کد خبر: 360069
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

مصطفی هاشمی، مربی بسکتبال، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

اهمیت مدال المپیک بیشتر است یا جام‌جهانی فوتبال؟/ ورزش ایران برنامه‌ای برای آینده ندارد/ دلخوش به موفقیت‌های مقطعی هستیم/ پرسپولیس و استقلال چه‌ کاری برای ورزش ایران کرده‌اند؟/ استعدادیابی در ورزش ایران بسیار ضعیف است

یک مربی بسکتبال گفت: رسانه‌ها باید از جایی شروع کنند و فرهنگ کنونی توجه به فوتبال را تغییر دهند. وقتی 10 بار عکسی از قهرمان قایقرانی ایران روی جلد روزنامه‌ها و نشریه‌ها قرار بگیرد، توجه مردم هم به این رشته‌ها بیشتر می‌شود. باید این فرهنگ غلط را تغییر بدهیم.

اهمیت مدال المپیک بیشتر است یا جام‌جهانی فوتبال؟/ ورزش ایران برنامه‌ای برای آینده ندارد/ دلخوش به موفقیت‌های مقطعی هستیم/ پرسپولیس و استقلال چه‌ کاری برای ورزش ایران کرده‌اند؟/ استعدادیابی در ورزش ایران بسیار ضعیف است
کد خبر: 360069
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۷ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بسکتبال اولین رشته‌ تیمی بود که توانست جواز حضور در رقابت‌های المپیک 2020 توکیو را به دست آورد. بعد از آن جام‌جهانی دراماتیک تیم‌ملی باید خود را برای رفتن به المپیک آماده کند. هرچند لیگ برتر بسکتبال آغاز شده و بازیکنان و مربیان تمام ذهن‌شان را درگیر لیگ برتر کرده‌اند، اما نباید از المپیک هم غافل ماند.

مصطفی هاشمی، مربی بسکتبال، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره نحوه آماده‌سازی تیم ملی برای رقابت‌های المپیک گفت: هر تیمی برای رفتن به المپیک نیاز به برنامه و اردوهای آماده‌سازی دارد. زمان زیادی تا المپیک مانده و فکر می‌کنم بهترین شروع برای برنامه‌های تیم ملی لیگ برتر است.

هاشمی ادامه داد: وقتی لیگ بسکتبال با قدرت و کیفیت خوب دنبال شود، روند رشد بازیکنان هم با لیگ طی خواهد شد. وقتی بازیکنان تیم ملی به اردو می‌روند هم کیفیت خوبی خواهند داشت.

مدال المپیک مهم‌تر است یا صعود به جام‌جهانی؟

این مربی بسکتبال درباره تدارکات تیم ملی و وظیفه فدراسیون گفت: در بخش تدارکات تیم ملی آیتم‌های زیادی دخیل هستند و بازی تدارکاتی خوب تنها بخش کوچکی از روند آماده‌سازی تیم‌ملی برای المپیک است. قسمت اصلی این آماده‌سازی، نگاه مسئولان ورزشی، رسانه‌ها و مردم به رشته‌هایی است که راهی رقابت‌های المپیک، جام‌جهانی یا بازی‌های آسیایی می‌شوند.

هاشمی با مطرح کردن این سوال از مسئولان ورزشی و رسانه‌های ایران که اهمیت مدال المپیک بیشتر است یا جام‌جهانی فوتبال، گفت: برای فراهم کردن شرایط به‌ منظور آمادگی تیم‌ها و ورزشکاران برای المپیک باید ابتدا به این سوال پاسخ دهیم. فکر می‌کنم اکثر ورزشکاران ایران فوتبال را دوست دارند و از کودکی طرفدار یک تیم فوتبال بوده‌اند. زمانی که مدیران ورزش ایران اعلام کردند کسب مدال المپیک از جام‌جهانی مهم‌تر است، آن زمان می‌توانیم روند بهتری در آماده‌سازی تیم‌ها و ورزشکاران برای المپیک داشته باشیم.

او ادامه داد: متاسفانه هیچ برنامه‌ای برای کسب مدال در رشته‌هایی مثل دوومیدانی، قایقرانی و تنیس در 10 سال آینده نداریم و تنها دلخوش به تک‌موفقیت‌ها هستیم، اما تا دل‌تان بخواهد از حواشی فوتبال در رسانه‌های ایران صحبت می‌کنند. تا وقتی این نگاه در رسانه‌های ایران وجود داشته باشد نباید هیچ امیدی به موفقیت دیگر رشته‌های ورزشی ایران داشت.

هاشمی رسانه‌ها را مهم‌ترین ابزار تغییر نگاه به ورزش دانست: رسانه‌ها باید از یک‌ جایی شروع کنند و این فرهنگ توجه به فوتبال را تغییر دهند. وقتی 10 بار عکسی از قهرمان قایقرانی ایران روی جلد روزنامه‌ها و نشریه‌ها قرار بگیرد، توجه مردم هم به این رشته‌ها بیشتر می‌شود. باید این فرهنگ غلط را تغییر بدهیم.

ایران جوانان مستعد زیادی دارد

هاشمی با اشاره به جوانان مستعدی که در ایران حضور دارند، گفت: ایران کشوری بزرگ، ثروتمند و سرشار از جوانان مستعد است و می‌تواند از این دارایی‌های خودش استفاده کند. چرا نباید ورزشکاران ایران در بازی‌های آسیایی 150 مدال آسیایی کسب نکنند؟ چرا نباید بتوانیم در المپیک 50 مدال کسب کنیم؟ چه چیزی مانع کسب این موفقیت می‌شود؟ اگر نگاه‌مان را به ورزش تغییر دهیم، مطمئن باشید که می‌توانیم به این موفقیت برسیم.

هاشمی در ادامه گفت: رسانه باید تغییر رویه بدهند و تنها فوتبال را ملاک ورزش ایران ندانند. زمانی حامد حدادی در NBA بازی می‌کرد و موفقیت‌های زیادی هم کسب کرده بود اما رسانه‌ها از آشتی 2 بازیکن فوتبالیست صحبت می‌کردند و عکس آنها را تیتر یک خودشان کرده بودند. به نظر من ورزش ایران دچار یک روزمرگی است و هیچ برنامه‌ای برای آینده ندارد.

این مربی بسکتبال با اشاره به 2 باشگاه رئال‌مادرید و بارسلونا گفت: بیشترین توجه رسانه‌های دنیا معطوف به این 2 باشگاه اسپانیایی است، اما وقتی تیم بسکتبال آنها در یورو لیگ بازی می‌کند نزدیک به 12 هزار هوادار به ورزشگاه می‌روند. حالا پرسپولیس و استقلال به عنوان مهم‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران به‌ غیر از حضور در فوتبال چه‌ کاری در دیگر رشته‌های ورزشی انجام داده‌اند؟ سرگرمی مردم تنها یک قسمت از وظیفه ورزش است. برای سرگرمی مردم خیلی کارهای دیگر هم می‌توان انجام داد. باز هم اعلام می‌کنم باید نگاه‌مان را به ورزش تغییر دهیم.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چقدر در زمینه بسکتبال پایه کار کرده‌ایم، گفت: متاسفانه ورزش ایران از نظر مالی ضعیف است و همین موضوع باعث می‌شود باشگاه‌های خصوصی بیشتر از یک تا 2 سال نتوانند در ورزش ایران حضور داشته باشند. در باشگاه‌ها هم باید بازیکنان مستعد پرورش داده شوند. از طرف دیگر پرورش گلخانه‌ای بازیکنان هم جوابگو نیست و تنها به بسکتبال ایران ضربه می‌زند. باید برای کشف بازیکنان مستعد باید هزینه کنیم، اما در عمل این اتفاق رخ نمی‌دهد.

استعدادیابی در ورزش ایران ضعیف است

هاشمی در همین راستا توضیح داد: متاسفانه روند استعدادیابی در ورزش ایران بسیار ضعیف است و برخی از بازیکنان بسیار دیر کشف می‌شوند. ظهور بازیکنانی چون حامد حدادی در بسکتبال ایران، با این روش استعدادیابی هر 30 یا 40 سال رخ می‌دهد. اگر روش‌مان در استعدادیابی را تغییر دهیم و بچه‌های قدبلند را پیدا کنیم و به آنها آموزش دهیم، می‌توانیم چندین حامد حدادی داشته باشیم.

هاشمی در پایان با اشاره به کمبود منابع مالی در بسکتبال ایران گفت: پول در ورزش ایران وجود ندارد و برای بهبود شرایط تنها 2 راه بیشتر پیش رو نداریم؛ یا باید ورزش را به‌ صورت کامل در اختیار دولت قرار دهیم، یا شرایط را برای ورود بخش خصوصی به ورزش آماده کنیم. سال‌ها قبل ورزش ایران دولتی بود و دولت بودجه این باشگاه‌ها را پرداخت می‌کرد. اگر هم نمی‌خواهیم بدین ترتیب عمل کنیم، باید اجازه بدهیم بخش خصوصی بتواند از ورزش درآمدزایی کند. اگر این 2 کار را انجام ندهیم و بین این دوراهی گیر کنیم، ورزش ایران نابود خواهد شد. متاسفانه امروز ورزش ایران دقیقاً چنین شرایطی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها