کد خبر: 360938
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۱۴:۴۹:۲۰
| |

رئیس یک موسسه پژوهشی:

کشاورزان نیازمند نگاه حمایتی دولت هستند

رئیس موسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: نگاه تمام حمایتی دولت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی الزامی است و نباید دولت از تولیدکننده و مصرف کننده برابر حمایت کند.

کشاورزان نیازمند نگاه حمایتی دولت هستند
کد خبر: 360938
|
۱۳۹۸/۰۸/۲۵ ۱۴:۴۹:۲۰

اعتمادآنلاین| علی کیانی راد روز شنبه در نشست خبری افزود: امروز برای زنجیره تولید تا فروش نگاه به بازار ضروری است، بنابراین قبل از تصمیم گیری برای تولید، زنجیره باید مورد توجه قرار گیرد، این یکی از وظایف دولت هاست .

به گفته وی، اغلب کشورهای عضو سیرداپ (مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه) مانند هندوستان، اندونزی و بنگلادش که جهش بزرگی در توسعه اشتغال روستایی و کاهش فقر داشته اند، توجه به زنجیره دارند و از این موضوع پیروی می کنند.

وی افزود: وظیفه دولت حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیست، زیرا کشورهای پیشرفته حمایت جامع و کاملی از تولیدکننده دارند و از مصرف‌کنندگان هدفمند حمایت می کنند.

رئیس موسسه یاد شده تصریح کرد: دسترسی به منابع زیاد حاصل از صادرات منابع طبیعی نظام های سیاست گذاری را منحرف می کند و موجب رانت می شود و به پیروی از آن دولت ها دچار مشکلاتی در تصمیمی گیری و سیاست گذاری می شوند، بنابراین وقتی شکستی اتفاق می افتد که تولید کننده و مصرف کننده متضرر می شوند، راهکارش تزریق منابع مالی نیست.

وی گفت: بهای حمایت از مصرف کننده را نباید تولیدکنندگان بپردازند، چنانچه بازار آزاد باشد، نباید تولید کننده سرکوب شود.

نخستین دوره آموزش بین المللی سیرداپ در ایران

کیانی راد افزود: نخستین دوره آموزش بین المللی توسط مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) به منظور مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و کاهش فقر 28 آبان ماه جاری در ایران افتتاح می شود، این مرکز در سال 1979 تاسیس و مقرش در بنگلادش قرار دارد و اکنون 15 کشور ایران، افغانستان، اندونزی، بنگلادش، فیجی، هندوستان، لائوس، مالزی، میانمار، نپال، پاکستان، فیلیپین، سریلانکا، تایلند و ویتنام در آن عضویت دارند.

وی یادآور شد: ایران در سال 1383 به عضویت این مرکز درآمد و سیرداپ یک مرکز منطقه ای و بین دولتی است که ارتباط عمیقی با سازمان خواربار کشاورزی ملل متحد (فائو) دارد و هدف از تاسیس این مرکز به اشتراک گذاری تجربیات و دانش در بین کشورهای عضو در حوزه مسائل مرتبط با توسعه روستایی و فقرزادایی در منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

کیانی راد با بیان اینکه سیرداپ دارای سه رکن شورای حکام، کمیته اجرایی و فنی است، گفت: وزیر جهاد کشاورزی کشورمان عضو شورای حکام ، معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی عضو کمیته اجرایی و رئیس موسسه پژوهش های اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی عضو کمیته فنی هستند.

وی اضافه کرد : این دوره آموزشی بین المللی با همکاری موسسه ملی توسعه روستایی و پانچایارتی راج هندوستان‬‎، موسسه پژوهش های برنامه ریزی و اقتصادی کشاورزی و توسعه روستایی به عنوان موسسه رابط با حمایت صندوق کار افرینی امید ریاست جمهوری برگزار می شود.

رئیس موسسه پژوهش های اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی گفت: با توجه به نامگذاری سال رونق تولید یکی از مسائل اساسی رونق تولید در مناطق روستایی و کاهش فقر است که با برگزاری این دوره اموزشی می توانیم از تجربیات کشورهای دیگر بهره مند شویم و تجربیات کشور خودمان را به انها ارایه بدهیم.

وی افزود: برپایی این دوره آموزشی که با هدف آشنایی کشورهای عضو سیرداپ با تجربیات ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی درحوزه پروژه های اشتغالزایی روستایی انجام شده، می تواند منجر به کاهش فقر شود.

به گفته این مقام مسئول، قرار است در این دوره آموزش بین المللی 17 نفر شرکت کننده از 15 کشور عضو سیرداپ حضور یابند که دو نفر از مقام های رسمی سیرداپ شامل مدیرکل سیرداپ در آن حضور دارند و سه نفر استاد بین المللی از موسسه ملی توسعه روستایی و پانچایارتی راج هندوستان‬‎، سه نفر استاد بین المللی داخلی و 10 نفر شرکت کننده داخلی تشکیل می شود و شرکت کنندگان یک سفر سه روزه بازدید مطالعاتی از پروژه های اشتغالزایی روستایی و کاهش فقر در ایران خواهند داشت.

کیانی راد گفت: امروز که ایران تحت تحریم قرار دارد، دشمنان سعی می کنند که چهره نا امن از کشورمان نشان دهند، برگزاری چنین رویدادهای بین المللی می تواند کمک کند که تجربیات ایران را در حوزه اشتغالزایی روستایی و کاهش فقر به جامعه جهانی نشان دهیم.

وی با بیان اینکه ایران از سال 1390 به بعد از فرصت هایی که سیرداپ فراهم ساخته، استفاده کرده، بگونه ای که تاکنون 400 نفر روز از تمام قسمت هایی که مرتبط با توسعه روستایی بودند، اموزش و بازدید به عمل آورده اند.

وی افزود: اقتصادهای نوظهور مانند هندوستان، اندونزی و بنگلادش که پیش بینی می شود، موتور محرکه رشد اقتصادی منطقه آسیا و اقیانوسیه در د هه های آینده باشند به طور صرف با برگزاری این دوره های اموزشی و کارگاه ها توانسته اند علم و دانش روز را در حوزه روستایی ببرند که این فرصت مناسبی است که باید بهره مند شویم.

وی اضافه کرد: کشورهای عضو سیرداپ براساس توانمندی که دارند درخواست می کنند که تجربه خود را به د یگر کشورهای عضو ارایه بدهند که هر دو سال یکبار انجام می شود.

نخستین دوره آموزش بین المللی توسط مرکز توسعه روستایی یکپارچه برای آسیا و اقیانوسیه (سیرداپ) به منظور مدیریت پروژه های اشتغال روستایی و کاهش فقر از روز 28 آبان ماه جاری تا هفتم آذرماه در محل هتل انقلاب پارسیان تهران برگزار می شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها