کد خبر: 360663
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۱۵:۲۹:۳۰
| |

مدیرعامل اتحادیه دامداران:

سودجویان اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: در حالی که قیمت دام زنده سنگین و سبک برای تولیدکنندگان کاهش یافته است، سودجویان و دلالان اجازه کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار را نمی‌دهند.

سودجویان اجازه کاهش قیمت گوشت در بازار را نمی‌دهند
کد خبر: 360663
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۴ ۱۵:۲۹:۳۰

اعتمادآنلاین| سعید سلطانی سروستانی با بیان اینکه همچنان در کشور با ازدیاد دام زنده مواجه هستیم، گفت: در هفته های اخیر قیمت گوشت گوساله برای مصرف کنندگان بین 55 تا 65 هزار تومان شده است.

به گفته وی، این درحالیست که در ابتدای امسال قیمت هرکیلوگرم دام زنده گوساله نزدیک 40 هزار تومان شده بود.

مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران ایران اضافه کرد: به دلیل افزایش تولید دام سبک نیز قیمت هر کیلوگرم لاشه گوسفندی برای مصرف کنندگان 80 هزار تومان باید باشد اما بیش از این قیمت ها به فروش می رسد.

وی با بیان اینکه تولید گوشت قرمز در کشور از وضعیت خوبی برخوردار است، گفت: نرخ گوشت قرمز به آن اندازه که برای دامداران کاهش یافته، در بازار کاهش نیافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: عده‌ای سودجو و دلال محصول را با ارزان ترین قیمت ها از تولیدکنندگان خریداری و با حلقه های واسط به گران ترین قیمت ها به دست مصرف کنندگان می رسانند که سود خوبی طی مدت کوتاهی نصیب‌شان می شود، در حالی که تولیدکننده و مصرف کننده نه تنها سودی نمی برند بلکه همیشه در حاشیه ضرر و زیان قرار دارند.

وی گفت: در صورت ادامه بارندگی ها، وجود علوفه دامی و افزایش زایش ها، دوباره زایی و دوقلوزایی، تولید بیین 960 تا 970 هزار تن گوشت قرمز در کشور پیش بینی شده است.

سرانه مصرف شیر باید به 165 کیلوگرم برسد

سلطانی سروستانی وضعیت تولید شیرخام در کشور را افزایشی دانست و گفت: امسال تولید 11 میلیون تن شیرخام در کشور پیش بینی شده است که اگر طبق برنامه ششم توسعه سرانه مصرف به 165 کیلوگرم برسد، مازاد تولید نخواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید مردم برای تامین فراورده های لبنی در سبد خانوار کاهش یافته است، اظهار داشت: سال گذشته بیش از یک میلیون تن فراورده های لبنی به خارج از کشور صادر شده که در نهایت برای مازاد محصول در کشور تنها راهکار صادرات محصولات است.

سلطانی افزود: درحال حاضر دامداران شیرخام با 4.2 دهم درصدی چربی را با قیمت دو هزار و 500 تومان در اختیار کارخانجات قرار می دهند اما نرخ شیر با 1.5 درصد چربی کمتر از پنج هزار و 500 تومان برای مصرف کنندگان نیست بنابران دامدار قیمت خوبی از محل فروش شیرخام کیفی خود دریافت نمی کند.

به گفته وی، البته ایرادی به این موضوع نیست زیرا به دلیل افزایش هزینه های تولید ممکن است قیمت بسته بندی این فراورده ها هم قیمت شیر خام باشد.

موافقت نامه اوراسیا راهکاری برای رشد صادرات و کاهش هزینه های واردات

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره موافقت‌نامه موقت تجاری بین ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس) گفت: کشورهای همسایه ایران ظرفیت های خوبی برای صادرات محصولات از ایران دارند که ما تاکنون از آنها غافل بودیم.

وی صادرات را تضمینی برای تولید داخل دانست و تصریح کرد: مازاد تولید باید صادر شود تا تولیدکننده داخلی نگرانی از بابت اینکه محصول روی دستش بماند، نداشته باشد.

سلطانی اظهار داشت: این موافقت نامه موقت بین کشورهای مذکور می تواند با رفع موانع تجاری، ایجاد کریدور سبز، انتقال ارز و کاهش هزینه های تبدیل ارز در رشد صادرات ایران تاثیرگذار باشد.

سلطانی درباره وضعیت واردات ایران از کشورهای حوزه اوراسیا گفت: اکنون بخشی از علت نوسان قیمت گوشت قرمز وابستگی صنعت دام و طیور به بیش از 15 میلیون نهاده دامی از محل واردات است که تحت تاثیر عوامل مختلف همچون نرخ ارز، نقل و انتقال ارز و پرداخت هزینه 17 درصدی برای تبدیل ارز هستند که همین امر در قیمت تمام شده کالای داخلی اثرگذار است.

وی ادامه داد: بنابراین واردات برخی محصولات از کشورهای همسایه به دلیل نزدیکی و کاهش هزینه های حمل و نقل به طور حتم روی کاهش قیمت ها موثر است اما این موضوع باید به صورت هدفمند اجرایی شود.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران درباره کاهش واردات گوشت گوساله از برزیل و افزایش آن از حوزه اوراسیا گفت: ما باید برای واردات برنامه ریزی منسجمی داشته باشیم که این امر نیازمند تشکیل یک تشکل است تا شرکت های واردکننده طبق برنامه برای صفر تا 100 واردات و صادرات اقدام کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها