کد خبر: 360166
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

در نشست «کارآفرینی در فضای مجازی، جهش‌ها و چالش‌ها» مطرح شد:

نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری: بیمه، مالیات و تامین مالی بانک‌ها سه چالش اصلی استارت‌آپ‌هاست/ لطیفی، مدیرعامل یک استارت‌آپ: فیلترینگ تلگرام شوک بزرگی برای کسب‌وکار ما بود

سی‌ و یکمین جلسه از سلسله‌نشست‌های نقدواندیشه با موضوع «کارآفرینی در فضای مجازی جهش‌ها و چالش‌ها» در وزارت ارتباطات برگزار شد.

نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری: بیمه، مالیات و تامین مالی بانک‌ها سه چالش اصلی استارت‌آپ‌هاست/ لطیفی، مدیرعامل یک استارت‌آپ: فیلترینگ تلگرام شوک بزرگی برای کسب‌وکار ما بود
کد خبر: 360166
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ سید محمدحسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تبسم لطیفی مدیرعامل استارت‌آپ مامان‌پز و سارا میرشکاری مدیرعامل استارت‌آپ کشت‌یار حاضران این نشست بودند.

سید محمدحسین سجادی نیری، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، در ابتدای این نشست گفت: «استارت‌آپ‌ها استفاده از توانمندی بخش خصوصی برای حل مشکلات با رویکرد جدید هستند و در این فضا وظیفه دولت تسهیل‌گری و تقویت این زیست‌بوم برای ایجاد کارآفرینی بیشتر است.»

او ادامه داد: «شکی نیست که در این مسیر مشکلات زیادی وجود دارد، اما ما معتقدیم که راهی جز امید و تلاش زیاد وجود ندارد. استارت‌آپ‌ها باید مسیر خودشان را بروند؛ تا جای ممکن آزمون و خطاهایشان را انجام بدهند و با یک متد قوی کار را آغاز کنند. البته این بدان معنی نیست که ما به عنوان دولت و مسئولان وظیفه‌ای نداریم. اتفاقاً ما هم باید روند کار این افراد را تسهیل کنیم. موانع را برداریم و سعی کنیم این مسیر با دردسر کمتری پیش برود.»

نیری بیمه، مالیات و تامین مالی را مهم‌ترین موانع بر سر راه استارت‌آپ‌ها برشمرد: «بیمه، مالیات و تامین مالی بانک‌ها سه چالش پیش روی استارت‌آپ‌هاست که به مشکلات آنها می‌افزاید. از سوی دیگر نبود نیروی باکیفیت و دارای فرهنگ فضای استارت‌آپ‌ها بخش دیگری از چالش استارت‌آپ‌هاست.»

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: «رقابت باعث بهتر شدن وضعیت می‌شود و هرچه استارت‌آپ‌ها بیشتر رقابت کنند، فضا و اکوسیستم کاری هم بهتر می‌شود. اما این بدان معنی نیست که رقابت را با کپی‌کاری اشتباه بگیرند. از سوی دیگر اگر شکست خوردند، کار را رها نکنند و بدانند این مسیر راهی است که این لغزش‌ها در آن وجود دارد.»

فکر نمی‌کردیم لغو برجام بر کار ما هم تاثیر منفی بگذارد

تبسم لطیفی، مدیرعامل استارت‌آپ مامان‌پز که در حوزه غذایی فعالیت می‌کند و باعث اشتغال زنان زیادی شده است، حرف‌هایش را با توضیحی کوتاه درباره این مجموعه کاری شروع کرد و گفت: «استارت‌آپ ‌مامان‌پز نمونه خارجی نداشت و با هدف ایجاد ارتباط بین مشتریان و تهیه‌کنندگان غذای خانگی آغاز شد. از همان ابتدا خیلی تلاش کردیم و با تعداد کم کار آغاز شد، اما هرچه جلوتر رفتیم، وضعیت بهتر شد. البته که مشکلات زیادی هم داشتیم. پلتفرم مامان‌پز یک پلتفرم اینترنتی است و ادامه فعالیت آن منوط به وجود این فضاست. به همین دلیل وقتی تلگرام فیلتر شد، ضربه بزرگی به کار ما هم وارد شد. ارتباطات زیادی در این فضا داشتیم و مدتی طول کشید تا این مشکلات برطرف شود و مردم دوباره برگردند.»

او ادامه داد: «بیمه و مالیات هم چالش‌های زیادی پیش روی ما می‌گذارد، اما در 2 سال اخیر بیش از هر چیزی، نبود سرمایه برای استار‌ت‌آپ‌ها مشکل ایجاد کرده است. به ویژه در سال 97 و شروع تحریم‌های آمریکا و از بین رفتن برجام. ما خودمان فکرش را هم نمی‌کردیم که به هم خوردن برجام از سوی آمریکا و تغییر نرخ ارز تا این اندازه روی کار ما که با واردارت و صادرات و تولیدات خاصی سروکار نداشتیم تا این اندازه اثر بگذارد. در سال 97 عملاً هیچ سرمایه‌گذاری وارد کار با ما نمی‌شد و شرایط به شدت بغرنج شده بود.»

لطیفی ورود دولت به استارت‌آپ‌ها را با شروط خاصی لازم دانست: «از سرمایه‌گذاری دولت در این حوزه استقبال نمی‌کنم. ورود دولت به استارت‌آپ‌ها سبب می‌شود بهره‌وری اکوسیستم ما کاهش یابد و افراد تصور کنند همیشه پولی هست و افزایش کیفیت لازم نیست. اما دولت باید از سمت دیگری به ما کمک کند و آن راه هم چیزی نیست جز تامین ثبات اقتصادی و جذب سرمایه‌گذارها که باعث رونق گرفتن بیشتر فضای استارت‌آپی کشور می‌شود، حالا هم به جایی رسیدیم که برخی از زنان آشپز فعال در استارت‌آپ ما ماهی 100 میلیون تومان درآمد دارند.»

متخصصان دانش و ایده دارند، اما با تخمین سرمایه آشنا نیستند

سارا میرشکاری، مدیرعامل استارت‌آپ کشت‌یار، در ادامه این نشست گفت: «استارت‌آپ ما استارت‌آپ‌ فضاپایه است و با استفاده از فناوری سنجش از دور در کشاورزی به کشاورزان پیشنهاد کرده محصول بهتری برداشت کنند که به رغم دشواری ارتباط و متقاعد کردن کشاورزان برای اعتماد به این توصیه‌ها، توانستیم در این عرصه، با ارائه مشاوره‌های مناسب که تاثیر چشمگیری بر تولید محصولات کشاورزی هم گذاشت، موفق به درآمدزایی شویم. همچنین ما در فعالیت‌مان از دیتابیس وزارت جهاد کشاورزی و بحث‌های ترویجی سازمان فضایی ایران استفاده موثر کرده‌ایم.»

میرشکاری مشکل فعالیت در این حوزه را ناآگاهی متخصصان برای ارائه درست کار قلمداد کرد: «دانش‌آموختگان این حوزه از دانش و ایده‌های خوبی برخوردارند، اما باید با بحث بیزینس پلن آشنا شوند و تخمین درستی از میزان سرمایه لازم داشته باشند. از سوی دیگر این مشکل هم رخ می‌دهد که کار و ایده قوی است، اما کسی برای ارائه درست کار وجود ندارد.»

مدیرعامل استارت‌آپ کشت‌یار در پایان گفت: «دایی خود من کشاورز است و در ابتدای کار می‌توانستم از زمین او استفاده کنم، اما می‌خواستم مستقل باشم. به همین دلیل روزها و شب‌های زیادی سراغ کشاورزان می‌رفتیم تا آنها را متقاعد کنیم که این کار چقدر می‌تواند باعث افزایش سوددهی کارشان شود. این مساله را از این بابت ذکر کردم که جوانان دیگری که می‌خواهند به این حوزه ورود کنند بدانند راه سخت است، اما می‌توان با تلاش و ممارست به مقصد رسید.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها