زندانیان داعشی‌: مغزهای متفکر «داعش» آزادند

برخی زندانیان داعش در گفت‌وگو با شبکه اسکای‌نیوز اذعان کردند، مغزهای متفکر برجسته و نخبه‌های این گروه تروریستی آزاد هستند اما مقصد و مأوای آنها همچنان نامشخص است.

زندانیان داعشی‌: مغزهای متفکر «داعش» آزادند
کد خبر: 360067
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۲ ۱۲:۳۹:۴۶

اعتمادآنلاین| دوربین شبکه ماهواره‌ای اسکای نیوز وارد یکی از زندان‌هایی شده که نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال این کشور آن را اداره می‌کنند، این زندان شامل هزاران تروریست داعشی است که در این گفت‌گو اعترافات و اظهارات جنجال برانگیزی را مطرح کردند.

اسیران داعشی از فرار مغزهای متفکر این تشکیلات به سمت صحرا برای مخفی شدن و حفظ اهداف تشکیلات تروریستی مذکور سخن به میان آوردند.

در این راستا زکریا مسرف، بازداشتی سوری عضو این گروه می‌گوید: «ایدئولوژی داعش باقی است و افرادی هستند به صحرا گریخته‌اند و این ایدئولوژی را با خود دارند، بسیاری از آنها اکنون در صحرا هستند، آنها فرار کرده‌اند اما نمی‌دانیم کجا رفته‌اند.»

او که یک شبه نظامی مسلح سوری داعش است، از نحوه افتادن در دام داعش صحبت کرده و گفت: «بسیار درگیری پروپاگاندای داعش شده بود و به همین دلیل در تله آن افتاد.»

زکریا تاکید می‌کند: «آنها پروپاگاندای خیلی خوبی دارند تماس‌هایی را برای زندگی در کنار آنها و پیوستن به داعش دریافت کردم آنها به من گفتند می‌توانم اینجا زیر لوای خلافت اسلامی زندگی کنم اما در نهایت اوضاع آنطور که انتظارش را داشتم، نشد.»

اسحاق مصطفاوی دیگر عضو داعش که تابعیت انگلیسی دارد، به خبرنگار اسکای نیوز گفت، بنا بر تصمیم شخصی‌اش به داعش ملحق شد.

او می‌گوید: «از لندن برای زندگی زیر پرچم خلافت خودخوانده داعش به سوریه رفتم اما اشتباهات زیادی از این گروه سر زد، همانطور که می‌دانید از اشتباهاتمان درس گرفتیم.»

از طرف دیگر، یک محافظ زندان معتقد است، آنها نمی‌توانند مسؤولیت این زندانیان را بپذیرند زیرا زندانی‌ها مثل بمب ساعتی هستند که هر لحظه ممکن است منفجر شوند.

این نگهبان با یادآوری وقایع اکتبر گذشته و فرار صدها داعشی در زندانی مشابه در رقه تصریح کرد: «نگهبانی و مراقبت‌ها بیش از گذشته ضروری شده است و این حقیقت تلخی است که اداره زندان می‌داند.»

همچنین یک مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد، هزاران داعشی در بند در شمال شرق سوریه خطر امنیتی بزرگی هستند که می‌توان آنها را بمب‌های ساعتی خواند.

خبرگزاری رویترز به نقل از این مقام برجسته آمریکایی گزارش داد: «وضعیت کنونی وضعیت مناسب امنیتی نیست و آنها بمب‌های ساعتی هستند به طوریکه 10 هزار بازداشتی داریم و بسیاری از آنها جنگجویانی خارجی هستند.»

این مسؤول بار دیگر تاکید کرد، آنها باید به کشورهای خود بازگردانده شوند.

به گفته این مسؤول، آمریکا متقاعد شده که نیروهای دموکراتیک سوریه می‌توانند امنیت تمام بازداشتگاه‌ها و اداره اردگاه الهول را برقرار کنند و واشنگتن تلاش می‌کند هرگونه خطر انسانی یا امنیتی و غیره را دفع کند.

پرونده داعشی‌های زندانی در نزد کردهای سوریه همچنان یک بحث لاینحل است که باید کشورهای خارجی در حل آن ایفای نقش کنند، در حالی که این کشورها از پذیرش آنها سرباز می‌زنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها