در نخستین نشست «زنان و انتخابات» مطرح شد:

شهیندخت مولاوردی: بالا بردن مشارکت زنان در رده‌های مدیریتی سیاسی از اهداف مهم ماست/ فاطمه راکعی: همه با هم تمرین دموکراسی می‌کنیم/ زهرا شجاعی: می‌خواهیم بر تعداد زنان در مجلس افزوده شود/ مصطفی تاجزاده: طرفدار ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان هستیم

نخستین نشست «زنان و انتخابات» به همت ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب برگزار شد. در این نشست چهره‌هایی همچون شهیندخت مولاوردی، فائزه هاشمی و فاطمه راکعی حضور داشتند. همچنین سید مصطفی تاجزاده سخنران مدعو این نشست بود.

شهیندخت مولاوردی: بالا بردن مشارکت زنان در رده‌های مدیریتی سیاسی از اهداف مهم ماست/ فاطمه راکعی: همه با هم تمرین دموکراسی می‌کنیم/ زهرا شجاعی: می‌خواهیم بر تعداد زنان در مجلس افزوده شود/ مصطفی تاجزاده: طرفدار ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان هستیم
کد خبر: 359798
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۰:۰۷:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ نخستین نشست «زنان و انتخابات» به همت ائتلاف احزاب زنان اصلاح‌طلب برگزار شد. در این نشست چهره‌هایی همچون شهیندخت مولاوردی دبیرکل جمعیت حقوق بشر زنان، فائزه هاشمی نماینده پیشین مجلس و فعال سیاسی، فاطمه راکعی رئیس شورای هماهنگی اصلاحات و زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب حضور داشتند. همچنین سید مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، دیگر سخنران مدعو این نشست بود.

بالا بردن مشارکت زنان در رده‌های مدیریتی سیاسی از اهداف مهم ماست

در ابتدای نشست شهیندخت مولاوردی گفت: «این اولین نشست از سلسله نشست‌های ما با محوریت انتخابات و زنان است که در آستانه انتخابات مهم دوره یازدهم مجلس برگزار می‌شود. این نشست در راستای هم‌اندیشی و همکاری هرچه بیشتر بین ائتلاف‌ زنان اصلاح‌طلب برگزار می‌شود و امید است به هم‌افزایی و مشارکت بیشتر احزاب زنان در انتخابات منجر شود.»

او ادامه داد: «موسس شورای عالی زنان اصلاح‌طلب چهار حزب حقوق بشر زنان، مجمع زنان اصلاح‌طلب، جمعیت زنان مسلمان نواندیش و انجمن روزنامه‌نگاران زن ایران هستند که به جز جمعیت حقوق بشر زنان، که مردان هم در شورای مرکزی آن عضو هستند، اعضای بقیه احزاب را کاملاً زنان تشکیل می‌دهند.»

مولاوردی در توضیح مهم‌ترین اهداف این ائتلاف عنوان کرد: «از اهداف این ائتلاف می‌توان به هماهنگی و همگرایی فعالیت زنان در احزاب اصلاح‌طلب، ایجاد وحدت رویه، انسجام و اثربخشی در راستای ارتقای کمی و کیفی مشارکت سیاسی زنان و تاثیرگذاری بر قدرت سیاسی در جهت تحقق عدالت جنسیتی اشاره کرد. در ترکیب این شورا به جز چهار دبیرکل سه عضو حقیقی را نیز در نظر گرفتیم و به ما اضافه شدند. طی بازبینی‌هایی که در آیین‌نامه داشتیم قائم‌مقام‌های چهار حزب نیز مشخص شدند. برخی از وظایف این ائتلاف نیز عبارت است از: تعیین راهبردهای اصلی مشارکت سیاسی زنان، نیازها و اولویت‌های زنان، تقسیم کار سیاسی، تدوین بانک اطلاعات زنان توانمند در حوزه سیاست، شاخص‌های مدیریتی زنان، ارائه برنامه‌های عملیاتی برای بالا بردن مشارکت زنان در رده‌های مدیریتی، زمینه‌سازی برای ائتلاف و گفت‌وگو با زنان سایر احزاب، رصد، ارزیابی و پایش فعالیت‌ها در حوزه زنان در قوای سه‌گانه، شناسایی ظرفیت‌های موجود تشکل‌های زنان در استان‌ها و...»

مولاوردی در ادامه به گزارش عملکرد ائتلاف زنان اصلاح‌طلب در سال‌های اخیر پرداخت: «یکی از برنامه‌هایمان این است که به عملکرد زنان نماینده لیست امید بپردازیم. نه فقط در تهران که در استان‌هایی دیگر نیز زنان در لیست امید حضور داشتند و موفق شدند با کسب اعتماد مردم به مجلس راه پیدا کنند. در نشست بعدی زنان و انتخابات به عملکرد این زنان خواهیم پرداخت و امیدواریم نمایندگان لیست امید و حتی نمایندگانی که در ادوار گذشته به عنوان اصلاح‌طلب وارد مجلس شده‌اند در این جلسه حضور پیدا کنند.»

همه با هم تمرین دموکراسی می‌کنیم

در ادامه نشست فاطمه راکعی رمز موفقیت در انتخابات پیش رو را ائتلاف و مشارکت اصلاح‌طلبان دانست و گفت: «از ائتلاف چهار حزب زنان اصلاح‌طلب راضی هستیم و به حمدالله کارهای بزرگی را با هم انجام داده‌ایم و در آینده نیز برنامه‌های مهم و مفیدی خواهیم داشت. همه‌مان تمرین دموکراسی می‌کنیم و به همین علت ممکن است ضعف‌هایی داشته باشیم یا مشکلات و معضلاتی برایمان پیش بیاید. اما با سعه صدر و همدلی می‌توان همه مشکلات را مرتفع کرد.»

او افزود: «حضور زنان در انتخابات می‌تواند به مشارکت هرچه بیشتر زنان در مسائل سیاسی کشور منجر شود. با حضور پررنگ زنان در مجلس می‌توان به پیشبرد اهداف جامعه زنان کمک فراوانی کرد. خوشبختانه روند حضور زنان در عرصه‌های سیاسی بهتر از سال‌های قبل است و مشارکت سیاسی زنان بالا رفته و وظیفه ما نیز این است که این روند را تسریع کنیم.»

می‌خواهیم بر تعداد زنان در مجلس افزوده شود

زهرا شجاعی، رئیس مرکز امور مشارکت زنان در دولت اصلاحات؛ در ادامه این نشست گفت: «در مقدمه لازم است این مساله را ذکر کنم که تعدد احزاب به هیچ عنوان به معنای توسعه‌یافتگی نیست. اتفاقاً کشورهایی که توسعه‌یافته‌ترند احزاب کمتری دارند و برای برون‌رفت از چندصدایی‌های غیرضروری مجبور نیستند شورای عالی و شورای هماهنگی‌های متعددی داشته باشند. ضیق صدر هم سبب شده این رویه‌ها شکل بگیرد. اما نکته مهمی که نباید فراموش شود این است که اتفاقاً مساله مهم هم‌افزایی بیشتر، وحدت رویه و همگرایی است.»

شجاعی ادامه داد: «زنان در دوره گذشته مجلس بیش از مردان پای صندوق‌های رأی آمدند و سهم 51 درصدی در این حرکت سیاسی داشتند. تاکید ما این است که هم به تعداد زنان نماینده در مجلس افزوده شود و هم این نمایندگان بر اساس شایسته‌سالاری وارد مجلس شوند. یکی از اصلی‌ترین اهداف‌مان هم این است که زنان نماینده در جهت احقاق حقوق زنان جامعه تلاش کنند.»

طرفدار ایجاد تبعیض مثبت به نفع زنان هستیم تا عدالت و آزادی در کنار هم قرار گیرد

مصطفی تاجزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب که سخنران مدعو این نشست بود، در ابتدا به نقطه‌نظرات مخاطبان حاضر در این جلسه گوش داد و سپس در آغاز صحبت‌هایش به نکات مطرح‌شده پرداخت: «در گذشته قدرت به طور کامل در دست مردان بوده است و برخی از مردان از اینکه قدرت و نفوذ خود را به زنان بدهند گریزان بودند. در واقع سیاست مردانه نمی‌خواست قدرتی به زنان بدهد. اما حالا فضا تغییر کرده است. بعد از دوم خرداد زنان به میدان آمده‌اند و این روند حفظ می‌شود. دموکراسی هدف همیشگی ما خواهد بود حتی اگر دوستان‌مان از آن خوش‌شان نیاید. همین الان هم نمایندگان زن فراکسیون امید، قوی‌تر از مردان ظاهر شدند و همین ثابت کرد که اعتماد به زنان نتیجه‌بخش است.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره قانون 30 درصدی حضور زنان گفت: «من از طرفداران این طرح هستم و معتقدم اگر شرایط مساعد باشد، نیاز نیست فضا را در همین حد و عدد نگه داریم. حتی می‌شود این میزان را افزایش هم داد و هیچ نیازی به تعیین سقف نیست. این تبعیض مثبت باید باشد تا زمانی که آزادی و عدالت در کنار یکدیگر قرار بگیرند.»

تاجزاده بالا رفتن آگاهی و استقلال اقتصادی را مقدمه‌ای برای اینکه شهروندان حقوق خود را مطالبه کنند قلمداد کرد: «با وضعیتی که زنان ایران دارند و جامعه دانشگاهی‌شان بالاتر رفته و استقلال مالی‌شان بیشتر شده، به طور طبیعی خواهان حقوق و مشارکت بیشتر در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی خواهند بود. شک نکنید هر چقدر در مقابل این خواسته مقاومت شود بی‌تاثیر خواهد بود و در آینده نیز اثبات خواهد شد.»

در پایان نشست نیز عملکرد و برنامه‌های آتی احزاب زنان اصلاح‌طلب تشریح شد و حضار پیشنهادها و نظرات‌شان را ارائه کردند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها