کد خبر: 360542
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۱۱:۴۶:۱۱
| |

آمادگی صد درصدی شبکه گاز برای عبور از زمستان

اگرچه امسال حدود یک میلیون مشترک به شبکه گاز ایران اضافه شده اما به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران،‌ شبکه گاز با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و بهره برداری از ایستگاه‌های تقویت فشار آمادگی صد درصدی برای عبور از زمستان و تامین گاز بخش‌های مختلف از مصرف خانگی تا خوراک پتروشیمی‌ها را دارد.

آمادگی صد درصدی شبکه گاز برای عبور از زمستان
کد خبر: 360542
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۱۱:۴۶:۱۱

اعتمادآنلاین| تامین گاز زمستانی تا چند سال گذشته با اما و اگرهای فراوانی همراه بود تا آنجا که با سرد شدن هوا، گاز برخی مناطق شمالی و شمال غربی کشور که حداقل دما را در زمستان تجربه می‌کنند، با قطعی شبکه گاز روبرو می‌شدند.

این موضوع می‌توانست با افزایش تعداد مشترکان شدیدتر شود با این حال نه تنها به مشترکان گاز کشور هر سال تا یک میلیون انشعاب اضافه شد بلکه حتی دیگر خبری از قطعی گاه و بی‌گاه شبکه گاز به دلیل افزایش مصرف و افت فشار نیست.

این موضوع در کنار تامین پایدار خوراک گاز پتروشیمی‌ها و افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها محقق شده است. این مهم با به مدار آمدن فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش توان پالایش گاز کشور به دست آمده اما در این بین نباید سهم مخازن ذخیره‌سازی را نیز نادیده گرفت.

به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در حال حاضر حدود 70 تا 75 درصد گاز مورد نیاز کشور از طریق فازهای پارس جنوبی تامین می‌شود و قرار است در زمستان تا 16 میلیون متر مکعب گاز از مخازن ذخیره‌سازی برداشت شود.

جمشیدی دانا همچنین تاکید کرده که حدود 75 میلیون متر مکعب گاز در روز نیز از کشور به عراق و ترکیه صادر می‌شود با این حال شبکه گاز ایران آمادگی 100 درصدی برای گذر از زمستان را دارا است.

وی به پتروشیمی‌هایی که از خوراک گاز استفاده می‌کنند نیز این اطمینان را داده که قرار نیست نگران خوراک خود در روزهای سرد زمستان باشند زیرا با توجه به توان شبکه گاز از پالایشگاه‌ها گرفته تا خطوط انتقال، تامین خوراک به خوبی انجام خواهد شد.

«مهدی جمشیدی دانا» مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران علاوه بر این صحبت‌ها موارد دیگری نیز از وضعیت شبکه گاز در آستانه ورود به زمستان شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده که در ادامه می‌توانید بخوانید.

آقای جمشیدی دانا! آیا شبکه گاز ایران آماده ورود به روزهای سرد سال است؟ چه اقداماتی برای عبور مطمئن از زمستان انجام شده است؟

در شش ماهه اول هر سال تعمیرات شرکت‌های پالایش و انتقال گاز و شرکت‌های گازرسانی در کشور انجام می‌شود. طبق برنامه زمان‌بندی، این تعمیرات که نقش مهمی در پایداری گاز زمستان دارد به موقع به اتمام رسید و آمادگی 100 درصدی برای ورود به ماه‌های پرمصرف سال که از نظر شرکت ملی گاز زمستان آغاز می‌شود و تا اوایل اسفند به طول می‌انجامد، داریم.

پروژه‌هایی که باید به موقع به بهره‌برداری برسد تا شبکه گاز پایدار باشد انجام شده و شرکت مهندسی و توسعه که اجرای خطوط انتقال و ایستگاه تقویت فشار را انجام می‌دهند نیز طرح‌هایی که باید امسال به بهره‌برداری برسد را آماده کرده است تا بتوانیم افزایش تولید فازهای پارس جنوبی را به شهرهای شمال ، ‌شمال غرب و غرب کشور برسانیم. البته تعدادی از این طرح‌ها هنوز به بهره‌برداری رسمی نرسیده و در مرحله بهره‌برداری آزمایشی است.

بیشترین مشکل در شبکه گاز در سال‌های گذشته مربوط به گازرسانی به استان‌های شمالی و شمال غربی کشور بوده است. برای حل این مشکل چه اقداماتی انجام شده است؟

جمشیدی دانا: در حال حاضر کریدور عسلویه تا شمال غرب کشور در مدار است و انتقال گاز به خوبی انجام می‌شود و با تامین حداکثر گاز این مناطق روبروییم. با توجه به پروژه‌های تعریف شده، برای تامین شهرهای سرد کشور که عمدتا در شمال غرب و غرب کشور قرار دارند با حداکثر توان گاز مورد نیاز زمستان تامین خواهد شد و دغدغه‌ای نداریم.

در مورد تامین گاز استان‌های شمالی نیز با بهره‌برداری از خط معروف دامغان - کیاسر مشکل این مناطق رفع شده و امسال مشکلی نخواهیم داشت و نهایت تلاش می‌شود تا مصارف خانگی کل کشور به طور کامل تامین شود.

تامین گاز نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در زمستان امسال چه وضعیتی خواهد داشت؟

به دلیل اینکه در پیک مصرف هر سال بر اساس اعلام وزارت نفت، که مصرف خانگی به دلیل برودت هوا بالا می‌رود، ناچاریم به تعدادی از نیروگاه‌ها محدودیت داده و گاز کمتری تحویل دهیم اما در مقابل سوخت مایع از سوی وزارت نفت تامین خواهد شد بنابراین مشکلی در تامین سوخت نیروگاه‌ها در اوج زمستان سال جاری وجود نخواهد داشت.

در مورد تامین خوراک و سوخت مورد نیاز پتروشیمی‌ها نیز مانند سال گذشته محدودیتی وجود نخواهد داشت مگر اینکه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد.

در واقع با توجه به حجم تولید گاز کشور و تکمیل زیرساخت های لازم شبکه گاز، طبق برنامه برای پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها محدودیتی در نظر نگرفتیم اما در روزهایی نیروگاه‌ها از سوخت مایع استفاده خواهند کرد.

وضعیت مخازن ذخیره‌سازی گاز در کشور چگونه است و برنامه برای برداشت از این مخازن در زمستان چقدر خواهد بود؟

بر اساس برنامه، مخازن ذخیره‌سازی 8 ماه از سال تزریق گاز دارند و اکنون تزریق به اتمام رسیده و خودشان را برای باز تولید آماده می‌کنند تا هر زمان که شبکه نیاز داشت برداشت از دو مخزن شوریجه و سراجه شروع شود.

ما روزانه حدود 16 میلیون متر مکعب در روز برنامه برداشت گاز در زمستان از این دو مخزن را داریم و در مواقعی از روزهای سرد زمستان که شبکه نیاز داشته باشد می‌توان تا 20 میلیون متر مکعب هم برداشت کنیم.

با اجرای طرح‌های توسعه‌ای که در شرکت مهندسی و توسعه تعریف شده، این ظرفیت بیشتر خواهد شد.

سهم پارس جنوبی در تامین گاز کشور چقدر است؟

برنامه این است که 70 تا 75 درصد گاز کشور از پارس جنوبی تامین شود و اکنون نیز همین میزان از فازهای پارس جنوبی تامین می‌شود. فازهای جدید پارس جنوبی امسال تکمیل می‌شود و به حداکثر بهره‌برداری از پارس جنوبی می‌رسیم.

بر اساس برنامه وزارت نفت،‌ گازرسانی روستایی در دستور کار قرار دارد. بر این اساس در سال گذشته چه تعداد به مشترکان گاز افزوده شده است؟ با توجه به این افزایش مشترکان، مصرف گاز در مقایسه با سال گذشته چه میزان افزایش را نشان می‌دهد؟

حدودا بین 800 هزار تا یک میلیون مشترک در هر سال به مشترکان گاز کشور اضافه می‌شود و طبیعی است که افزایش مصرف را هر سال نسبت به سال گذشته داشته باشیم اما این افزایش مصرف در زمستان بیشتر خود را نشان می‌دهد با این حال پیش‌بینی ما از افزایش مصرف گاز بین 3 تا 4 درصد است.

آخرین وضعیت صادرات گاز به کشورهای همسایه و وضعیت واردات گاز از ترکمنستان چیست. به جز ترکمنستان ایران از کدام کشورها واردات گاز انجام می‌دهد؟

صادرات به عراق از نقطه نفت‌شهرو شلمچه در جریان است و بعضی روزها تا حدود 45 میلیون متر مکعب صادرات گاز به این کشور انجام می‌شود. ترکیه نیز حدود 20 تا 30 میلیون متر مکعب گاز در روز از ایران وارد می‌کند.

در خصوص پرونده واردات گاز از ترکمنستان مباحثی در جریان است که در حال پیگیری بوده و مذاکرات در حال انجام است.

همچنین واردات جزیی از آذربایجان انجام می‌شود که به نوعی سوآپ به شمار می‌رود و به نخجوان تحویل می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها