«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چرا برخی کشورها از سمت راست جاده و برخی دیگر از سمت چپ رانندگی می‌کنند؟/ چه کشورهایی راست‌فرمان هستند؟

قوانین راهنمایی و رانندگی در کشورهای مختلف بر اساس وضعیت جاده‌های آن کشور وضع شده است. فرمان خودرو در برخی از کشورها سمت راست و در برخی دیگر سمت چپ است. حال می‌خواهیم بدانیم دلیل آن چیست.

چرا برخی کشورها از سمت راست جاده و برخی دیگر از سمت چپ رانندگی می‌کنند؟/ چه کشورهایی راست‌فرمان هستند؟
کد خبر: 359878
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده - قوانین رانندگی در تمام کشورهای جهان بر 2 نوع است: آنها که از راست جاده می‌رانند (فرمان چپ است) و آنها که از سمت چپ رانندگی می‌کنند (فرمان راست است).

اعتمادآنلاین ، به نقل از worldstandards، گزارش می‌دهد حدود 163 کشور در جهان هستند که فرمان ماشین‌شان سمت چپ است در حالی که حدود 78 کشور فرمان خودروشان سمت راست قرار دارد. فرمان تقریباً 35 درصد از خودروهای مردم جهان در سمت راست جای گرفته است. بیش از 100 شهر در اوایل قرن بیستم از چپ می‌راندند، اما با قوانینی که در سال 1986 وضع شد، این شهرها از راست راندند.

اما چرا این کشورها از چپ می‌رانند؟ بیشتر کشورهایی که فرمان راست دارند قبلاً مستعمره بریتانیا بوده‌اند. بیشتر شمشیرزنان در گذشته راست‌دست بودند و به همین دلیل ترجیح می‌دادند از چپ جاده اسب را برانند تا بتوانند با دست راست به دشمن ضربه بزنند. همچنین خطر آسیب زدن به غلاف که در سمت چپ بسته می‌شد هم کاهش می‌یافت.

شمشیرزن

درشکه‌چی‌ها اواخر قرن 18 میلادی در فرانسه و آمریکا با درشکه و چند اسب کار حمل‌ونقل را انجام می‌دادند. این درشکه‌ها صندلی مخصوص درشکه‌چی نداشتند و درشکه‌چی‌ها روی اسب سمت چپ می‌نشستند تا دست راست‌شان آزاد باشد و بتوانند به راحتی اسب‌ها را کنترل کنند.

درشکه

ژاپن هیچ‌گاه مستعمره انگلیس نبوده، اما در این کشور هم فرمان سمت راست قرار دارد. سال 1872 اولین ریل‌های قطار در ژاپن با کمک بریتانیایی‌ها ساخته شد. مسلماً این ریل‌ها به نحوی بود که قطارها از چپ می‌راندند و این نحوه رانندگی در ژاپن مرسوم شد و در سال 1924 به صورت قانون درآمد.

کشورهایی که فرمان خودرو آنها سمت راست قرار دارد:

آنگولا، آنتیگوآ و باربودا، استرالیا، باهاما، بنگلادش، باربادوس، برمودا، بوتان، بوتسوانا، جزایر ویرجین آیلند، برونئی، جزایر کیمن، جزایر کوک، قبرس، دومینیکن، جزایر فالکلند، فیجی، گرنادا، گویان، هنگ‌کنگ، هند، اندونزی، ایرلند، جزیره من، جامائیکا، ژاپن، کنیا، کریباتی، لسوتو، ماکائو، مالاوی، مالزی، مالدیو، مالت، موریتانی، مونتسرات، موزامبیک، نامیبیا، نائورو، نپال، نیوزیلند، نیووی، پاکستان، پاپوآ گینه نو، سنت‌کیتس و نویس، سنت‌وینسنت، سنت‌لوسیا، ساموآ، سیشل، سنگاپور، جزایر سلیمان، آفریقای جنوبی، سری‌لانکا، سورینام، تانزانیا، تایلند، تیمور، توکلائو، تونگا، ترینیداد و توباگو، تورکس و کایکوس، تووالو، اوگاندا، انگلیس، زامبیا و زیمبابوه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها