کد خبر: 359825
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در یادداشتی برای «اعتمادآنلاین» نوشت:

دستان مرئی

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی تهران در یادداشتی، نوشت: این روزها از چند تن از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و واقعی اعم از عمده‌فروش و خرده‌فروش یا همان کسبه کف بازار جویای وضعیت شدم که همگی از یک رضایت نسبی در فروش کالا نسبت به گذشته نه‌چندان دور می‌گفتند و به‌اتفاق دلیل اصلی آن را ثبات نرخ ارز می‌دانستند.

دستان مرئی
کد خبر: 359825
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی تهران، در یادداشتی نوشت: این روزها از چند تن از فعالان اقتصادی بخش خصوصی و واقعی اعم از عمده‌فروش و خرده‌فروش یا همان کسبه کف بازار جویای وضعیت شدم که همگی از یک رضایت نسبی در فروش کالا نسبت به گذشته نه‌چندان دور می‌گفتند و به‌اتفاق دلیل اصلی آن را ثبات نرخ ارز می‌دانستند.

این آرامش بازار آن دغدغه‌ای بوده که همیشه مردم و تولیدکننده و تجار دنبال آن بوده‌اند. در فضای اینچنینی است که مصرف‌کننده با طیب خاطر می‌خرد و تاجر و تولیدکننده و خرده‌فروش می‌فروشند.

قبل از اینکه به چرایی تثبیت نرخ ارز بپردازم، بهتر می‌بینم موارد مصارف آن را که اغلب برای واردات اعم از «قانونی/قاچاق»، خروج سرمایه و مهاجرت و مصارف خرد از قبیل دانشجویی و مسافری و درمان است شرح دهم.

عامل دلیل تثبیت نرخ ارز چه بوده است ؟

1- سیاست‌های اخیر بانک مرکزی مبنی بر مدیریت تقاضا را می‌توان دلیل اصلی تثبیت این اتفاق قلمداد کرد.

2- ممنوعیت کالایی 1500 قلم کالا که اخیراً برای بار دوم از سمت وزارت صمت صادر شد.

3- مدیریت تقاضا برای واردات بی‌رویه

4- بهبود روند برگشت ارز صادراتی و رفع ایرادات سامانه نیما

5- برگشت ارز صادرکنندگان به سامانه نیما و تراز مثبت 1.5 میلیاردی آن

6- برخورد قاطع قوه قضاییه با متخلفان ارزی.

آدام اسمیت، پدر علم اقتصاد و صاحب نظریه «دست نامرئی بازار»، عقیده دارد در یک اقتصاد آزاد، فعالیت‌های اقتصادی خودبه‌خود و بر اساس عرضه و تقاضا نظم می‌گیرد و احتیاج به دخالت دولت وجود ندارد.

اما ما شاهد این هستیم که به تازگی دولت با دست‌های خود از طریق کاهش تقاضا، ممنوعیت ورود و محدودیت ثبت سفارش به این مهم دست یافته است که قطعاً پیامدهایی دارد، نظیر اوج گرفتن قاچاق افزایش نرخ بیکاری که در یادداشتی جدا درباره آن خواهم گفت.

دولت فقط باید قوانین را اجرا کند و آن هم قوانینی حداقلی که دست فعالان اقتصادی را کاملاً باز بگذارد؛ یعنی می‌بایست فقط تسهیلگری کند تا در این شرایط اقتصادی کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی بتوانند در جهت منافع ملی قدم بردارند و در راستای رونق تولید بکوشند که تاریخ حتماً سال‌های آینده از آنها تحت عنوان قهرمانان جنگ اقتصادی یاد خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها