کد خبر: 360214
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۸:۳۳:۵۰
| |

حمید زادبوم، رئیس سازمان تجارت و وزارت صمت:

بازار عراق برای توسعه کردستان بسیار ارزشمند است/ کولبری و تجارت سنتی مانع توسعه تجارت با عراق

حمید زادبوم، رئیس سازمان تجارت و وزارت صمت، گفت: بازار عراق برای توسعه کردستان بسیار ارزشمند است و با توجه به ظریفت های این استان می‌طلبد بیش از گذشته سهم بازار عراق را داشته باشد.

بازار عراق برای توسعه کردستان بسیار ارزشمند است/ کولبری و تجارت سنتی مانع توسعه تجارت با عراق
کد خبر: 360214
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۰۸:۳۳:۵۰

اعتمادآنلاین| حمید زادبوم، رئیس سازمان تجارت و وزارت صمت، شامگاه روز(22آبان) در سی و چهارمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، گفت: هدف اصلی رفت‌وآمد دولت به استان کردستان برای توسعه و بهبود وضعیت رفاهی مردم است.

وی افزود: مشوق‌های صادراتی امروز متفاوت با مشوق‌های سال‌های گذشته است، در دهه 80 نرخ ارز ثابت بود ما بیشتر تلاش می‌کردیم به صادرکننده ها درصدی کمک نقدی کنیم و بر اساس ارزش‌افزوده طبقه‌بندی می‌کردیم.

رئیس سازمان تجارت و وزارت صمت، بیان کرد: تغییر شکل مشوق‌های صادراتی از مستقیم به غیرمستقیم بوده است، مشوق‌های غیرمستقیم کمک‌هزینه سود بانکی است سال گذشته بیش از هزار شرکت از این مشوق استفاده کرده‌اند، و امسال در بودجه مبلغی دیده‌شده که بخشی از آن در راستای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی، هیات‌های تجاری و دفاتر تشکل‌های خارج به کشور مختص می‌شود.

زادبوم ادامه داد: بودجه سال 98 توسط مجلس مصوب شده اما هر مصوبه تبدیل به پول نمی‌شود.

وی با اشاره به تعرفه عراق بیان کرد: دولت عراق تا کنون هیچ تعرفه‌ای تبعیضی برای ایران اعمال نکرده است.

رییس سازمان تجارت و وزارت صمت، عنوان کرد: سهم تجارت جمهوری اسلامی ایران در بازار عراق 25 درصد است و بالاترین سهم از بازار عراق را دارد.

زادبوم با اشاره به اینکه واردات ایران از بازار عراق طی شش ماه سالجاری 11 درصد افزایش داشته است ذکر کرد: صادرات ایران ازلحاظ وزنی نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تأکید کرد: بازار عراق همیشه این‌گونه نیست که با تجارت سنتی و کولبری بتوان آن را در اختیار گرفت، بازار سنتی کردستان، کرمانشاه، آذربایجان و خوزستان وقتی رشد خواهد کرد که نیازهای بازار عراق را درست تشخیص بدهد و متناسب با آن برنامه‌ریزی کند.

رییس سازمان تجارت و وزارت صمت، خاطرنشان کرد: بازار عراق برای توسعه کردستان بسیار ارزشمند است و با توجه به ظریفت های این استان می‌طلبد بیش از گذشته سهم بازار عراق را داشته باشند.

رادبوم در پایان با اشاره به اینکه مرزهای کردستان بهترین مسیر برای این تجارت هستند، یادآور شد: برای توسعه صادرات نباید بازارهای بزرگ را نادیده گرفت.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها