گزارش «اعتمادآنلاین» از احتمال استیضاح وزیر نیرو:

رضا اردکانیان در صیانت از منابع آبی کشور ناتوان است؟/ وزیر نیرو در یک‌قدمی استیضاح قرار گرفت/ چشم امید فعالان محیط‌زیست به مجلس است

در هفته گذشته حواشی بسیاری پیرامون عملکرد سکاندار وزارت نیرو شکل گرفت. پیش از این، در اواخر مهرماه، مجلس شورای اسلامی در 20 بند دلایل استیضاح احتمالی وزیر نیرو را توضیح داد.

رضا اردکانیان در صیانت از منابع آبی کشور ناتوان است؟/ وزیر نیرو در یک‌قدمی استیضاح قرار گرفت/ چشم امید فعالان محیط‌زیست به مجلس است
کد خبر: 360098
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ فرشته بهروزی‌نیک- رضا اردکانیان ناتوان است؛ این نکته‌ای است که دست‌کم 50 نماینده مجلس و اکثر کارشناسان محیط‌زیست بر آن تاکید دارند. دقیقاً به همین خاطر است که حالا او در یک‌قدمی استیضاح قرار گرفته است.

در هفته گذشته حواشی بسیاری پیرامون عملکرد سکاندار وزارت نیرو شکل گرفت. پیش از این، در اواخر مهرماه، مجلس شورای اسلامی در 20 بند دلایل استیضاح احتمالی وزیر نیرو را توضیح داد.

بر اساس آنچه از سوی خانه ملت اعلام شده، مهم‌ترین پرسش‌هایی که رضا اردکانیان باید در مجلس پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آنها داشته باشد عبارت است از: ناتوانی او در دفاع از انتقال غیرعلمی و غیرکارشناسی دریای خزر به فلات مرکزی، رعایت نکردن عدالت در توزیع و تامین آب شرب مردم، ناتوانی در انجام مهندسی رودخانه‌ها، ناتوانی در تعیین علمی حریم رودخانه‌ها و ناتوانی در حفاظت از حریم، کوتاهی در مدیریت منابع آب سطحی و زیرزمینی کشور، ناتوانی در کنترل سیلاب و تشدید خسارت به مردم و ناتوانی در رفع تهدیدات آینده، صدور مجوز اجرای طرح‌های انتقال آب بین‌حوضه‌ای برخلاف اصول محیط‌زیستی و صدور مجوز صنایع آب‌بر و توسعه کشاورزی در مناطق کم‌آب کشور.

کارشناسان چه می‌گویند؟

درست از 22 مهرماه که قاسم احمدی لاشکی، نماینده مردم نوشهر، از کلید خوردن استیضاح سکاندار وزارت نیرو خبر داد، کارشناسان محیط‌زیست تعارف را کنار گذاشتند و به صراحت، خواستار استیضاح که هیچ برکناری وزیر نیرو شدند. فعالان محیط‌زیست در عین حال که شخص رضا اردکانیان را به دلیل ناتوانی‌‌اش در صیانت از منابع آبی کشور مقصر می‌دانند، معتقدند قوه قضاییه باید در خصوص عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، هم اعلام جرم کند. اشاره فعالان محیط‌زیست در رابطه با اقدامی است که می‌تواند دریای خزر را به شوره‌زار تبدیل کند: انتقال آب دریای خزر فلات مرکزی.

به نظر می‌رسد اکنون که فعالان محیط‌زیست بار دیگر فضایی یافته‌اند تا به مسئولان در خصوص آنچه از آن تحت عنوان «تاراج منابع» آبی کشور یاد می‌کنند هشدار دهند، به استیضاح‌کنندگان هم گوشزد می‌کنند که در مقابل مافیای آب کوتاه نیایند.

اما این مافیا چه کسانی هستند و چه می‌کنند که اینچنین خطری جدی برای محیط‌زیست کشور به حساب می‌آیند؟ به نظر می‌رسد این مافیا همان‌هایی هستند که در وزارت نیرو و بسیاری از شرکت‌های مشاوره رخنه کرده‌اند و حیات‌شان در گرو سدسازی‌های گسترده و اجرای طرح‌های انتقال آب است و به قول محمد درویش، فعال محیط‌زیست: «منافع ملی کشور را به هیچ انگاشته‌اند.»

محمد درویش در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین، گرچه با استیضاح وزیر نیرو موافق است ، گفت از این اتفاق حمایت می‌کند، اما در عین حال باور دارد که این استیضاح قومیتی است و چنین رویکردی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد.

ریشه مافیای آب در وزارت نیرو است

از میان 20 دلیلی که رضا اردکانیان را برای استیضاح به خانه ملت در مقابل نمایندگان مردم خواهد کشاند «انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران» از همه مهم‌تر است. عمق فاجعه انتقال آب دریای خزر زمانی بیشتر مشخص شد که محمدرضا محبوب‌فر، کارشناس منابع آب و توسعه پایدار ، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین ، توضیح داد: «سال‌هاست انتقال آب دریای خزر به کویر مرکزی ایران توسط کارشناسان محیط‌زیست و اساتید دانشگاه ممنوع اعلام شده، به دلیل اینکه خود دریای خرز در سال‌های اخیر به اندازه 12 دریاچه پرآب ارومیه کاهش سطح پیدا کرده است.»

هدایت‌الله خادمی، نماینده ایذه و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ، نیز در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، با انتقاد از طرح انتقال آب دریای خلیج‌فارس به فلات مرکزی کشور گفته است: «آب کشور حدود 30 یا 40 سال است در دست یک گروه است. در این گروه کسانی حضور دارند که بیشتر اهل مناطقی هستند که مناطق‌شان با کمبود آب مواجه نبوده، اما آمایش سرزمین را نادیده گرفته‌اند و بی‌توجه به آمایش سرزمینی، صنایع آب‌بر را به شهر خودشان برده‌اند.»

شاید اکنون زمان آن رسیده باشد که مجلس شورای اسلامی نشان دهد پای منافع ملی که در میان است، عهد اخوت با هیچ وزیری نخواهد بست. باید منتظر ماند و دید در این جنگ میان مافیا و منافع ملی کدام پیروز خواهند شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها