه برای مجلس؛ اما مجلس دهم به دلیل چینش و بافت معتدلی که دارد سابقه شب‌نامه‌نویسی را در کارنامه خود ندارد. اولین بار روز دوشنبه 20 آبان، به همت نماینده مخالف دولت و نزدیک به جبهه پایداری، این تجربه نصیب مجلس دهم هم شد.

شب‌نامه توهین‌آمیز علیه رئیس‌جمهوری

روز دوشنبه علیرضا رحیمی،‌ عضو هیات‌رئیسه مجلس، اخباری مبنی بر انتشار شب‌نامه‌ای توهین‌آمیز در صحن علنی مجلس علیه حسن روحانی را در حساب کاربری خود در توییتر منتشر کرد. سپس ابتدا تصاویری از شب‌نامه رسانه‌ای شد و بعد هم علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات‌رئیسه مجلس، اعلام کرد که اجازه پخش شب‌نامه در هیات‌رئیسه مجلس با اوست و به همین دلیل هم اجازه انتشار آن را به درخواست مجتبی ذوالنوری، نماینده قم و رئیس کمیسیون امنیت ملی، صادر کرده است.

اگرچه با انتشار این خبر موجی از انتقاد و نظرات منفی نسبت به این عمل ذوالنوری به راه افتاد و به‌ ویژه حامیان دولت این حرکت را تقبیح کردند، اما خود ذوالنوری از عملکردش رضایت داشت.

او در جمع خبرنگاران اعلام کرد وظیفه خود می‌داند که رئیس‌جمهوری را به زیر بکشد و صحبت‌های اخیر روحانی درباره مبارزه با فساد را مقابل صحبت‌های رهبر انقلاب عنوان کرد.

اما نفس شب‌نامه‌نویسی از نظر فعالان سیاسی از تمایل به شایعه‌سازی و عدم شجاعت نشأت می‌گیرد.

مطالب شب‌نامه‌ها معمولاً دقیق نیست و با هدف تخریب منتشر می‌شوند

داریوش قنبری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سابقه پخش شب‌نامه در مجلس درباره اهداف این حرکت به اعتمادآنلاین گفت: «هدف شب‌نامه‌پراکنی تخریب است وگرنه اگر بحث انتقاد و نقد مطرح باشد، نیازی به شب‌نامه نوشتن نیست و در یک فضای بحث و مباحثه آزاد یا از طریق رسانه‌ها نقدها مطرح می‌شود و کسی به روش‌های شب‌نامه‌نویسی روی نمی‌آورد.»

قنبری با تاکید بر اینکه هدف انتشار شب‌نامه اصلاح امور نیست بیان کرد: «فرد یا جریانی که به چنین شیوه‌ای روی می‌آورد قطعاً هدف اصلاحی ندارد بلکه هدفش تخریبی است. همان‌طور که از نام شب‌نامه پیداست نامه‌ای است که به صورت غیررسمی و با هدف و نگاه تخریبی منتشر می‌شود.»

این نماینده سابق مجلس درباره نقش شب‌نامه در شایعه‌سازی توضیح داد: «با توجه به اینکه شب‌نامه‌ در شایعه‌سازی نقش خیلی زیادی می‌تواند داشته باشد و شایعات هم به سرعت مخاطبان خود را پیدا می‌کند، به نوعی بحث شب‌نامه‌نویسی و شب‌نامه‌پراکنی با شایعه‌سازی و ایجاد جریان‌های خبری کاذب نیز می‌تواند در ارتباط باشد.»

او در ادامه تاکید کرد: «وضعیت فرد یا گروهی که شب‌نامه‌پراکنی می‌کند از 2 حالت خارج نیست؛ یا اینکه مطلب آماده انتشار دقیق نیست و با یک نگاه تخریبی آن را انجام می‌دهد، یا شجاعت لازم را ندارد تا مطلبی را که از طریق شب‌نامه منتشر می‌کند در فضای عمومی در اختیار عموم قرار دهد.»

سابقه شب‌نامه‌نویسی علیه روحانی

البته این اولین بار نیست که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، و دولتش مورد تاخت و تاز و شب‌نامه‌‌پراکنی مخالفان‌شان در مجلس قرار می‌گیرند. پیش از این در مجلس نهم که بافت یکدست اصولگرایی داشت و تعداد اصولگرایان تندرو در آن زیاد بود، یک بار دیگر علیه روحانی در صحن علنی مجلس شب‌نامه پخش شد. سال 93 و در جریان استیضاح رضا فرجی‌دانا، وزیر وقت علوم، نیز نمایندگان مجلس نهم شب‌نامه‌هایی علیه رئیس‌جمهوری منتشر کردند. البته پس از آن هم تا پایان مجلس نهم تندروها سنت شب‌نامه‌نویسی را حفظ کردند، اما به مجلس دهم سرایت نداشت.

شب‌نامه‌پراکنی در مجلس دهم مسبوق به سابقه نبوده و این حرکت نماینده قم برای اولین بار است در این مجلس که به معتدل بودن شهرت دارد به اجرا درآمده و البته متن توهین‌آمیز آن مخالفت بسیاری از نمایندگان دیگر را برانگیخت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها