العرب: میانجی‌گری عمان میان «تهران» و «ریاض» محکوم به شکست است

منابع در کشورهای خلیج‌فارس تاکید می‌کنند میانجی‌گری پادشاهی عمان بین ایران و دولت‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس، که در رأس آنها عربستان و امارات قرار دارند، به دلیل نبود شروط لازم، محکوم به شکست است.

العرب: میانجی‌گری عمان میان «تهران» و «ریاض» محکوم به شکست است
کد خبر: 360475
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۰۹:۲۹:۰۰

اعتمادآنلاین| العرب نزدیک به عربستان سعودی نوشت: منابع در کشورهای خلیج فارس تاکید می‌کنند که میانجی‌گری پادشاهی عمان بین ایران و دولت‌های شورای همکاری‌های خلیج فارس، که در رأس آن‌ها عربستان و امارات قرار دارند، به دلیل نبود شروط لازم، محکوم به شکست است.

در ادامه این مطلب آمده است: این منابع، مقدمه شروط مذکور را انجام اقداماتی از سوی ایران می‌دانند، تا جدیت آن برای گشودن کانال مذاکره واقعی با عربستان و امارات، مشخص شود؛ به نحوی که مسئولان ایرانی از سطح زبان شیرین خود در مورد همکاری دولت‌های خلیج فارس، برای تامین امنیت دریانوردی منطقه، به دور از دخالت دولت‌های خارجی، فراتر رفته و به مرحله عمل برسند.

به نظر می‌رسد زمینه‌های متعددی است که ایران می‌تواند در آنها، جدیت خود برای انتقال از کلام زیبا به اقدامات ملموس را ثابت کند و یکی از آنها، میدان یمن است که ایران می‌تواند از طریق آن و به کمک هم‌پیمانان حوثی خود، حسن نیت و تمایلش برای گشودن صفحه تازه‌ای با دولت‌های عربی خلیج فارس را نشان دهد.

پادشاهی عمان، پیش از این نیز پیام‌های سیاسی را در مورد میانجی‌گری بین دولت‌های خلیج فارس و ایران، ارسال کرده بود. در این میان، تحلیلگران بر این عقیده اند که سعودی‌ها در تلاشند این پیام را به ایران و جامعه بین الملل برسانند که اگر برنامه‌های هسته‌ای تهران کنترل نشود، عربستان، خود، نسبت به تامین امنیت ملی‌اش اقدام می‌کند؛ به نحوی که بتواند با برنامه‌های ایران رقابت کند؛ چرا که اگر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای نتواند ایران را کنترل کند، این موضوع، منطقه را وارد مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای بزرگی می‌کند که هرگز منحصر به عربستان و ایران نمی‌شود.

ایشان معتقدند اظهارات اخیر مسئولان سعودی نشان می‌دهد ایشان قصد دارند بر این مهم تاکید کنند که هیچ قصدی برای باز شدن کانال مذاکرات با ایران ندارند و صحبت‌هایی که در مورد مذاکره عربستان با حوثی‌ها، برای حل بحران یمن مطرح می‌شود نیز، بیش از آنکه برخاسته از نیاز سعودی‌ها باشد، نشان دهنده تمایل گسترده یمنی‌ها برای پایان دادن به بحران در این کشور است.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها