کد خبر: 360202
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از بحران بزرگ این روزهای پایتخت گزارش می‌دهد:

تهران آلوده زیر سایه درگیری پلیس راهور و شهرداری تهران

آلودگی هوای تهران اگرچه ماجرای تازه‌ای نیست، اما امسال با اختلاف‌نظر بین نیروی انتظامی و شهرداری تهران بر سر تغییر شکل طرح ترافیک وارد فاز دیگری شد.

تهران آلوده زیر سایه درگیری پلیس راهور و شهرداری تهران
کد خبر: 360202
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۰۹:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ همزمان با تغییر فرمت طرح ترافیک در پایتخت و ایجاد طرح کاهش آلودگی هوای تهران، اعتراضات پلیس به این طرح هم آغاز شد.

در حالی که معاونت حمل‌و‌نقل شهرداری تهران هر ماه از کاهش ترافیک پس از اجرای این طرح خبر می‌داد، پلیس راهور پایتخت این طرح را نه تنها بی‌اثر بلکه عاملی برای ایجاد ترافیک بیشتر می‌دانست.

این موضوع از ماه گذشته، با آغاز مکانیسم وارونگی هوای فصلی و ایجاد آلودگی بیشتر در تهران، شکل دیگری به خود گرفته است.

در همین راستا سردار حسن رحیمی، رئیس پلیس پایتخت، در همین‌ رابطه گفت: «همان‌طور که می‌دانید ما در نامه‌ای به شهرداری تهران موارد انتقادات و مشکلات طرح جدید ترافیک را اعلام کردیم. درست است که ما برخی از مصوبات را امضا کردیم، اما باید طرح‌ها بر اساس مصوبات اخیر تغییر کند و حرف آن افرادی که می‌گویند پلیس طرحی را امضا کرده درست است، اما ما باید آخرین مصوبات را اجرایی کنیم.»

سردار رحیمی در مورد اینکه پاسخ شهرداری تهران به نامه پلیس چه بوده است، گفت: «پاسخ شهرداری در مورد طرح کاهش آلودگی هوا غیرکارشناسی است. ما باید زیرساخت‌ها را درست کنیم و فرایندی را که منجر به ایجاد ترافیک و آلودگی هوا می‌شود اصلاح کنیم. یکی از پیشنهادهای ما همان‌طور که قبلاً نیز گفتم این بود که ساعت پایان طرح کاهش آلودگی هوا در نیمه دوم سال باید کمتر شود.»

این در حالی است که شهردار تهران به کاهش آلودگی هوای تهران با اجرای طرح‌ها اعتقاد داشت. پیروز حناچی در این باره گفت: برای کاهش آلودگی راهی جز وزش باد، بارش باران و کاهش تردد خودروها نداریم. 80 درصد آلودگی تهران مربوط به سوخت‌های فسیلی است. در شرایط «اینورژن» که جریان باد به حداقل رسیده و بارندگی نداریم، هیچ راهی جز کاهش تردد خودروها و محدودسازی آلاینده‌ها پیش رو ما نیست.»

او ادامه داد: بنابراین تصمیم گرفتیم هزینه حمل‌ونقل عمومی را تا 50 درصد کاهش و هزینه ورود به طرح ترافیک را افزایش دهیم. برای تردد خودروهای سنگین نیز محدودیت ایجاد کردیم.»

اما اظهارنظر مشاور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نشان داد این طرح با دخالت پلیس اجرایی نشد. علی پیرحسین‌لو با انتشار توییتی درباره همین ماجرا نوشت: «با آنکه دولت تصمیم گرفته بود از دیشب تا آخر هفته ورود کامیون‌ها به تهران مطلقاً ممنوع باشد، عملاً پلیس این تصمیم را اجرا نکرده. واقعیت تلخ اینکه از ساعت 10 دوشنبه‌شب تا 6 صبح امروز 3838 تردد کامیون در دوربین‌های ورودی- خروجی شهر ثبت شده است؛ کامیون‌هایی عمدتاً دودزا.»

به دنبال همین اظهارنظر بود که جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ وارد ماجرا شد. سرهنگ ابوالفضل موسوی‌پور، جانشین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گفت: «به دنبال افزایش آلودگی هوای تهران و با تصمیم کمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، تردد انواع کامیون در شهر تهران از روز دوشنبه بیستم آبان‌ماه تا پایان هفته در تمام ساعات شبانه‌روز ممنوع است.»

حالا تهرانِ آلوده وضعیتش بغرنج است و البته ماجرا برای امسال و پارسال نیست. سال‌هاست مردم همزمان با رسیدن پاییز نگران سلامت خود می‌شوند.

هر ماه آمار بیمارانی که به خاطر آلودگی هوا راهی بیمارستان‌ها شده‌اند اعلام می‌شود، اما در نهایت این باد و باران است که باید به داد پایتخت برسد.

این در حالی است که اگر برخی قوانین مرتبط با هوای پاک و محیط‌زیست اجرا شوند، این حجم از آلودگی اتفاق نمی‌افتد؛ مثل ماده 11 آیین‌نامه ماده 2 قانون هوای پاک که موتورسیکلت‌سازان کشور بر اساس آن موظف شده بودند در ازای تولید هر دستگاه موتور بنزینی نسبت به اسقاط یک دستگاه موتورسیکلت فرسوده اقدام کنند، اما این قانون برای یک سال به تعویق افتاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها