کد خبر: 360276
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۰:۱۸:۳۵
| |

در همایش «فرصت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری استان قم» مطرح شد:

خلاء‌های صادراتی سرمایه‌گذاری را به چالش می‌کشد

صادرات، مولفه‌ای مهم در توسعه اقتصادی است،اما این روزها خلاء‌های صادراتی در کشور،سرمایه‌گذاری را به چالش می‌کشد.

خلاء‌های صادراتی سرمایه‌گذاری را به چالش می‌کشد
کد خبر: 360276
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۳ ۱۰:۱۸:۳۵

اعتمادآنلاین| یکی از ظرفیت‌های مهم در سرمایه‌گذاری،صادرات است،صادراتی که اگر به‌خوبی انجام بپذیرد،بخش زیادی از وابستگی کشور را به نفت و فرآورده‌های نفتی کاهش می‌دهد و گره‌گشای بسیاری از مشکلات و دغدغه‌های اقتصادی می‌شود.

استان قم، مدت‌هاست در جهت برگزاری همایش "فرصت‌های صادرات و سرمایه‌گذاری استان قم"در تکاپو و تلاش است و یکی از شاخصه‌های مهم در این همایش راهبردی،طرح مسئله جذب سرمایه‌گذار در عرصه‌های صادراتی است.

قم‌به لحاظ تولید و صنعت،ظرفیت‌های خوبی دارد که اگر بتوان در ارتقای کیفیت و معرفی محصول به بازارهای جهانی، موفق عمل کرد، بخش زیادی از سرمایه‌گذاری‌ها به سمت‌وسوی صادرات پیش می‌رود.

سعید اشتیاقی یکی از فعالان اقتصادی و عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، چین و قطر در این همایش با اشاره به برخی از خلاء‌های جدی در مسیر صادرات کشور اظهار داشت:ما در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و در مرحله اول باید جنگ اقتصادی دشمن را باور کنیم.

وی تصریح کرد:همچنین بپذیریم که صادرکنندگان و بازرگانان، سرداران و پیشتازان خط مقدم در این جنگ اقتصادی هستند و مسئولان باید در جهت حمایت از ظرفیت‌های صادراتی در مواجهه با جنگ اقتصادی و تحقق اقتصاد مقاومتی تلاش کنند.

عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، چین و قطر بیان کرد:در راستای توسعه صادرات،ابتدا باید با رفع مشکلات،بازار داخلی را رونق‌بخشیم و موانع اقتصادی را برداریم تا بتوانیم از ظرفیت بازارهای جهانی استفاده کنیم.

اشتیاقی تصریح کرد: در جهت ایجاد بازارهای جهانی،به وجود رایزن‌های بازرگانی نیاز داریم تا ظرفیت صادرات را بشناسیم و به‌درستی اهداف اقتصادی را تحقق‌بخشیم و برای افزایش صادرات، چاره‌اندیشی کنیم.

وی گفت: علی‌رغم اهمیت نقش رایزن‌های بازرگانی در جذب بازارهای خارجی،در این بخش نتوانسته‌ایم به‌خوبی عمل کنیم و تعداد رایزن‌های بازرگانی در کشور به‌هیچ‌عنوان پاسخگوی نیازهای فعلی نیستند.

عضو مشترک اتاق بازرگانی عراق، چین و قطر گفت:یکی از ضروریات مهم این است که رایزن‌های بازرگانی باید از جنس اقتصادی باشند تا خلاء‌ها را بشناسند و به نقطه مطلوبی در جذب بازارهای خارجی دست‌یابیم.

وی افزود: برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جهانی و به‌ویژه بازارهای کشورهای همسایه باید تعداد رایزن‌های بازرگانی را در کشورهای مختلف افزایش دهیم.

اشتیاقی عنوان کرد:اگر همه ظرفیت‌ها و امکانات موجود را به کار بگیریم و وظیفه خود را در قبال صادرات انجام دهیم، می‌توانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی و برون‌رفت از جنگ اقتصادی به موفقیت دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: در جهت شناخت بازار و حمایت از صادرکنندگان باید به هدف‌گذاری‌های راهبردی و استفاده از منابع اطلاعاتی دقیق و حمایت از بخش خصوصی بپردازیم تا در مسیر صادرات با شکست مواجه نشویم.

وجود تنها 6 رایزن بازرگانی در جهان یکی از خلاء‌های صادرات ایران است

در ادامه این همایش راهبردی حجت‌الاسلام ذکریا نیکویی رئیس سازمان گسترش اقتصاد مقاومتی نیز در مورد برخی از خلاء‌های موجود در جهت صادرات و جذب سرمایه‌گذار گفت:برخی از کشورهای منطقه،تعداد زیادی رایزن بازرگانی در جهان دارند و به معرفی بازارهای داخلی خود می‌پردازند،اما یکی از خلاء‌های جدی در صادرات این است که ایران،تنها 6 رایزن بازرگانی در جهان دارد.

وی اظهار داشت:مهم‌ترین راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی کشور،تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید و صادرات است،هرگاه توانستیم وابستگی اقتصادی به کشورهای بیگانه را از میان ببریم،بخش زیادی از دغدغه‌ها رفع می‌شود.

حجت‌الاسلام ذکریا نیکویی بیان کرد:یکی دیگر از خلاء‌های جدی درزمینهٔ صادرات که موجب دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود، وجود قوانین دست و پاگیر و سختگیرانه است و باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بی‌شماری از صادرات و حضور در بازارهای جهانی،استقبال نکنند.

وی خاطرنشان کرد:مشکلات زیادی در مسیر دریافت کارت بازرگانی وجود دارد و امروز تحریم و مشکلات،دست در دست هم داده‌اند و رتبه کشور ما را در رونق کسب‌وکار به 127 رسانده‌اند و ما 11 پله پایین‌تر آمده‌ایم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها