نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند:

تعرفه بالا و انتقال پول مشکل اصلی صادرکنندگان به هند/ افتتاح شعبه بانک خصوصی مشکلات را برطرف خواهد کرد/ ضرورت انعقاد پیمان اقتصادی با کشورهای اقیانوسیه

پرهام رضایی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: در اینجا اصلا بحث عدم همکاری مطرح نیست اتفاقا دولت و بخش خصوصی هند تمایل زیادی برای کار کردن با ایران دارند اما تحریم باعث شده که آنها روابط خود را به حداقل برسانند.

تعرفه بالا و انتقال پول مشکل اصلی صادرکنندگان به هند/ افتتاح شعبه بانک خصوصی مشکلات را برطرف خواهد کرد/ ضرورت انعقاد پیمان اقتصادی با کشورهای اقیانوسیه
کد خبر: 359677
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۱ ۱۱:۳۹:۰۹

اعتمادآنلاین| پرهام رضایی، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در خصوص خروج هند از 5 بازار اول صادر اتی ایران در 6 ماه اول سال جاری گفت: مهمترین علتی که هند از اولویت بازرهای صادراتی ما خارج شد مشکل نقل و انتقال پول بود زیرا صادر کنندگان ایرانی برای دریافت پول خود با مشکلات زیادی روبه‌رو بودند و همین امر باعث شد که صادرات بخش خصوصی به حداقل برسد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر، قیمت بالای کالاهای ایرانی بود زیرا بیشتر کالاهای ایرانی رقبایی دارند که کشور سازنده آنها با دولت هند قرارداد تعرفه ترجیحی دارند در حالیکه کالای ایرانی باید چند برابر عوارض بدهد. اخیرا سازمان توسعه تجارت مذاکراتی را با دولت هند برای برقرار تعرفه ترجیحی آغاز کرده که امیدواریم هر چه زودتر به نتیجه برسد.

رضایی در خصوص مشکلات بانکی گفت: بحث FATF در هند بسیار جدی است و آنها تاکید دارند که پول باید به حساب مالک کالا واریز شود تا شائبه پولشویی از بین برود. اینگونه نیست که کالا از ایران صادر شود اما شماره حساب یک شرکت دیگر در دبی داده شود در اینجا اصلا بحث عدم همکاری مطرح نیست اتفاقا دولت و بخش خصوصی هند تمایل زیادی برای کار کردن با ایران دارند اما تحریم باعث شده که آنها روابط خود را به حداقل برسانند.

وی در خصوص واردات گفت:برای واردات صنایع غذایی و دارویی هیچ مشکلی وجود ندارد و پول آن از محل پول نفت که در هند باقی مانده یا صادرات کالاهای ایران پرداخت می‌شود اما در مورد سایر کالاها مشکلاتی وجود دارد و در این ماه به حداقل رسیده است. به نظر می‌رسد بهترین و آسان‌ترین راه غلبه بر این مشکلات حضور یک بانک ایرانی است که البته یک بانک خصوصی مجوزهای لازم را از دولت هند گرفته است و امیدواریم هر چه زودتر به صورت رسمی افتتاح شود چون با حضور این بانک بسیاری از مشکلات از جمله بازگشت پول صادرکنندگان حل خواهد شد.

وی با اشاره به پیمان نامه اوراسیا گفت: این یک حرکت خوب در شرایط فعلی کشور است و به ما در جهت دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند و باید هر چه زودتر شبیه چنین پیمانی با کشورهای اقیانوسیه نیز منعقد شود و علاوه بر اعمال تعرفه ترجیحی از واحد پول ملی برای تبادل مالی استفاده شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها