نمایش نقاشی‌کردن در «رُخ‌نبشت»/ وقتی گرافیک تبدیل به موضوع می‌شود

مریم مجد معتقد است بابک روشنی‌نژاد با دو بعدی کردن فضا در تعدادی از کارهایش و با کشیدن پس زمینه تخت بزرگنمایی شده، قصد دارد نقاشی کردن را نشان دهد.

نمایش نقاشی‌کردن در «رُخ‌نبشت»/ وقتی گرافیک تبدیل به موضوع می‌شود
کد خبر: 359952
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۰۹:۴۳:۳۵

اعتمادآنلاین| مریم مجد مدیر هنری گالری اثر درباره تکنیک نقاشی و کار بابک روشنی‌نژاد، هنرمندی که نمایشگاهش تا اول آذرماه در گالری «اثر» برپاست، گفت: بابک روشنی‌نژاد در تکنیک اجرایش مواجهه‌ای رمانتیک دارد.

ایده اجرایی او بسیار نزدیک به ایده‌های رمانتیک است که بیشتر در موسیقی رمانتیک سده نوزدهم هم دیده می‌شود.

ضرباهنگ کاردک، قلم و پالت محدود رنگی او و همچنین اندازه بزرگ بوم‌هایش که شبیه به رمانتیک‌های متأخر است، همه گواهی بر این مدعاست.

او افزود: در نقاشی‌های روشنی‌نژاد چیزی نشانه گرفته نمی‌شود که بلافاصله دریافت و ارتباطی سریع با آن برقرار شود زیرا از نظر او اثرگذاری هدف یا اولویت اصلی هنرهای تجسمی نیست بلکه هنر در پی آن است که کیفیتی تولید کند.

مجد همچنین گفت: در نقاشی‌های روشنی‌نژاد بیش از هر چیز از شمایل استفاده شده است که در آثارش گرافیک تبدیل به موضوع می‌شود هرچند نباید این روش را با گرافیکی کار کردن اشتباه گرفت.

این روش مواجهه از اینجا ناشی می‌شود که در نظر نقاش جهان تصویری در ارتباط ما با جهان دیداری مداخله می‌کند و بر محصول خلاقه نهایی تأثیر می‌گذارد به این ترتیب موضوعات مورد نظر او ممکن است تخت و از بستر واقعاً واقع‌گرایانه جدا شوند و لحنی آهنگین به خود بگیرند.

بنابراین آثار روشنی‌نژاد ابعادی کنایی و استعاری به خود می‌گیرند و تبدیل به چیز دیگری می‌شوند.

او بیان کرد: در آثار این نقاش فرآیند نقاشی کردن یعنی تاکید بر عمل نقاشی از اهمیت بسیاری برخوردار است. بهره‌گیری از ابزاری کهنه همچون رنگ روغن خود برای کشیدن شمایلی که لحنی معاصر دارند، فاصله‌ای بین مخاطب و اثر هنری خلق شده ایجاد می‌کند که مهر تاییدی بر تلقی غیرواقع گرایانه در مواجهه هنرمند با موضوعات مورد نظرش است.

مدیر هنری گالری اثر در پایان تاکید کرد: در حقیقت روشنی‌نژاد موضوعات مورد نظر خود را به هیجان ضربه‌های کاردک تشبیه می‌کند و جنبه استعاری وقتی به وجود می‌آید که این تشبیه ساخته شده باشد.

در واقع ضرباهنگ حرکت کاردک و جرم رنگ، ضخامت رنگ، احساسی که رنگ به وجود می‌آورد خود جسمانیت رنگ، همه و همه استعاره‌هایی تجسمی هستند. او با دو بعدی کردن فضا در تعدادی از کارهایش و با کشیدن آن پس زمینه تخت بزرگنمایی شده، قصد دارد نقاشی کردن را نشان دهد.

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های بابک روشنی نژاد با عنوان «رُخ‌نبشت» از سوم آبان ماه در گالری اثر برپا شده است و تا اول آذرماه نیز ادامه خواهد داشت.

بابک روشنی‌نژاد متولد 1356 است. او در آثارش از فلسفه و جامعه‌شناسی الهام بسیار می‌گیرد و آثارش در مجموع مجموعه‌های خصوصی معتبر ایرانی و خارجی قرار دارد. او شش نمایشگاه انفرادی داشته و در بیش از 10 نمایشگاه گروهی و آرت‌فر بین‌المللی شرکت کرده است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها