کد خبر: 359883
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اسرائیل پسرفت خود را احساس می‌کند/ قدرت نظامی تل‌آویو رو به افول گذاشته است

مشکلات سیاسی و ناتوانی در یافتن راه‌حلی برای خروج از بن‌بست تشکیل کابینه، درگیری‌های نژادی و قومیتی که شرایط را تا آستانه جنگ داخلی برد، و پسرفت در شاخص رشد اقتصادی با وجود کمک‌های گسترده آمریکا برخی از شاخص‌هایی بودند که به عنوان نماد این افول اعلام می‌شدند.

اسرائیل پسرفت خود را احساس می‌کند/ قدرت نظامی تل‌آویو رو به افول گذاشته است
کد خبر: 359883
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۶ ۱۵:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| از مدت‌ها پیش صاحب‌نظران امور اسرائیل از پسرفت اوضاع در این رژیم سخن به میان می‌آوردند.

بر اساس این اعتقاد، مشکلات سیاسی و ناتوانی در یافتن راه‌حلی برای خروج از بن‌بست تشکیل کابینه، درگیری‌های نژادی و قومیتی که شرایط را تا آستانه جنگ داخلی برد، و پسرفت در شاخص رشد اقتصادی با وجود کمک‌های گسترده آمریکا برخی از شاخص‌هایی بودند که به عنوان نماد این افول اعلام می‌شدند.

با این حال، با وجود اتفاق نظر بر سر این مسائل، همچنان برخی از کارشناسان از توانمندی و دست بالای نظامی رژیم صهیونیستی نسبت به کشورهای منطقه سخن می‌گویند.

اما ظاهراً این ابزار قدرت تل‌آویو که بارها آن را وسیله تهدید دشمنان خود در منطقه کرده بود نیز رو به افول گذاشته است. این نه تنها نظر کارشناسان غیراسرائیلی تلقی می‌شود، بلکه کارشناسان و سیاستمداران رژیم صهیونیستی نیز از روز سه‌شنبه بر آن صحه می‌گذارند.

با نگاهی به روند اوضاع و اظهارنظر شخصیت‌های اسرائیلی بعد از ترور بهاء ابوالعطا، فرمانده ارشد نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین، این مساله نمود بیشتری به خود می‌گیرد.

از نخستین لحظات وقوع این ترور، تقریباً تمامی سیاستمداران اسرائیلی و احزاب این رژیم در این رابطه اظهارنظر کرده‌اند.

آویگدور لیبرمن، شخصیت افراطی اسرائیلی، با نوعی ناامیدی و خشم در مورد این اقدام سخن گفت و نتانیاهو را متهم کرد کاری را صورت داده که یک سال پیش او را (به عنوان وزیر جنگ وقت) از انجام آن منع کرده بود تا امروز آن کار را با اهداف سیاسی به انجام رسانده باشد.

«عوفر کاسیو» عضو کنست با اشاره به واکنش گروه‌های فلسطینی آن را اقدامی زیان‌بار برای امنیت اسرائیل خواند و تاکید کرد نتانیاهو با این کار به دنبال فرار از زندان است.

«شامیرت مائیر» تحلیلگر امور عربی رادیوی عبری‌زبان 103 (وابسته به معاریو) نیز گزارش کرد ترور ابوالعطا باعث فلج شدن زندگی نیمی از کشور شده است.

به اعتقاد این تحلیلگر: فعل و انفعال اخیر نشان داد اسرائیل مشکل بزرگی در امر بازدارندگی دارد و ما را بر آن می‌دارد تا نسبت به تبعات نیت اسرائیل برای اقدامی بزرگ‌تر علیه جهاد اسلامی در غزه ابراز نگرانی کنیم.

با بازنگری در تحلیل رسانه‌های اسرائیلی مشخص می‌شود فشار بر نتانیاهو به دلیل تبعات این اقدام به حدی رسیده است که او را وا داشت تا نشست فوق‌العاده‌ای با رئیس ستاد و رئیس شاباک برگزار کند و در آنجا به صهیونیست‌ها نشان دهد این عملیات بر اساس اطلاعات شاباک توسط ارتش انجام گرفته و او به عنوان نخست‌وزیر صرفاً کابینه امنیتی را تشکیل داده و مجوز آن را صادر کرده است.

به اعتقاد کارشناسان، توان نظامی و رویکرد ترور مبارزان فلسطینی که روزگاری نقطه قدرت اسرائیل محسوب می‌شد امروز به یکی از نقاط ضعف آن تبدیل شده است.

اینکه از هر 50 موشک فلسطینی شلیک‌شده تنها 20 موشک رهگیری می‌شوند، برای ساختاری نظامی که سال‌هاست ادعای استفاده همزمان از سه سامانه پدافندی را دارد، یک شکست بزرگ محسوب می‌شود.

بر اساس یادداشت یوسی میلمن، تحلیلگر نظامی روزنامه معاریو: تمامی تمرین‌های هوایی که توسط ده‌ها خلبان و افسر نیروی هوایی چند کشور جهان در فلسطین اشغالی برگزار می‌شد به حالت تعلیق درآمد.

از لحاظ آموزشی و اجتماعی نه تنها مدارس و آموزشگاه‌ها بلکه ده‌ها کنفرانس‌، نشست و برنامه در تل‌آویو لغو شد. بر اساس آمار منتشرشده از سوی روزنامه یدیعوت احارانوت، یک میلیون و 80 هزار معلم و کارمند بخش آموزش از روز سه‌شنبه خانه‌‌نشین شدند و برای اولین بار از زمان جنگ آزادسازی کویت در سال 1991 بخش آموزش در تل‌آویو به طور کامل معلق ماند.

سقوط مستمر موشک‌های مبارزان فلسطینی و ناتوانی سامانه‌های ارتش در رهگیری آنها موجی از رعب و وحشت را در میان صهیونیست‌ها برانگیخته است.

به نوشته رسانه‌های صهیونیستی، گرچه اکثر صهیونیست‌ها به پناهگاه دسترسی دارند، اما با وجود این دست‌کم 280 نفر به علت ترس و واهمه به دریافت کمک‌های روانپزشکی نیاز پیدا کردند.

در شرایطی که تا چند سال پیش ترور رهبران برجسته مقاومت در غزه- شخصیت‌هایی همچون احمد یاسین، بنیان‌گذار حماس- یک امر پیش‌پاافتاده برای رژیم صهیونیستی قلمداد می‌شد، امروز بر اساس گزارش شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی، وزیر جنگ اسرائیل مجبور شده است در شعاع 80 کیلومتری نوار غزه وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شبکه 13 تلویزیون اسرائیل نیز از فرار صدها خانواده صهیونیست مهاجر از منطقه نقب خبر داد، در حالی که بر اساس اعتراف مراکز بیمارستانی تاکنون 46 صهیونیست زخمی شده‌اند.

به باور کارشناسان ترور، بامداد سه‌شنبه یک مبارز فلسطینی بیش از هر زمانی شکنندگی ساختار دفاعی اسرائیل را نشان داده است، این موضوع زمانی پررنگ‌تر جلوه می‌کند که بدانیم ساختار مبارزاتی در غزه ضعیف‌ترین بخش از ساختار محور مقاومت محسوب می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها